Chocolicious

Alla inlägg den 5 september 2011

Av Malin - 5 september 2011 12:53

Idag var det stallet på morgonen som gällde för min del eftersom jag jobbar i eftermiddag. På schemat stod hoppning, var en månad sen sedan vi skuttade lite senast och det känns lagom att hålla igång det en gång i månaden eftersom han är så pass ung än.

Så matte plockade fram lite cavalettis och ett litet kryss;

 

När vi skulle in på banan så blåste Jerez upp sig vid åsynen av krysset, vad hade matte nu hittat på. Men som den stjärna han är så skrittade han nyfiket och snällt fram till hindret, fick lukta lite på bommarna och sedan knallade vi över som ingenting! Min duktiga plutt! Skrittade runt på banan ett par varv och tog ibland turen över hindret och över cavalettisarna. Körde igång med traven och började värma upp honom. Jobbade såväl längs fyrkanten som på volterna. Gjorde ett försök att trava över cavalettisarna, men Jerez som kommer ihåg att vi minsann hoppade över dom förra gången tog ett jätteskutt över båda cavalettisarna. Tur att matte har god balans och inte sitter och sover på ryggen. Red an mot krysset och Jerez bjöd på ett fint hopp utan minsta tvekan. Jobbade i båda varven och han fick hoppa tre gånger åt varje håll i trav. Bjöd på lika fina språng alla gångerna och landar i rätt galopp  

Han är dessutom superlätt att följa eftersom han gör så mjuka språng med god balans fast han är så pass ung och grön!


Fattade sedan galopp och galopperade ett par varv längs spåret i lätt sists så han fick rulla på ordentligt. Red an mot hindret och som han hoppar  

Kom lite långt i från i ett av sprången så han hoppade av lite tidigt och vilket hopp han bjöd på. Som sagt det gäller att hänga med! Fick bjuda på två språng i galopp i vardera varv innan vi travade av och avslutade passet. Massor med beröm till min fina stjärna!


Åh matte var lyrisk eftersom det är ett bra tag sedan jag hoppade, hoppning som var min gren tidigare i livet då jag verkligen hoppade mycket och var tuff, jämfört med en fegis jag är idag. Men kul som bara den var det och med en sådan häst som Jerez kan man verkligen njuta eftersom han hoppar som en stjärna redan nu!Tror även Jerez tycker det är kul för nog blir han lite taggad och bjuder väldigt fint framåt  


Avslutar med en bild på det nya schabraket, nu under sadel på pållisen. Hade dock ingen med mig i stallet som kunde fota oss tillsammans när vi var så snyggt klädda och hoppade så bra. Vi får väl se nästa månad     

 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards