Chocolicious

Direktlänk till inlägg 12 februari 2012

Jerez knepig...

Av Malin - 12 februari 2012 20:22

Mmm..vilken fin dag det var idag. Strålande solsken, minusrader och klarblå himmel.Tog en skön promenad på förmiddagen. Åkte till stallet efter lunch för att ta med mig Jerez till ridhuset. Började med at fixa stallet och packa iordning allt så Jerez fick vara ute och njuta av det fina vädret så länge som möjligt.


Hämtade in Jerez som stod i solen och slappade tillsammans med den andra. Börjar borsta på honom och uppmärksammar då att han andas forcerat. Andades med hela buken och vidgade näsvingar. Räknade till 40 andetag/minut. Tog tempen som visade 38,3. Fina rosa slemhinnor, vaken blick och ömmade ingenstans. Likvarma ben och hovar samt tydliga tarmljud på båda sidor. Bajsar precis som vanligt, inget avvikande. Precis då kommer Kerstin ut i stallet så hon kikar och känner igenom honom. Hon berättar att han lekt och härjat med Wardon precis som vanligt under förmiddagen. Släpper in honom i boxen för att se hur han för sig. Åtar sig gladeligen såväl kraftfoder som hö, dricker vatten och kissar i boxen. Avvaktar en stund och står och kikar på honom. Han uppför sig precis som vanligt, är pigg och intresserad av vad som händer i stallet, kommer gladeligen fram till en för lite mys och uppmärksamhet när man närmar sig boxen.


Tempar och räknar om andetagen efter 30 minuter. Då är tempen 38,2 och andningsfrekvensen 14, utan vidgade näsvingar men dock lite bukandning fortfarande. Efter 60 minuter lung och normal i andningen och 38,1 i temp.


Vad detta är/var för något undrar ju jag nu. Har vänt och vridit på allt jag kan komma på. Kan det vara reaktion på värmen, Putte hade en termometer i solen och den visade på +20 grader, ganska stor skillnad mot morgonens -10 grader och dessutom full vinterpäls. Eller är det något virus han dragit på sig? Tycker dock det känns lite udda att han varken har feber, hosta eller är det minsta snorig om det vore ett virus/bakterier?! Visar inte heller några tecken på att vara hängig?! Å att det dessutom går över av sig självt?


Jaja, Kerstin skulle kolla honom både under eftermiddagen och till kvällen och höra av sig om något är konstigt. Åker själv till stallet imorgon bitti för att se hur det är med honom. Om han verkar opåverkad och är feberfri tar jag nog med honom till ridhuset för att se om jag kan provocera fram något om han får röra lite på sig. Blir alltid så orolig när mina djur inte mår bra. Känns dock lite svårt att ringa till vet och försöka förklara för dem vad han nu hade för en kort stund utan att vara det minsta allmänpåverkad för övrigt?!


Någon som har något tips eller varit med om något liknande?

 
 
Ingen bild

Boel

14 februari 2012 15:14

Hej läste om dina bekymmer från i söndags.
Den värme som var i söndags och deras Vinterpälsar. Är som vi skulle gå med vinterkläder när det är varmt. Han verkar ha hämtat sig när han kom in. Har han inget problem måndag eller tisdag så han var helt klart övervarm.

Malin

14 februari 2012 20:46

Tack för din kommentar!
Jo jag hoppas ju på att det var något så enkelt eftersom han varit helt opåverkad och välmående efter det!
Vänligen Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 24 september 2017 21:02


Stallet på förmiddagen idag då jag skulle jobba extra på eftermiddagen. Nero skrittades till Nysäter och tillbaka, idag var det lite mera drag under galoscherna, men efter några tillsägelser och lite mer fokuserat arbete så skrittade han hemåt. Är ...

Av Malin - 23 september 2017 20:45

Älgjakten närmar sig med stormsteg och idag tog pappa och jag en sväng till skogen för att röja iordning vid passen och se till att allt är helt och i ordning.       Stallet idag väntade uteritter med båda killarna. Dino och jag red halvvägs...

Av Malin - 22 september 2017 20:45

Så härligt att få vakna upp imorse och veta att jag är ledig. Ägnade förmiddagen åt mina pållisar som fick varsitt ridpass. Dino fick ett pass på ridbanan idag, där fokus låg på att rida igenom programdelar till nästa helgs tävling. Dino skötte sig f...

Av Malin - 21 september 2017 20:30


Även idag jobbade jag hela dagen och åkte till stallet direkt efter jobbet. Var på kurs i Örebro och vart således lite sen. När jag fixat färdigt i stallet och skulle hämta mina killar från hagen så är det en varg på gärdet, ca 50m från mina pållis...

Av Malin - 20 september 2017 20:30


Även idag jobbade jag fram till kl 17 och hade däreter insläpp i stallet på min agenda. Blir ganska långa dagar hemifrån när jag åker vid strax efter kl 7 och är hemma igen vid 20-tiden på kvällen. Idag hade Dino vilodag och Nero och jag skrittade ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards