Chocolicious

Alla inlägg den 28 mars 2012

Av Malin - 28 mars 2012 21:15

Så var det äntligen dags att åka iväg och träna dressyr för tränare igen, som jag längtat. Hade tid kl 18.45, och var lagom glad när det regnade som skrutt medans jag åkte till stallet. Hästarna var tacksamt nog inne och njöt i torra boxar. Jerez hade rullat sig i vanlig ordning, så det var bara att ta i med piggborsten och gå lös på leran. Efter 45 minuters putsande såg han helt ok ut och efter att jag fixat allt stallarbete så dressade jag på stjärnan och in i transporten. Duktiga killen gick rakt in och stod still. Hade 10 minuters resväg, vilket var ganska lagom. Väl framme skötte han sig med bravur och klev snällt ur transporten och stod uppbunden utanför medans jag klädde av respektive på utrutsning. Sen promenerade vi ner till ridbanan där ett annat ekipage red för fullt. Jerez kikade sig nyfiket omkring men verkade inte tycka att det var någon big deal att vara på ett nytt ställe med nya hästar och människor. Gick ett varv inne på ridbanan innan jag hoppade upp och så skrittade vi igång.


Jerez brydde sig nada om att det var ett annat ekipage som galopperade och grejade runt honom, skrittade bara på med långa steg på lång tygel. Travade igång lite lätt och kände igenom honom under 10 minuter innan vi återvände ner till skritt och stannade en stund och kikade på när det andra ekipaget avslutade. Vilken klippa han är min springare  


Så var det äntligen våran tur att komma igång. Pratade lite med Susanne medan vi skrittade omkring och förhörde oss lite om hur allt hade varit och så vidare. Fick beröm för min snygga häst som dessutom verkade cool som en filbunke!


Jobbade sedan igång med travarbete på volten där vi arbetade med att få honom att söka sig ordentligt nedåt och verkligen runda upp ryggen. Jobbigt sa Jerez men jobbade på i god takt. Jobbade med att ställa lite utåt för att verkligen få med yttersidan i arbetet. Övergick till att jobba lite längs spåret så jag fick ställa utåt längs långsidorna och flytta in rumpan lite försiktigt innanför spåret, samt rättställa honom på kortsidorna. Jerez jobbade på jättefint och kändes mjuk och arbetsvillig.


Fick beröm för att han var så mjuk och fin i kontakten och svarade så fint för så små hjälper, något som jag verkligen prioriterar!


Körde skrittpauser mellan varje moment så han fick hämta andan lite och slapp dra på sig mjölksyra.


Jobbade lite med galoppen där vi arbetade på en stor nästan lite oval volt där han verkligen fick ta igenom ställningen och runda sig för innerskänkeln. Kul tyckte Jerez och matade på i sedvanlig ordning. Under tiden kom en annan unghäst som var ute på uppfostringspromenad gåendes, spännande tyckte Jerez och försökte kika under lugg samtidigt som vi galopperade. Svarade dock fint för min lilla påminnelse om att fokusera på vad heffaklumpen på ryggen hade att säga. Avslutade med att trava av på lite serpentinbågar och volter i låg och lång form.


Duktiga pållisen skötte sitt första ordentligen pass med bravur  


Susanne tyckte jag jobbat honom helt rätt fram till nu och med oss till nästa pass var att jobba vidare med den ganska låga formen för att få honom med i hela ryggen, att samla sig kan han redan jättebra, men han behöver oxå kunna länga ut sig ordentligt. Dessutom ska vi fortsätta jobba med våra galoppfattningar där han gärna blir lite taggad och exploderar iväg lite.


Skrittade av och gick upp till transporten där vi hade uppvisning för deltagande personer hur en trevlig och väluppfostrad 4-åring sköter sig då vi körde vår vanliga procedur med att sätta fast honom utanför transporten medan jag klär av och på utrustningen och sedan lastar honom självständigt under lugna och trevliga former. Idel beröm från samtliga  


Visst är han en stjärna min lilla plutt! Finare och trevligare häst har jag aldrig träffat och jag är så stolt över det vi åstadkommit hitintills! Så kul att höra från andra att även de tycker han visar så härlig attityd! Väl hemma i stallet var både matte och pållis ganska trötta. Så Jerez fick många pussar och morötter som tack för väl genomfört arbete innan han återvände in i boxen för kvällsmat!


Tack pluttis!


 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Skapa flashcards