Chocolicious

Alla inlägg under augusti 2011

Av Malin - 23 augusti 2011 19:41

Tog med mig sambon en sväng till stallet på eftermiddagen. Han på cykel och jag på Jerez gav vi oss ut på en sväng i det gröna. Hann med flertalet otäckheter idag. Först kom det en catepillar maskin körandes med något konstigtsläp kopplat. Först stod Jerez helt lugnt stilla men när den nästan vara upp i noshöjd med honom blev det otäckt och han slängde sig runt. Fick stopp på honom snabbt och vände tillbaka. Snäll chaufför av fordonet insåg problemet och stängde av maskinen så Jerez kunde trippa förbi på osäkra ben. Massor med beröm när vi kommit förbi. Tog svängen genom gropen, och det tycker Jerez är roligt med grenar som hänger ner som man får krypa under. Väl uppe på vägen igen skrittade han superduktigt längs vägen som passerar genom en stor gård. Körde trav längs vägen och han bjöd på fint, blir nästan för mycket framåt ibland  

Sen kommer det plötsligt en lastbil, vilket även den fick Jerez att göra en tvärvändning. Fick återigen vända tillbaka med en snäll chaufför som stängde av lastbilen så Jerez fick skritta förbi. Tror jag behöver ta med mig en annan häst ut som kan visa att det går bra äcen om lastbilarna är stora och låter lite mer.


Avslutade turen med en mysig galopp uppför en lätt backe och det kändes faktiskt att han hade lite mer krut att ge jämfört med sist vi tog samma sväng!


När vi kom tillbaka till stallet fick Jerez en rejäl dusch med schamponering innan han fick återvända in i boxen för eftermiddagsmat!


 

Av Malin - 22 augusti 2011 19:30

Idag hade jag äntligen en helt ledig dag, vilket trevligt nog även in föll med en ledig dag för sambon. Så idag har vi passat på att röja upp i huset. Skönt när det blir städat och fräscht med nya lakan i sängen etc!


Jerez hade ledig dag han med, så jag passade på att köra upp hö till stallet. Bortstad en stund på prinsen innan jag återvände hemåt!

Av Malin - 21 augusti 2011 20:48

Gick av natten och sov fram till lunch. Åkte till stallet på eftermiddagen och fixade iordning i stallet först. Hade funkat toppen med torven som jag la in i boxen igår och han hade inte lyckats gräva upp lika mycket sten som tidigare.

Plockade in pluttisen från hagen, smutsig som en gris, vilket inte är så ovanligt. Började med en ordentlig rykt och redde ut manen med massor av manglans.

På med utrustningen och sen gick vi upp till ridbanan. Körde ett lagom pass med mycket fokus på travarbetet. Har ju tyvärr blivit ganska många vilodagar förra veckan, men nu ska vi försöka hitta en bättre rytm.


Åkte och hämtade hö därefter och tog en fika hos mina föräldrar.

Måns - världens duktigaste kisse lyckades med tricket att fånga en mus med halskrage   Mammas älskling!

Av Malin - 20 augusti 2011 22:56

Jobbat natt igen. Stallet på morgonen där jag provade att lägga in en torvbal under spånet för att se om jag kan få en bättre botten eftersom Jerez gräver upp stenar...suck!Så nu får vi se på resultatet.Sov iallafall mellan 09-17 så det kändes skönt. Måns väckte mig vid halv tre för en liten mysstund, men sen lyckades jag faktiskt somna om. Idag fick kissarna faktiskt gå ut en liten stund på eftermiddagen och lyckan var fullständig. Idag testade vi ett nytt blötfoder, vilket uppskattades mycket av både Måns och Bagheera. Inatt är sista natten vilket ska bli skönt.

Av Malin - 19 augusti 2011 22:45

Jaha, då var man inne i den värsta nattsekvensen med tre nätter på raken. Åker till stallet direkt på morgonen innan jag åker hem för att sova, så jag får någon kvalitetstid hemma.Sov ganska dåligt eftersom jag ville ha lite koll på Måns. Har gått lite bättre idag, både med maten och att gå runt med halskragen. Måns kom och väckte mig efter ett par timmars sömn och var jätte gosig. Så då blev det mysstund, vilket är guld värt <3

Av Malin - 18 augusti 2011 22:30

Idag var det således dags att åka till veterinären med Måns för biopsitagning av såret. Hade tid kl 11, så killarna fick fasta från morgonen. Var hemma igen vid 13 tiden med en mycket trött kisse som hade den förhatliga halskragen på sig. Skulle ta runt en vecka att få svar, så nu blir det en jobbig väntan.Måns sov ända fram tills på kvällen då han piggnade till och faktiskt åt blötmat med aptit trots halskragen.Åkte en snabb sväng till stallet när sambon kom hem. Borstade av Jerez en snabbis innan jag återvände hem. Hade ju nattjobb som väntade.

Av Malin - 17 augusti 2011 20:45

Idag var jag såledels tillbaka på ett dagpass på jobbet för HLR och Durewall. Kändes extremt motigt att gå upp 05.20 imorse, efter att ha jobbat två nätter och knappt sovit dygnet innan. Men...det gick och nu har vi förnyat kunskapen för ytterligare en tid framöver.

Åkte till stallet efter jobbet och Jerez hade vilodag idag. Gjorde stallet och hämtade sedan in från hagen för lite rykt. Borstade tills Jerez glänste och sen festade vi loss på ett par morötter. Alltid lika uppskattat  

Skönt att komma hem lite tidigt på eftermiddagen, så jag och sambon passade på att ta en promenad innan maten.

Imorgon är det dags för Måns att åka till veterinären för en biopsi av såret på läppen, så nu håller vi alla tummar vi har   

Av Malin - 16 augusti 2011 17:57

Jobbat inatt och sov till 12 idag eftersom jag vakar av nu och ska upp på utbildning imorgon kl 07.00 Skönt med solsken och blå himmel när man kommer upp. Känns som om det var ett tag sedan.


Åkte till stallet vid två-tiden och hämtade in bus från hagen. En smutsig herre dagen till ära. Blev en ordentlig rykt idag. Svullnaden på höger bak hade lagt ner sig, skönt. Klädde på honom alla grejorna och så begav vi oss upp till ridbanan.

Skrittade fram ordentligt på långa tyglar idag, blåste lite så det fanns mycket spännande att titta på  

Satte igång med travarbete och vi körde på i samma tema som för Lina. Dvs jobbade mycket med att hitta en bra takt där han går lugnt och fint med god bjudning utan att bli överilad. Jobbade längs fyrkanten med att sätta hörnpasseringarna och jobbade på stora mittvolten med spårning och ställning. Övade även ett par gånger på att rida snett igenom i trav, sakta av till skritt på mitten, skritta ett par steg och sedan igång till trav igen. Ett par ggr satt det fint, men andra ggr blir det lite mycket framåtbjudning och då krävs det mer broms för att få honom att lyssna på förhållningen.


Jobbade vidare med galopp på enbart fyrkantsspåret idag. Fick honom att bjuda på framåt med god bjudning och han rundar sig som en boll. Haha är jättekul att sitta på honom när han gör så. Snacka om att han verkligen rundar sprången ordentligt. Är jätteduktig och bärig, har ingenting i handen utan han fixar det där själv och jag kan bara sitta och lirka lite försiktigt med bettet i hörnpasseringar samt gunga med i takten. Duktiga killen  


Avslutade med att skritta av ordentligt innan det blev duschen och morötter!


Jerez i sitt fina röda schabrak med namn på   

     

     

Mattes pussnos   

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards