Chocolicious

Alla inlägg den 25 januari 2012

Av Malin - 25 januari 2012 22:09

Det är vad jag och Jerez har gjort idag!


Började dagen med sovmorgon och en frukost i lugn och ro hemma. Hade planerat att åka till stan och ta foto för mitt körkort som ska förnyas, men när jag väl kom dit så hade dom stängt idag. Typiskt, får försöka hinna med det imorgon. Efter lunch åkte jag till mamma och pappa för att hämta hö. Så vi gjorde ett ryck och fyllde hästtransporten. Efter en snabbfika åkte jag ensam till stallet och lastade ur höet. Passade även på att lyfta undan och kratta rent under pallarna som höet ligger på. Så nu är det rent och snyggt!


Vid 18-tiden kom Cina till stallet och vi skulle idag åka gemensamt till "plåtridhuset" som är det gamla ridskoleridhuset som nu är privat. Tyckte det var ett utmärk tillfälle för Jerez att se lite nya saker. Sagt och gjort, vi gjorde iordning hästarna och Cina hjälpte mig att stänge bakom Jerez. Han backade ut en gång idag innan han stod still.

Väl framme vid ridhuset gick det fint att lasta ur. Idag var det dock lite premiär för att klara oss själva. När jag haft sambon med mig så håller ju han i Jerez medan jag plockar av och på grejor, men eftersom Cina hade med sig Inci, så fick vi prova våra vingar idag. Å Jerez skötte sig med den äran  

Har ju min speciella uppbindningsanordning som jag sätter fast i en av ringarna på utsidan av transporten, sen sätter jag den i Jerez grimma och så får han stå uppbunden bredvid transporten, precis som han gör inne. Fungerar super och jag använde den även till min förra häst. Jerez stod iaf snällt still medan jag plockade av täcke och boots samt sadlade och klädde på mig själv. Sen gick vi i samlad tropp in i ridhuset. Jerez följer snällt med och verkar ta det hela med ro. När vi kommer in är det ett annat ekipage som håller på att träna där inne, så jag började med att promenera ett par varv så han fick titta på alla nya saker och vänja sig vid det andra ekipaget. Det är ju faktiskt första gången som han är i ett ridhus på samma bana och utan mellanvägg samtidigt som någon annan rider. Efter ett par varv  var han dock cool i vanlig ordning och jag kunde hoppa upp. Skrittade ett par varv och körde sedan igång med travarbetet. Gav samma fina känsla idag som igår och var lätt att reglera. Cina longerade Inci på en volt samtidigt och till att börja med svarade Jerez för hennes drivande röstkommandon till Inci, men allteftersom lärde han sig att fokusera på mig.


Jobbade blandat fyrkantsspår och volter, varierade tempo och red mycket vägar idag. Lade in ett par skrittpauser här och där. Tog sedan ett par varv i galopp och vardera håll. Mycket bättre bärighet i båda varven idag, helt fascinerad över hur mycket han utvecklas för varje pass. Idag galopperade han i en rund och fin form och behövde bara lite pådrivning för att orka hålla galoppen. Mmmm...det ger en så härlig känsla att rida på min prins  


Avslutade sedan med att trava av ett par varv innan vi övergick till att skritta av. Jerez skötte hela passet med den äran idag och jag blir förbluffad över hur han hinner utvecklas så mycket över en natt!


När jag skrittade av honom kom det in en annan unghäst som skyggade och for för lite allt möjligt. Då blir jag än stoltare för min fina kille!

Tjejen som var där inne och red när vi kom in frågade hur stor han var. Hon tyckte Jerez såg enorm ut och var säker på att han var en bra bit över 170cm....haha...å jag som tycker han är så liten   Han ger nog ett ganska mäktigt och högrest uttryck med sin grova nacke, men jag blir väl lite hemmablind kanske!


När vi var klara och gick ut ur ridhuset passade vi även på att öva på att stänga portarna efter oss, inga problem tyckte Jerez som snällt stod still under tiden. Tillbaka ut till transporten där jag satte fast honom och plockad av alla prylar och på med täcke och boots igen. Tyvärr hade vi ett litet missöde här och Jerez råkade ställa sig på min stortå....AAAAJJJJJ...så jävla ont gör det med broddtramp! Stortån ser väldigt fin ut nu ikväll   Å det bultar å det bankar! Han började uppe vid tåns infäste mot foten och drog sedan dobben ut mot tånagelns yttersida där han trampade till igen precis vid nagelbandet. Så det ser inte så snyggt ut, får väl se hur det ser ut imorgon   



Lastningen och resan hem gick utan problem och det var en mycket nöjd matte och en mycket nöjd häst som återvände till stallet och boxen. Naturligtvis med massor av beröm och morötter. Så imorgon blir det vilodag för pluttisen innan vi tar nya tag till helgen!  

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards