Chocolicious

Alla inlägg den 12 september 2012

Av Malin - 12 september 2012 23:45

...är väl en bra sammanfattning för denna dag.

Ledig dag...så det började ju bra    Hade stallet på morgonen och hästarna var ju ute när jag kom dit. Pga lite hotande moln, som tacksamt drog förbi så började jag med att hämta in Nero för en ridtur. Borstade och pysslade innan vi gick upp till ridbanan. Skippade att gå ett varv på banan och hoppade upp på direkten idag, gick fint!

Red även dagens pass med spö, eftersom jag vill kunna udnerhålla framåtbjudningen utan behöva driva som en tok. Vill att ju aldrig att hästarna ska bli så trötta på skänkeln att de slutar lyssna. Så går det ltie trögt tycker jag att det oftast är bättre att lägga till ett spö som man kan killa lite lätt med på rumpan när det behövs.


Nero svarade iaf super för det så dagens ridpass gick riktigt bra. Behövde bara kittla lite med tofsen längst ut på spöet så gick han fram, å massvis med beröm när han gjorde rätt, så i slutet av passet behövdes inget spö alls eftersom han då kopplat att när matte lägger till skänkeln lite, så ska man gå fram! Så dagens pass bestod av övergångar och lite vägar och volter. Efter avslutat pass fick pållis massvis med beröm för väl utfört arbete.


Mockade och fixade maten innan jag återvända hemåt.


Räknade färdigt foderstaten idag, och eftersom Nero är ganska svårfödd och har lätt för att tappa ur så blir det höga värden och kvoter till att börja med, så får vi väl se hur han svarar på det. Är iaf glad över att jag har så pass bra värden på höet att jag kan ge rätt mycket grovfoder....å dessutom har vi riktigt bra minerlvärden i höet i år, så det behövs inga extra mineraler förutom e-vitamin och selen.


Värdena på vårat hö är enl följande;


Smrp 42g/kg foder

MJ 8,5MJ/kg foder


Vilket ger en kvot på 4,94


Å en foderstat enl följande;


10kg hö

1kg Hippo grov alfa

0,5kg Hippo linfrökaka

0,3kg sojamjöl

Selen/e-vitamin


Vilket ger Nero en kvot Smrp/MJ-kvot på 7,7, vilket bevisligen är vad han behöver eftersom han legat på det hela sommaren, då han dessutom ätit gräs. Så får vi justera efter behov!


Ger ju helst inte färdigfoder, dvs typ Hippo grov alfa, eftersom jag tycker det är sååå dyrt, men nu är Nero lite knepig med maten och har ju visat att han inte äter vad som helst, så då får vi kompromissa lite...  


Efter det hann jag med att städa färdigt hemma innan det var dags att styra bilen mot Stockholm för en riktig toppenkväll.

Hade biljetter till Nickelbacks konsert på Globen, och eftersom Nickelback är ett av mina absoluta favoritband så var förväntningarna höga. Det blev ju knappast sämre av att det var Daughtry, ett annat av mina favvoband, som var förband.

Så jag fick två konserter till priset av en   

Käkade kinmat innan konserten och var på plats i Globen strax innan det drog igång. Å vilken kväll det blev! Kul med band som är lika bra live som de är på skiva! Så efter en kväll bland stjärnorna så vände vi bilen hemåt igen!


 

Bildkälla Nickelback.com

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards