Chocolicious

Alla inlägg den 24 maj 2012

Av Malin - 24 maj 2012 19:16

Ja usch idag var det nästan för jobbigt varmt. Har haft 27 grader i skuggan idag och riktigt varmkvalmigt ute, känns nästan som om det kan bli åska inatt.


Har ägnat dagen åt att jobba med Bagheera. Han var sig mer lika imorse och ville gärna gå ut, släppte ut dom och han gick väl 5 meter från huset och kom sedan springandes in igen, dvs så snart han hörde ett surrande läte. Var dock inte lika hysterisk idag, utan så snart han kom innanför dörren så lugnade han sig.

Så jag har ägnat förmiddagen åt att prata och gosa med honom inne, vid lunch öppnade jag dörren och lät den stå öppen. Satte mig på trappan och efter en liten stund så kom han och satt i dörröppningen och kikade ut. Han har gått ut lös ett par ggr och längsta stunden satt han ute vid gärdet och kikade en stund, sen skulle han komma och möte mig, men då kom det ett flygande djur och han sprang in igen.


Är dock lugnare än igår. Så nu på kvällen har jag gått ut med honom så han kom förbi det otäcka stället och ner i ett av sina favorithål, så nu har han varit ute i hålet och spanat och grejat i 15 minuter utan att komma flängandes in. Det är bara att ha tålamod och låta honom finna tryggheten igen, är dock inte gjort i en handvändning.


Ett annat problem i värmen är ju att få i dem tillräckligt med vätska. Måns är duktig på att dricka och ligger gärna i skuggan, så han är oftast sval om nosen. Bagheera däremot är inte lika förtjust i att dricka och ffa inte när han blir stressad. Så jag har provat alla möjliga knep, bäst går det om jag doppar mitt finger i vatten och droppar på nosen på honom, då slickar han i sig vattnet på fingret. Blir ju dock lite drygt eftersom man inte får med så mycket vatten på varje slick. Så han är varm om nosen, är dock inte trött och slö så jag avvaktar med att tvinga i honom vatten. Jag vet något annat år när det var extremt varmt, då slutade det med att jag duschade båda katterna i svalt vatten tillslut för att kyla ner dem och få i dem lite vatten. Var dock inte särskilt poppis.   Men vad gör man....?


Blir nattjobb för min del ikväll, ser dock inte fram emot att försöka sova imorgon i värmen   

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards