Chocolicious

Alla inlägg under januari 2012

Av Malin - 15 januari 2012 20:15

Dagarna bara försvinner när man är vaken och jobbar hela nätterna. Idag var jag till stallet på morgonen och hade utsläpp av hästarna! Jerez fick täcke på sig eftersom det satte igång att snöa lagom tills jag skulle släppa ut dem. Väl hemma sov jag mellan 9.30 till 17.45    och sen är det mest bara att äta frukost, duscha, äta mat och sedan väntar jobbet igen. Blir lite fel för kroppen att äta två av dagens tre mål med mat inom två timmar, men men!


So long!

Av Malin - 14 januari 2012 19:44

Mm...det är Jerez verkligen. När jag kommer till stallet tidigt på morgonen efter att ha jobbat natt så kommer han alltid fram till boxkanten och ska pussas. Då står vi tätt intill, huvud mot huvud och så blåser han varm luft i håret på mig. Sen ska vi pussa på mulen och vid örat! Min myshäst!

Vilodag idag med eftersom jag jobbat natt och ska jobba två till. Så jag borstade lite på Jerez innan han fick gå ut i hagen. Fixade stallet och sedan hem och sova.


Jag undrar om denna pussighet kan ha något med mitt sätt att vara med mina djur. Så gott som samtliga djur jag haft älskar att pussas!


Pussas med Jerez


 


 


"Pussas" med Albin, min förra kisse, han brukade gärna bjuda på lite tjuvnyp i näsan dock   


 

Å så pussas med Bagheera...som gärna vill hålla om mig med tassarna och nypas i hakan eller näsan när det blir lite mysigt!


Hade dessutom min första kissekatt Molly som älskade att pussas....!

 

  

Av Malin - 13 januari 2012 16:33

Mmm...ibland så måste man ägna sig åt sådana roliga ting som städning. Men det är ganska så skönt att få röja undan alla adeventsstakar och göra lite vår inne iaf  

Åkte till stallet vid 14-tiden och då stod hästarna förnöjt och åt eftermiddagsmat när jag anlände. Fixade lite med maten och hade tänkt ge mig ut på en ridtur med Jerez. Dessvärre blåste det upp till världens storm på bara 20 minuter och taket på stallet skakade rejält. Kändes inte riktigt som läge att ge sig ut med 4-årig unghäst på fredagen den 13:e, inte ens med en sådan snäll kille som Jerez.


Så vi tog en mysstund i stallet istället. Borstade och redde ut svansen. Jerez tycker det är så mysigt när han får stå lös på gången medan jag pillar med än det ena än det andra. Avslutade med lite tricks som inkluderar stretching. Idag övade vi på att stretcha nacke och sida ordentligt genom att Jerez ska hämta morotsbiten ungefär vid bärbensknölen. Idag når han dit med nöd och näppe, men efter lite träning och uttöjning brukar de komma upp på rumpan och hämta godisbiten. Jerez tycker åtminstonde att det är riktigt roligt att göra sådana här belöningslekar.


Jag har alltid stretchat mina hästar enl detta schemat. Läger till övningar allt eftersom de lär sig och så småningom jobbar jag igenom hästen med samtliga övningar efter hårda ridpass! Gå gärna in och kika!


http://home.swipnet.se/horse/dokmassage/stretching/plansch.htm


Av Malin - 12 januari 2012 23:21

Dagen startade med riktigt pissväder, hörde hur regnet slog mog rutorna när jag slog upp ögonen. Trodde det var mitt i natten eftersom det såg så mörkt ut, men klockan var faktiskt 9.40 Ägnade förmiddagen åt att mysa med kissarna samt skriva veckohandlingen. Åkte till stallet efter lunch och fann att hästarna hade spenderat dagen inomhus pga vädret.


Tacksamt nog hade någon beslutat sig för att bjuda mig på uppehåll så jag sadlade Jerez och gick upp till ridbanan. Den var ju knappast i något toppenskick, massor med vatten och fruset inunder. Men det var åtminstonde tillräckligt mjukt för att vi skulle kunna skritta och trava lite. Så sagt och gjort tog vi ett par varv i skritt och kände igenom drivning och förhållning samt att det fick att svänga. Travarbetet fokuserade vi på att hålla ett lagom tempo med en ok form. Övade även här på att svänga och runda oss lite. Tycker Jerez gjorde ett bra jobb och det känns att han vet precis vad jag vill, men att muskler och styrka inte riktigt räcker till. Men det var ju tredje ridpasset efter 2,5 månaders vila och första gången med travarbete så jag är mycket nöjd!


Veckohandlade efter stallet på rekordsnabba 20 minuter. Hem, duscha och sedan iväg till mamma och pappa på mat. Bjöds på ugnsbakad lax med potatis och romsås och ärtor. Mycket mumsigt. Vi ägnade kvällen åt trevligt småprat och spelade lite kort. Så nu blir det sängen för min del, där BusBagheera redan väntar!

 

Av Malin - 11 januari 2012 19:46

Jobat inatt och idag fick således Jerez en välförtjänt vilodag. Åkte till staller direkt på morgonen och borstade på stjärnan innan han fick gå ut i hagen tillsammans med övriga hästar.


Blir så trött på detta väder, igår hade vi -7 grader och idag +4, vilket innebär att den lilla snön som vi fick häromdagen redan har smält bort, suck! Sov iaf till lunch och tog sedan en skön promenad i solskenet. Kvällen bjuder på film i soffan och lite hemmagjord glass till det, om en blir bra vill säga. Har ju aldrig gjort glass själv utan det är sambon som brukar stå för glassgörandet hemma hos oss.


Ibland är det så inspirerande att titta på video på en själv när man rider, ffa när det är en bra känsla för ritten. Bjuder på en film som vi spelade in när det var dags för försäljning av mina gamla häst. Ett arabiskt fullblod som ingen trodde var ridbar öht eftersom han haft en lite trist start på sitt liv som ridhäst. När jag kom in i bilden var hästen 5år och inte riden ordentligt sedan han blev insutten som 2,5 åring. Men jag är ju en ganska enveten tjej som vägrar ge upp. Så med ett tålamod längre än någon annan och en beslutsamhet som folk skakade på huvudet åt så tog jag mig an denna pållis med sikte på dressyren. Dessvärre upptäcktes det att han hade spatt i mellersta glidleden båda bak 2006, vilket försvårade min uppgift något. Men skam den som ger sig. Med god omvårdnad, stretching efter varje arbetspass och väl avvägd ridning för att underlätta allt för honom så utbildade jag honom upp till MSV-nivå på fyra år. VIlket inte är så illa med tanke på förutsättningarna.


Denna pållis har för alltid en speciell plats i mitt hjärta, ffa för att han var en mycket speciell herre med egna ideér som krävde en ganska så fast och konsekvent hand. Kan ju bara nämna när jag tog mig för att få honom lastbar. Han vägrade helt sonika att gå på transporten när vi började, och jag ägnade timmar åt att öva. Stod ute i snålblåst och spöregn ibland fyra timmar/gång bara för att få in honom i transporten. Jag lasttränade flera ggr/vecka och slutligen gav det resultat. Mer lättlastade häst får man leta efter. Han gick snällt in och stod still medan jag gick runt och stängde och likadant när vi skulle ut. Vi åkte till träningar och tävlingar ensamma och jag kunde binda upp honom utanför transporten på tävlingsplatser och han stod där som ett ljus medan andra hästar levde loppan runt omkring oss!


Så ikväll blir det en hyllning till den första stjärnhästen i mitt liv; Gayaal  


 

Av Malin - 10 januari 2012 16:43

Vilken dag det blev, sov jätedåligt inatt och vaknade redan 05.45 Lite tidigt att gå upp eftersom jag ska jobba inatt. Somnade om efter en stund och sov istället till 10.45 Hej och hå...det finns liksom ingen lagom variant utan det blir antingen eller. Tog iallafall en morgonpromenad i snön och solskenet, riktigt skönt väder. Såg vargspår längs turen....lite roligt!

Efter frukost åkte jag till stallet lagom tills hästarna skulle komma in. Borstade pluttisenpållen och så på med sadel, idag blir det rida av. Dessvärre fanns det ingen som hade möjlighet att hjälpa mig, men man får ju inte balla ur för sådana småsaker. Tog helt sonika med mig pallen ut å stallplanen, gick et par varv med stigbyglarna hängandes innan jag ställde Jerez på plats vid sadeln och hoppade upp. Stjärnan stod som ett ljus och väntade tills matte var färdig i sadel. Sen skrittade vi iväg upp till ev av hagarna som inte används just nu. Lite knöggligt men fullt skrittbart iaf.


Så prinsen och jag skrittade ett par varv åt vardera håll, vi gjorde halter och la volter. Avslutade turen med att skritta fram och tillbaka längs uppfartsvägen, där vi även provade på lite trav när underlaget tillät. Jerez uppförde sig som om vi varit igång och ridit i flera veckor. Vilken kille han är!  


Skrittade tillbaka till stallet, ställde upp och så hoppade jag av. Inget att bry sig om ifall ni frågar Jerez. Vilken stolt matte jag är till min fantastiska lilla häst!


Massor med beröm, morötter och pussar när vi var färdiga. Jerez såg mycket nöjd ut när han fick gå in i boxen där eftermiddagsmaten väntade!


Känns han så här stabil sätter vi nog igång med uteritter ganska snart! Ingen mening att vänta, bara jag får med mig lite sällskap i början så vi kommer igång!


   Finaste Jerez!   


 

Av Malin - 9 januari 2012 19:52

Brr...imorse var det riktigt kyla här hos oss. Bjöd visserligen mig själv på en smaklig sovmorgon och gick inte upp förrens kl visade 10.15 Men då var det fortfarande -13 ute. Åt frukost och begav mig sedan till älsklingspållen. Urax, shettisen verkade ha tillfrisknat från vad det än var och skruttade runt i hagen iförd munkorg för att inte utsätta magen för frostigt gräs. Mockade och fixade maten innan jag plockade in Jerez för lite pyssel.


Borstade och kratsade hovarna, är så skönt med en helt ren häst där det "jobbigaste" är att borsta bort spån från svansen med en mjuk borste   Bortskämd jag blivit mot höstens alla lerduster. På med benlindor, boots å så tömkörningsgjorden. Beslutade mig för att ge mig ut på gärdet och kontrollera underlaget där. Vi började med att skritta upp längs uppfarten, Jerez gör det med den äran och har inga problem med att matte går bakom och skrotar. Ut på vägen och fram till gärdet. Jerez såg lite tveksam ut när jag bad honom att gå ner i diket och ut på gärdet, men gjorde snällt det jag bad om. Gärdet i sig var tyvärr ganska så fruset och stundals snubbligt efter traktorspår. Så det blev mycket skrittarbete och lite trav där det var som mjukast underlag. Men ack den som ger sig. Nyttigt med skrittarbete och vi alternerade mellan volt och att bara skritta rakt fram, runt ensilagebalar och genom att ta in honom på en liten volt och verkligen trampa in under sig bak. Jerez trampade på med god min och verkade inte särskilt upprörd över att vara ute på fältet. Känns bra eftersom jag planerar att rida där om vädret ska fortsätta att vara så här eländigt.

Avslutade turen med att skritta hem längs vägen och vi fick tom prova på att möta en bil. Jag ställde Jerez vid sidan av vägen och han stod snällt still medan bilen åkte förbi. Toppen!


Bjuder på lite bilder från dagen!


         


Hem efter det och pussade hej då till sambon som ska till Dubai en vecka....avundsjuk...nääe inte det minsta   Jag får ju vara hemma i detta underbara väder med mina älskade djur! Så vem skulle klaga!

Av Malin - 8 januari 2012 18:29

Så var helgens nätter avklarade och jag sov till lunch. Åt frukost och tittade på avslutningen på Tour de ski innan jag åkte till stallet.

När jag kom dit var distriktsvet där pga att stallets maskot Shettisen Urax hade ont i magen, förstoppning? Kolik?

Jerez har fått en ny kompis i boxen bredvid. Det är Wardon 2 år som fått byta plats. De leker mycket i hagen och såg ut att trivas bredvid varandra. Borstade och kliade på Jerez i boxen innan vi klädde på oss sadel, träns samt samtliga reflexer. Tänkte ge mig ut på vägen och promenera, eftersom ridbanan är jättehård och knögglig. Vägen är lite halkig, men en promenad borde funka. Jerez var duktig när jag plockade på såväl reflextäcke som brösta och boots. Sen vände vi ut på vägen.

Nyttig träning för Jerez att vara ute i mörkret och möta bilar. Det blir ju lite nytt när bilarna inte riktigt syns, bara ett par starka ljus som kommer rullande. Men Jerez skötte sig bra. Vi stannade när bilarna kom och Jerez upprätthöll den goda känlsan vi hade sist, dvs att han avslappnat stod still och bemötte bilarna, samt väntade in min signal på att börja gå igen. Tycker det är så himla bra att han tar till sig korrigeringar och verkligen förstår mina signaler utan att bli upprörd eller stissig. Mötte även en tjej som var ute och gick med sina hundar iklädda massa reflexer. Lite spännande tyckte Jerez men gick fram fint efter att han fått kika lite.


Hoppas på att kunna hoppa upp på ryggen igen nu under veckan när jag är ledig. Om det ska fortsätta vara hårt i backen får det nog blir ett par turer till ridhuset så vi kommer igång.


Längtar hit....  


        

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards