Chocolicious

Alla inlägg den 4 augusti 2011

Av Malin - 4 augusti 2011 22:44

Haha...åh vilken härlig häst jag har!!!


Idag åkte jag till stallet efter jobbet, strålande solsken och en lätt, skön bris. Tänkte vi skulle jobba med lite bommar uppsuttet idag.

Plockade fram två stycken vita cavalettis som man genom att vända åt olika håll kan få olika höjder på. Jag valde mittenhöjden, dvs så den inte ligger på backen utan befinner sig kanske 30-40cm ovanför marken. Promenerade med Jerez i handen ett par ggr över för att påminna om vad vi gjorde med dessa saker. Sen hoppade jag upp utan pall idag, bäst att hålla även den kunskapen vid liv ibland. Gick toppen.


Skrittade fram och började med att skritta över cavalettisarna. Jerez lyfta duktigt på benen och verkade inte bry sig nämnvärt om dom nya leksakerna. Travade igång och styrde sedan stegen mot bommarna. Trodde nog att han skulle kliva över som ingenting, så döm om min förvåning när han hoppar...haha...tur att man har god balans och en extremt snäll häst. Han bara ploppade över som om ingenting hade hänt. Så vi fortsatt med ett par anridningar från båda hållen och busen hoppade så vackret över dom små hindren.


Var superduktig och bjöd fint, försökte smita åt sidan en gång men matte var snabb att korrigera så han saktade av till skritt, men gick över hindret, vilket visar vilken lagom höjd det är att jobba på. Dvs så hästen kan lära sig att man alltid ska gå över hindret och att den i början klarar utav det oavsett hastighet.


Taxeringen är väl lite si och så, vilket jag inte hade förväntat mig något annat, men oavsett om han kommer lite långt ifrån eller lite för nära så gör han fina språng och hittar rätt galopp efter hindret.


Tog väl totalt 10 språng över bommarna innan vi avslutade med att skritta och massvis med beröm. Kanske en blivande hopphäst   


  Busen i spolspiltan efter en välförtjänt dusch     

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Skapa flashcards