Chocolicious

Direktlänk till inlägg 29 december 2011

Busväder....

Av Malin - 29 december 2011 20:45

Ja vilket väder det bjöds på idag. Stormade för fullt och regnande så jag knappt såg vägen till stallet. Hade utsläpp idag, men det blev inget med det för hästarna fick stanna kvar inne. Ja menar, vem vill gå ut när det blåser storm och regnet kommer horisontellt?! Inte våra pållisar iaf. Så det fick bli stallpyssel idag med!


Tog tillfället i akt och duschade Jerez, vi schamponerade och grejade så hela hästen löddrade i ett cappuocinofärgat skum...mattes skitgris! Tror han tyckte det var riktigt skönt att stå där i spolspiltan med det varma vattnet sköljandes över honom och mattes gnugg med svampen. Såg riktigt förnöjd ut   Schamponerade in svansen och la i en hink med varmt vatten, snacka om att vattnet blev smutisgt. Fick byta vatten ett antal ggr innan det ljusnade. Då bytte vi till balsam och lät svansen ligga i det en stund. Mjukt som silke blev det efter denna behandling.


Sen tog jag det där beslutet som jag tvekat över länge....så nu är Jerez av med den långa drömhästsmanen, och är istället kortklippt och ser plötsligt ut som en helt annan häst   

Mm...det tog lite i hjärtat att klippa av den fina manen, men jag vet att jag kommer att tacka mig själv när han rullar hela manen i lera nästa gång, för oj vad sliten den blivit av att ta bort all lera som han dagligen gnuggat in sig med! Klippte lite grovt idag eftersom manen var blöt, så jag lär få göra finjusteringarna imorgon när manen torkat ordentligt så jag ser hur den blir. Fördelen är ju trots allt att den växer ut igen ifall jag skulle ångra mig något fruktansvärt. Ja klippte ju manen förra hösten eftersom den var så fruktansvärt ojämn, och den växte ju sedan ut och blev riktigt lång på bara ett års tid.


Så efter två timmars pill fick en nöjd och täckad Jerez återvända in i boxen för att äta lite hö. Såg ganska förnöjd ut om jag får säga det själv!


Bjuder på lite före och efter bilder på alla turer med denna man!



Jerez man när han kom till mig sept 2010, hjälpsamma hagkompisar som hjälpt till att tugga på den   

 


Jerez i december 2010 när jag klippt manen för att få en jämnare växt!

 


April 2011, manen har växt ut en bit!


 


December 2011, innan jag klippte manen!


 


Å så en dålig bild på den nyklippta manen. Ska försöka ta en bättre bild när jag ordnat till manen ordentligt så han ser lite normal ut!


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 24 september 2017 21:02


Stallet på förmiddagen idag då jag skulle jobba extra på eftermiddagen. Nero skrittades till Nysäter och tillbaka, idag var det lite mera drag under galoscherna, men efter några tillsägelser och lite mer fokuserat arbete så skrittade han hemåt. Är ...

Av Malin - 23 september 2017 20:45

Älgjakten närmar sig med stormsteg och idag tog pappa och jag en sväng till skogen för att röja iordning vid passen och se till att allt är helt och i ordning.       Stallet idag väntade uteritter med båda killarna. Dino och jag red halvvägs...

Av Malin - 22 september 2017 20:45

Så härligt att få vakna upp imorse och veta att jag är ledig. Ägnade förmiddagen åt mina pållisar som fick varsitt ridpass. Dino fick ett pass på ridbanan idag, där fokus låg på att rida igenom programdelar till nästa helgs tävling. Dino skötte sig f...

Av Malin - 21 september 2017 20:30


Även idag jobbade jag hela dagen och åkte till stallet direkt efter jobbet. Var på kurs i Örebro och vart således lite sen. När jag fixat färdigt i stallet och skulle hämta mina killar från hagen så är det en varg på gärdet, ca 50m från mina pållis...

Av Malin - 20 september 2017 20:30


Även idag jobbade jag fram till kl 17 och hade däreter insläpp i stallet på min agenda. Blir ganska långa dagar hemifrån när jag åker vid strax efter kl 7 och är hemma igen vid 20-tiden på kvällen. Idag hade Dino vilodag och Nero och jag skrittade ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards