Chocolicious

Alla inlägg den 23 mars 2012

Av Malin - 23 mars 2012 20:43

Så var sadeln äntligen min då. Åkte till Grums på förmiddagen, la i lite mer stoppning och betalade för hela paketet. Suck...så nu är vi fattiga. Köpte även en svart glen gordon anatomisk dressyrgjord till pållis. Så det blir nog bra iaf!


Åkte till stallet efter lunch och idag stod markarbete och lite hoppning på schemat. Tog in hästarna när jag kom dit och lät Jerez äta eftermiddagsmat medan jag mockade och fixade med maten, samt plockade fram bommar och stöd uppe på banan.


Byggde ett kryss på 50cm längs en långsidan och la två stycken markbommar längs ena långsidan, hade dubbelt avstånd mellan dem, dvs jag tog bort en bom i mitten och la 120cm + 120 cm, för att försöka förmå pärlan att trava över och inte hoppa som han så gärna vill  


Vid ena kortsidan la jag oxå två markbommar med dubbelt avstånd mellan. Gjorde iordning Jerez och så klev vi upp till banan.

Promenerade ett varv med honom där vi gick över samtliga bommar, eftersom det är ganska länge sedan vi arbetade med bommar nu. Jerez gick så snällt över och avstånden verkade funka.

Hoppade upp och så skrittade vi igång. Skrittade över samtliga bommar åt alla håll och Jerez flöt fin över. Satte igång med traven och där blev det lite ostabilt innan han hittade rätta takten över bommarna. Bjöd väl även på ett par skuttförsök över markbommarna innan han insåg att det gick bättre att trava över dem. Styrde mot krysset och första gången så stannade Jerez upp. Då är det smidigt att ha så låga hinder att man kan skritta över, så vi gick helt sonika över hindret iaf, och på det sättet lär dom sig att det inte är någon ide att stanna eftersom vi ska över iaf.


Nästan anridning gick bättre och Jerez klev faktiskt bara över   Vad har hänt med min hoppade pållis då????

Vi fortsatte att trava över samtliga konstellationer från alla håll och över krysset där han mest klev över.


Lite oförsiktig och så petade han ner ena bommen i krysset. Då fick matte hoppa av, lägga upp bommen och så hoppade jag upp igen. När vi satte igång denna omgång kände jag på direkten att Jerez var mer taggade, så jag kortade upp honom lite i formen och så travade vi mot krysset.


Tjohooo...sa Jerze och bjöd på ett fint hopp över. Travade på ett par gånger och Jerez hoppade varje gång. Fattade galopp och galopperade i lätt sits ett par varv runt spåret innan jag bjöd på hindret igen, å Jerez han hoppar som en stjärna. Mattes duktiga kille  


Hoppade ca 5ggr från vardera håll i galopp och Jerez höll galoppen fint efter hindret så vi bara galopperade på varvet runt och tog hindret igen. Avslutade med att trava av lite över bommarna igen, och det gick jättefint.


Jerez blev rejält svettig och fick en skön dusch efter avslutat pass. Ska nog lägga in hoppning varannan vecka en tid nu så vi kommer igång ordentligt och kan börja jobba med lite fler hindertyper och mindre banor på låg höjd. Gillar ju hoppningen som gymnastik och stärkande arbete, så för mig är inte höjden på hindren av någon stor vikt. Hoppar hellre en rolig bana på 50cm där hästen tycker det är kul och får med sig ett gott självförtroende än att bygga på höjden.


Hoppning ska vara ett roligt inslag i träningen och ge mersmak   

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards