Chocolicious

Alla inlägg under juli 2012

Av Malin - 15 juli 2012 22:45

Suck...jag vet inte riktigt vad det är med mig och mina hästar. Att det aldrig kan få vara lugnt, bra och smärtfritt!

Kerstin hörde av sig imorse och när det skulle släppa ut Nero var han blockhalt höger fram, vägrade ställa ner hoven i backen och hoppade på tre ben ut i hagen.


Var bara att åka dit och konstatera att ja, så var fallet. Bara att plocka in honom och gå igenom. Hittar ingenting, dvs han är inte svullen, värmeökad eller ömmande någonstans i höger ben/hov. Han har inte ökad puls och inte heller feber   

Så det var bara att ställa pållis i boxen med mat och invänta morgondagen för att ta kontakt med ATG.

Tacksamt nog var det redigt med bromsar ute så Loppan och Urax stod inne eftersom Loppan är nybetäckt och inte ska springa hysteriskt i hagen som hon gärna vill göra annars. Så Nero verkade hyffsat nöjd med att ha lite kompisar inne.


Efter stallet rullade vi vidare mot sommarstugan, där vi hade toppenväder och ägnade stora delar av dagen åt att sola och läsa bok. Skönt och avslappnande! Just nu läser jag Johan Theorins Sankta Psyko....rekommenderas!


 



Av Malin - 14 juli 2012 21:08

Skönt med lite sovmorgon imorse. Åt frukost i lugnan ro innan jag åkte till stallet vid 11-tiden.

Mockade, fixade mat och ägnade sedan ett par timmar åt att smörja samtliga träns och mina vardagsstövlar. Var verkligen behövligt, de trotjänarna som användas i ur och skur. Snyggt och prydligt blev det iaf.


Hämtade sedan in Nero från hagen och borstade och grejade lite med honom. Sen kom vår nya hovis för att sko Nero.

Är supernöjd med såväl hovis jobb och resultatet samt Neros uppförande. Han genomförde det hela med den äran. Lite otålig i väntetiden mellan hovarna, men när hovis väl höll på så stod han snällt still och låt honom banka och spika i samtliga fyra fötter utan att ens vifta på öronen. Duktiga pållisen   


Efter genomförd skoning fick Nero gå tillbaka till hagen och jag åkte hem för att fixa mat och baka tårta till ikväll, då vi bjudit över mina föräldrar samt syster med sambo på mat och tårta. Trevligt!


Imorgon blir det nog en sväng till sommarstugan!

Av Malin - 13 juli 2012 23:45

Idag körde vi tvärtom varianten från igår, dvs om jag sov till lunch igår, så vaknade jag redan kl 07.00 imorse. Pigg som en lärka. Började därför dagen med en promenad i solskenet innan frukost. Efter intagen frukost blev det storstädning hemma. Skönt när det är klart iaf.


Tog sedan en snabbsväng till stallet medan sambon veckohandlade på ICA. Nero var märkbart lugnare idag och verkar ha släppte det hela lika snabbt som det kom över honom. Tyvärr har han redan hunnit tappa ett par kilo   

Sen var dem hem och in i duschen innan jag var bjuden på vinkväll hemma hos Saija. Mycket trevlig pratoch god mat som väntade.
Semesterfeeling!

Av Malin - 12 juli 2012 22:28

Mm..ibland så känner jag att jag verkligen får bita ihop för att inte explodera. Är ju dock en mycket envis person som vägrar att ge mig, allt går bara man försöker tillräckligt hårt.

Å idag provade Nero mitt tålamod vill jag lova!


Han har verkligen gjort en helomvändning sista dagarna, tyckte ju vi kommit så långt med att han var nöjd och betade lugnt i hagen, å bara vrålade nån gång ibland. Men sedan Loppan kom hem igen och Minell fölade och således står inne på dagarna så är han som förbytt.


Han ägnar större delen av dagen i hagen åt att ränna längs staketet och vråla missnöjt. Han äter knappt gräset i hagen och tittar inte ens åt lucernhinken. Suck...

När jag tog in honom för att borsta hade han mycket svårt att fokusera på mig och vrålade och stampade omkring. Fick säga till honom på skarpen flera gånger, och visst då skärper han sig för stunden, men så snart någon annan häst gnäggar så tappar han fokus igen.


Men skam den som ger sig. Han fick helt enkelt stå kvar uppställd tills alla andra hästar fått komma in, och så fortsatte jag att borsta när han taggat ner. Här vinner vi absolut ingenting på att dumma oss!


Verkar ju vara stona som han är mest upprörd över och ska ha koll på, vilket får mig att tro att det är hingsttendenserna som sitter i. Det är ju mest trist för honom eftersom han är helt slut när han kommer in på kvällarna, och inte tillgodogör sig någon mat i hagen alls.


Någon som har några bra tips? Har ju bekanta som tipsar om att testa munkpeppar eller naughty gelding från dodson&horell mot dessa tendenser, men jag vet inte? Han måste ju klara av att andra hästar i stallet gör andra saker utan att han ska bli knäpp. Han är ju kastrerad i mars, så jag tycker att hormonerna borde lanat av nu?!

Av Malin - 11 juli 2012 21:01

Så var äntligen semestern här. Var så underbart skönt att lämna jobbet imorse och veta att jag inte ska tillbaka dit på nästan 5 veckor. Hem och sov till 12 då klockan ringde. Hade fått ett sms från Kerstin att Nero haltade i hagen.  Åkte till stallet direkt efter frukost och det verkar vara en sko som var på upphällningen. Den hängde i en söm, så jag plockade in Nero och drog bort skon. Var inte värmeökad, svullen eller varm någon annanstans. Borstade och myste lite innan han fick återvända till hagen. Nog var han ömfotad, men det är ju mjukt och fint i hagen så jag tror det är skönare för honom att gå där än att stå inne pga detta.


Ringde hovis som kommer på lördag och skor.

Tog en skön promenad efter stallet och njöt av att bara vara ledig.  Så nu är det bara att hoppas att det blir lite mer sommarvärme framöver.

Av Malin - 10 juli 2012 22:46

Efter att ha jobbat natten så hämtade sambon mig och så åkte vi drekt till stallet. Nero var redan ute i regnet och vrålade. Orsaken till hans uppretade sinnestillstånd var att det blivit en bebis till i stallet under natten, och således var hans favoritsto inte ute i hagen som vanligt. Å Nero avskyr att inte ha koll.


En mycket söt hingstunge, mörk med tre vita ben och en rejäl bläs. Verkade pigg och glad i boxen, med en mycket stolt mamma.


Efter att ha mockat och fixat mat återvände jag hemåt för att krypa ner i sängen. Eftermiddagen har spenderats i soffan, läsande bok. SKÖNT!


Nu väntar sista natten med gänget på jobbet innan semestern inträder imorgon bitti 07.30 YIHAA!!

Av Malin - 9 juli 2012 18:25

Ja nu när Nero fått sommarlov och jag är inne på slutspurten inför semestern så har jag ägnat dagen åt att göra sådant som inte är jättekul, men som måste göras.

Började dagen i stallet med att mocka och fixa mat. Riktigt vidrigt mycket bromsar idag, de verkar trivas i det varma och klibbiga väder som dominerat dagen. Så Nero var mer än glad över att få komma in en stund för lite borstning och påfyllnad av flugmedlet. Dags att boka hovis för skoning av Nero. Får försöka ta tag i det imorgon.


Ägnade sedan en stund åt att mocka ur hagen, å fick ca 100 bromsbett under tiden. Suck...kommer att se prickig ut närmaste tiden. Men det är alltid skönt när det är gjort.


Bjuder på lite hullbilder på Nero som vi tog igår. Syns ganska tydligt att han har lagt på sig och rundat till formerna lite. Skönt!


   


Efter stallet åkte jag och lånade pappas trimmer och har sedan ägnat eftermiddagen åt att trimma hela tomten. Å fått 100 bromsbett till   Men nu är det snyggt och prydligt klippt överallt. Nu väntar de två sista nätternas jobb innan semstern infaller. Blir dock lite pilligt med anledning av att vi endast har en bil att dela på. Men det får gå!

Av Malin - 8 juli 2012 16:42

Idag var det således sista passet inför Neros sommarvila! Skönt tror jag han tycker eftersom det har varit en fartfylld och händelserik inridningsperiod där han både hunnit med att flytta över halva landet och byta ägare! Så nu ska han få njuta av en viloperiod och enbart få gå i hagen äta och vila. Tanken är som sagt att det bli två veckors totalvila och sedan två veckor med promenader och trafikträning.


Dagen bjöd på regn och när jag kom dit så var det en ganska blöt och lerig pållis som gick i hagen. Hämtade in honom och spolade hela hästen med ljummet vatten så all lera försvann och Nero njöt i fulla drag. Torkade honom ordentligt och passade på att snygga till honom inför dagens fotosejour med att fläta man och pannlugg. Körde ett ganska basic pass idag där vi körde skritt, trav och galopp på spår och volt. Mycket beröm och vilopauser emellan åt för att sista passet skulle kantas av glädje!


Så här kommer passet i bilder...


                 

 

         

 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards