Chocolicious

Direktlänk till inlägg 24 oktober 2011

Tidig morgon i dimman

Av Malin - 24 oktober 2011 17:34

Så, då var första natten avklarad, gick som en dans och i vanlig ordning åkte jag till stallet direkt efter jobbet. Var riktigt dimmigt imorse, plus massa vägarbeten, vilket medförde att det tog extra lång tid att ta sig dit.

Morgontrötta pållisar som blinkade i ljuset när jag anlände till stallet. Mockade och fixade maten, tog ut pluttisen för en rejäl rykt. Tycker äntligen han börjat få ner lite av den där sälmagen. Hade som plan att banta bort lite av den innan vintern då jag är tvungen att gå in med mer foder, dock har ju gräset växt som bara den under hela hösten så det har funnits att äta.

Nu är det dock dax att öka på med ffa protein eftersom han är inne i en växtperiod och behöver ordentlig näring för att växa rätt. Tyckte han såg betydligt högre ut i bakdelen idag igen, så nog växer han allt   Vad månne det bli innan han är färdigväxt   


Fick svar på höanalysen i fredags och har räknat på lite olika alternativ. Vi har som vanligt relativt lågt med smrp i vårat hö och högre med energi, vilket medför att kvoten blir låg och jag får tillföra proteinfoder, vilket är dyrt.


Ska kolla av med vår foderrådgivare innan jag spikar foderstaten för vintern men jag har iaf hittat två alternativ att välja mellan. Tycker det är både roligt och pilligt att räkna på foderstater. Är inget jättefan av färdigfoder utan vill helst ge rena råvaror i dess naturliga tillstånd. Dvs havre, korn, kli, linfrö, soja etc. Får ibland för mig att det förekommer en del onyttiga saker i färdigfodrena, precis som det gör i mycket av människans färdigproducerade halvfabrikat.


Står även i valet och kvalet ifall jag ska klippa Jerez eller inte. Han ska ju vila nu fram tills årsskiftet, men sen har ju jag tänkt sätta igång igen, och då är det trist om han får samma björnpäls som han hade förra året, det är ju ett helsike ett få dem torra efter ett träningspass. Å det känns lite taskigt att vänta tills mitt i vintern med att klippa honom, känns som om det blir en onödigt stor omställning för honom.


De två varianter jag funderar på är;


   

Spårklippning eller halvklippning!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 24 september 2017 21:02


Stallet på förmiddagen idag då jag skulle jobba extra på eftermiddagen. Nero skrittades till Nysäter och tillbaka, idag var det lite mera drag under galoscherna, men efter några tillsägelser och lite mer fokuserat arbete så skrittade han hemåt. Är ...

Av Malin - 23 september 2017 20:45

Älgjakten närmar sig med stormsteg och idag tog pappa och jag en sväng till skogen för att röja iordning vid passen och se till att allt är helt och i ordning.       Stallet idag väntade uteritter med båda killarna. Dino och jag red halvvägs...

Av Malin - 22 september 2017 20:45

Så härligt att få vakna upp imorse och veta att jag är ledig. Ägnade förmiddagen åt mina pållisar som fick varsitt ridpass. Dino fick ett pass på ridbanan idag, där fokus låg på att rida igenom programdelar till nästa helgs tävling. Dino skötte sig f...

Av Malin - 21 september 2017 20:30


Även idag jobbade jag hela dagen och åkte till stallet direkt efter jobbet. Var på kurs i Örebro och vart således lite sen. När jag fixat färdigt i stallet och skulle hämta mina killar från hagen så är det en varg på gärdet, ca 50m från mina pållis...

Av Malin - 20 september 2017 20:30


Även idag jobbade jag fram till kl 17 och hade däreter insläpp i stallet på min agenda. Blir ganska långa dagar hemifrån när jag åker vid strax efter kl 7 och är hemma igen vid 20-tiden på kvällen. Idag hade Dino vilodag och Nero och jag skrittade ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Skapa flashcards