Chocolicious

Alla inlägg den 8 mars 2012

Av Malin - 8 mars 2012 21:45

Ja usch och fy vilken tur vi bjöds på idag.

Vaknade kl 8 och insåg att det kommit nästan 1dm snö under natten. Men det var väl ingen fara tänkte jag, eftersom det var helt torr grusväg under snön så borde ridningen fungera oproblematiskt.

Åkte till stallet och släppte ut övriga hästar som frustade glatt över snön!


Fixade iordning Jerez och skrittade upp för att möta Sari. Då hon hade plockat bort snösulorna på sin pållis så bestämde vi oss för att ta en ganska lugn tur i och med snön! Vi skrittar iväg i godan ro och Jerez var så söt, han gick och sneglade på den söts isisen med all man och vippade med öronen hela passet...fniss...mattes plutt! Gick jättefint och hästarna skrittade på i bra mak, avslappnat på långa tyglar. Vi tog en sväng med lite trafik så vi skulle slippa ev plogbilar och dylikt. Tog oss förbi ett par passager med lite is under snön där vi fick smyga försiktigt. Men Jerez är så duktiga och går både sakta och mycket försiktigt när han känner att det är halkigt under.

Kommer ner för en lång backe och där backen planar ut försvinner hovarna för hästarna. Det måste ha varit världens sjö med fruset vatten som vi inte såg pga snön. Hästarna for som bambi på ha is och det fanns nada fäste nånstans  


Sari lyckades glida av sin pållis lite försiktigt, vilket knappt hjälpte eftersom hästen höll på att gå omkull även utan ryttare. Hon gled försiktigt fram till mig och höll lite lätt i Jerez medan jag gled av så försiktigt jag bara kunde, så jag inte skulle halka när jag kom ner och riskera att ramla in under Jerez . Tog mig ner och försiktigt fram till huvudet på Jerez. Klappade och pratade lugnande med honom och sen började vi försiktigt att lirka oss tillbaka samma väg som vi kom. Vi hade änglavakt att ingen av oss gick omkull, och att vi klarade oss helskinnade därifrån, för det var bra nära flera ggr innan vi tagit oss upp på fast mark igen. Var livrädd att Jerez skulle gå omkull eller fläka sig och få panik, men han var så duktigt och lyssnade så uppmärksamt på mig hela tiden  


Så vi promenerade tillbaka med våra hästar i handen och väl tillbaka i stallet stretchade jag igenom Jerez ordentligt, la på ett fleecetäcke och bjöd på lite hö inne så han fick återhämta sig lite innan han fick komma ut i hagen med kompisarna.


Sari och jag bestämde oss för ett nytt försök på söndag, då väderkännarna har lovat sol och 10 grader varmt!


Mattes finaste!


 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards