Chocolicious

Alla inlägg under augusti 2012

Av Malin - 23 augusti 2012 19:49

Ledig dag...eller jag egentligen ledig dag, men med ett inbokat möte på jobbet mellan 14-16.

Förmiddagen spenderades hemma med katterna innan vi tog en sväng till Örebro för att gå på Dormys rea. För er som inte är insatta så är Dormy en golfaffär...sambon spelar golf, och jag brukar hitta en del snygga piketrökjor som passar bra i stallet.

Så jag hittade en snygg blårandig Peak pike och en peak munktröja till halva priset. Åkte även en sväng förbi Hööks och köpte en digital våg innan vi avslutade turen med att äta kinamat till lunch.

Sen var det bara att vända bilen mot jobbet och efter mötet så stod stallet på schemat.


Lagom tills jag parkerade bilen så drog det in riktigt oväder över stallet. Så jag slängde mig ur bilen och hjälpte Putte att ta in hästarna innan regnet och åskan drog igång. Vi fick in sista hästen med regnet i nacken....  


Så idag fick det bli vilodag för Nero då jag endast borstade och mös en stund med honom. Får hoppas på lite bättre väder imorgon förmiddag, så vi kan ta en sväng på ridbanan då istället.


 

Av Malin - 22 augusti 2012 19:15

Riktigt skitväder idag!

Hade utbildning 7-16 idag och åkte till stallet när jag slutade. Det regnade rejält strax innan jag åkte från jobbet, och jag trodde i min enfald att jag sluppit regnet. Såg så fint ut när jag kom till stallet så jag började med att mocka och fixa med maten.


Hämtade in Nero, borstade och fixade en bra stund innan vi var klara för promenaden.

När jag började gå, noterade jag att det fanns lite mörka moln längst bort på himmelen, men det såg ju inte direkt hotande ut, å eftersom jag bara skulle vara ute i 20-30 minuter, så var det en baggis   


Jag hann väl halva turen när jag tyckte molnen närmat sig oroväckande snabbt, så jag skyndade på Nero lite och vi travade en liten bit längs vägen, vilket gick jättefint, han skötte sig toppen!

Men tji fick jag, för när jag hade 800meter kvar hem så var det som om portarna öppnade sig och regnet fullkomligt vräkte ner. Nero såg lika förvånad ut han, så det var inte mycket ide att skynda sig hem eftersom jag var dygnsur efter 2 meter.

Så när jag anlände till stallet så klibbade kläderna på kroppen och mascaran rann i strida floder längs kinderna...  


Nero verkade nöjd över att få komma in i boxen med lite mat att värma sig med, för det var sannerligen inget varmt regn idag, utan svinkallt, isande regn! Så för mig väntade duschen med riktigt varmt vatten!

Av Malin - 21 augusti 2012 22:40

Jobbade 7-16 idag och åkte till stallet efter jobbet. Nero var lite orolig i hagen när jag kom dit, vilket berodde på att Erikas fölis som varit dålig sista dagarna fått åka till Strömsholm idag, och Loppan och Urax hade fått gå in eftersom det vart så stökigt. Å då blev Nero lite ledsen när halva hans flock försvunnit.


Han fick iaf komma in när jag kom dit och äta eftermiddagsmat, å då var han lugn som en filbunke igen.

Borstade och på med sadel och träns. Idag gick jag bara ett varv med honom innan jag hoppade upp, och han skötte det hela med bravur. Skrittade runt i olika formationer och han skrittade på med bra schvung och framåtanda idag. Toppen att jag kan passa på att jobba lite med skritten nu när jag inte har något annat för mig.


Avslutade passet med att trava två varv åt vardera håll, å upplevde ingen hälta där heller. Nero skötte sig bra och fick massvis med beröm efter avslutad ritt.

Av Malin - 20 augusti 2012 12:44

Japp...idag var det således åter dags för en promenad med Nero. Gick lite längre idag, utan missöden och på utvägen blev vi omkörda av en bil, vilket gick fint! På hemvägen tyckte han att Puttes stora jeep var lite läskig, så då passade vi på att titta närmare på den. Efter några blåsningar så var det inte så mycket att bry sig om.


Tänkte försöka skicka in höanalysen snart...börjar bli dax att räkna foderstater och planera för hösten och vintern. Eftersom Nero fick lite längre viloperiod än vad som var tänkt, och jag vet ju inte riktigt när jag kommer igång att rida ordentligt ännu. Än så länge känns han ju jättefin och helt ohalt, och idag är sista planerade dagen i sjukhage, och från och med imorgon är planen att han ska få komma ut på stor hage hela dagen.


De sista dagarna har han ju fått komma ut i stora hagen efter att jag varit där och promenerat eller ridit, och sedan varuit ute resten av dagen, men imorgon försöker vi att starta i stora hagen och att han ska kunna vara där hela dagarna.

Ska bli så skönt för oss alla, för det är ett pass att ha hästen i sjukhage, mat och vatten som ska fyllas på jämna mellanrum, hagen ska flyttas när man inte har möjlighet att ha den på grusunderlag, så det inte blir för upptrampat. Men nu hoppas jag verkligen att vi slipper det framöver!


Å Nero han lägger på sig så fint, har till och med plockat bort lucernhacket nu, för han är rund så det räcker, å nu när han ska gå på gräs hela dagarna så behöver han nog inte allt han fått innan!

Av Malin - 19 augusti 2012 13:29

Kanske inte alltid berättar om hur lekfull och oftast underhållande Nero är. Han har mycket egna finurliga ideér på vad han ska hitta på med olika saker, och är fruktansvärt klåfingrig, fast med munnen.

Allt ska smakas och kännas på med tänderna innan han är nöjd. Stannar man till inne i stallet på vägen ut, så bara MÅSTE han ta ett bett i täckena som hänger på väggen, i hinken som står på bänken eller ja vad som helst annat som finns i närnheten.


I dag var jag åter till stallet på morgonen för en skrittur uppsuttet på ridbanan. Hade med mig kameran för att fota Nero en sväng, och idag bjöd han på ganska roliga bilder.

Ridningen gick fint, han skrittade på ordentligt efter lite övertalning och kändes fin. Så vi körde olika varianter runt banan med lite volter, snett igenom och vända över ridbanan, för att det inte ska bli så tjatigt att gå åt samma håll hela tiden.


Uppsittning och avsittning gick helt okomplicerat ocgh följande bilder är tagna efter ridpasset när jag släppte lös honom på banan, vilket inte är någon big deal alls. Han håller sig gärna precis bredvid mig och följer som en hund när jag försöker gå iväg för att kunna ta kort;


För att få bilden klar för er så börjar vi med en mindre bra bild, men där ni ändock ser pallen som står där med mina ridhandskar liggandes bredvid. Här har Nero full fokus på mig och vart jag ska...


Här har han fått syn på pallen och provar om det går att klia sig mot den, då får fortfarande hanskarna vara ifred...

   


Här har han hittat handskarna och har ena handsken i munnen...matte får göra en räddning för att den inte ska förstöras helt...

 


När handskarna är undanröjda provar han helt sonika att välta pallen

 


Provsmakar ett av benen...

 


Provar att välta pallen åt ett annat håll...

 


Å tillslut kan han inte låta bli...utan måste prova att lyfta upp pallen   

 


Mattes söntnos efter avklarat uppdrag.....


    

Av Malin - 18 augusti 2012 21:03

Ja Nero fortsätter att imponera på alla upptänkliga sätt. Var till stallet på förmiddagen idag, och när jag kom dit så höll Kerstin på att göra rent i stallet. Efter att ha mockat och fixat mat så hämtade jag in en smutsig häst från hagen. Hade ju regnat på morgonen och Nero hade tagit tillfället i akt och rullat sig.


Funderade en stund ifall han skulle bry sig om att gå in i stallet när allt var på ända och pallar och stolar stod om vartannat med dammsugare osv. Men inte Nero. Han gick snällt förbi med minimalt med utrymme runt benen. Å fick dagen till ära stå i spolspiltan när jag borstade. Under tiden fixade Kerstin och Putte med lysrören bakom rumpan på honom, tror knappt han ägnade dem en tanke. Sen gick Kerstin runt med sopborsten och borstade väggarna från golv till tak, runt Nero, bakom, framför och på sidan. Han kikade mest nyfikt på vad hon höll på med. Mattes duktiga kille   


När vi borstat klart tog vi en promenad på 30 minuter. Nero skötte sig fint idag, även om det inte hände så värst mycket under turen. Är inte allt för mycket folk i rörelse lördagsförmiddagar med tveksamt väder.


När vi var klarar med promenaden släppte jag Nero i stora gräshagen. Nöjd pållis som genast satte igång att beta. Å än en gång slog han mig med häpnad när samtliga andra hästar i den andra hagarna drog på i en skenattack efter att ha blivit "rädda" för en traktor med skramlande släp. Nero vände upp huvudet och tittade på dem, sen återgick han till att beta!!!


Haha...snacka om att han taggat ner ordentligt. För ett par veckor sedan skulle han ha skjutit iväg som en projektil och sedan ägnat 20 minuter åt att springa runt och vara upprörd över att de andra hästarna sprungit omkring! Så skönt att se honom så avslappnad och nöjd med att gå beta!


På grund av riktigt tritst väder där regnet hängt i luften hela dagen, så har jag spenderat tid i soffan med en god bok, och passat på att mysa med katterna!

Av Malin - 17 augusti 2012 17:06

Ja det är utan tvekan ett passande namn på Nero efter dagens bedrifter!

Åkte till stallet efter lunch och började idag med att hämta in Nero. Borstade och dolade lite innan jag plockade på honom sadel och träns. Tänkte ge mig upp på ridbanan och gå runt med prylarna på, och ifall han verkar cool så kanske jag skulle hoppa upp på honom.


Nero brydde sig öht inte om alla pinaler och skrittade med glad uppsyn upp till ridbanan. Vi gick ett par varv åt vardera håll, medan jag släppte ner stigbyglar och spände sadelgjord. Noll reaktion!

Jaja, tänkte jag, då hoppar jag väl upp, så får vi se hur det går och hur han känns. Ställde honom bredvid pallen och hängde lite i stigbygeln innan jag la över benet. Han rörde inte en min under uppsittningen.


Klappade och berömde och sen skrittade vi iväg. Som om vi inte haft något uppehåll öht. Nero verkade mycket nöjd över att vara tillbaka på banan igen, och skrittade förnöjt runt med stora kliv. Han kändes ren och fin i skritten, skönt!

Så efter att ha skrittat runt i 20 minuter hoppade jag av en lika stencool pållis och återvände till stallet.


Efter avklädning släppte jag ut en mycket nöjd Nero i gräshagen igen. Å det såg ut som han tyckte det var en väldigt bra belöning för gott arbete   


     


Så om han fortsätter att se bra ut i rörelse så satsar jag på att blanda skritt för hand med skritt uppsuttet under en veckas tid, så får vi se hur långt vi kommer.


Skickade ju in en ny kolla masken igår och den hade jag redan fått svar på, å skönt nog hade han nu noll på samtliga maskar! Så då har ju avmaskningen fungerat som den ska, skönt!

Av Malin - 16 augusti 2012 20:30

Är jag förvånad? Näe, inte särskilt!

Igår kväll uppmärksammade jag att Bagheera fått en knöl vid struphuvudet. Så det var bara att ringa till vet idag igen, och så fick vi komma dit för provtagning. De har ju tidigare haft misstanke om att det skulle vara sköldkörteln som orsakar hesheten, men på det provet vi tog då fick vi ju inget napp.


Har dock läst mig till att det kan bli falskt negativt om det tas för tidigt alt vid fel tidpunkt, då värdet tydligen varierar över dygnet. Å dessutom skulle en överproduktion av sköldkörtelhormon även kunna ge diarré och avmagring trots god aptit.


Är ju svårt att veta vad som är vad i detta, men han har ju haft diarre och har ju gått ner ett par 100 gram sedan vi började. Sen är det ju inte konstigt att dom går ner lite när dom har diarre i flera dagar och inte får tillgodogöra sig mat och vätska...?


Så nu har dom tagit ett nytt prov för sköldkörteln som de skickar till Linköping för analys. Svar väntas efter helgen!


Min stackars bebis fick således uthärda ytterligare en tur till kliniken. Usch vad jag lider med honom. Önskar man kunde förklarar för dem att det är för att försöka hjälpa dem som jag gör det jag gör.


Så idag fick Nero stå tillbaka för Bagheera. Åkte till stallet på kvällen och fixade mat och mockade. Hann även med att pussa på Nero när jag tog in honom. Hoppas hinna lägga mer tid på honom imorgon istället! Ska bli skönt med tre ledig dagar denna helg!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards