Chocolicious

Alla inlägg den 18 september 2012

Av Malin - 18 september 2012 21:17

Så var min lediga dag till ända och mycket har hunnits med idag.

Var till Örebro på förmiddagen och shoppade lite nya kläder till mig själv. Tog även en sväng förbi Hööks men hittade inte så mycket. Köpte ett par ridstrumpor till mig och fram- och bakbensdamasker till Nero samt ett par boots till. Lär gå åt när det är dags för ihopsläpp med nya stallkompisarna.


Var hemma till lunch och myste lite med kissarna.

Åkte till stallet vid 15-tiden och hästarna var redan inne eftersom Kerstin hade hovis där på alla sina, och isf hade Nero blivit ensam kvar ute...vilket han inte uppskattar. Så det var bara att borsta av pållis och klä på grejorna och bege sig upp till ridbanan för ett pass. Hoppade upp direkt och så skrittade vi igång. Nero skrittar på betydligt mycket bättre nu än i början, han har liksom insett att det inte är någon ide att dra benen efter sig. Travarbetet är väl det som än går lite sådär. Han blir lite ofokuserad och grejar med så mycket annat. Det ska klias på benen och nappa i tyglarna och andra typiskt ofokuserade unghästgrejer. Men idag rådde vi lite bot på det genom att jobba med massor med volter där jag svängde för sätet och blicken, så då fick han hänga med runt varesig han var fokuserad eller inte....sen chockade vi vidare genom att dra igång galoppen ganska tidigt idag. Bättre bjudning här och i vänster galopp gick han riktigt bra. Kunde sitta lite mer i sadeln och galoppera flera varv på volten där han sökte sig rätt och sedan fortsätta ut på spåret med rätt form och bra takt. Höger är lite mer knackig och där trycker han gärna inåt ffa i hörnpasseringarna. Jobbade även här med att göra lite volter, men det är jobbigare och han hittar inte formen lika lätt. Så det blir att jobbade vidare på.


Efter avslutat galopparbete fick han till en bättre trav och var mer fokuserad franåt. Så vi travade längs spåret och på volter innan vi tackade för oss, skrittade av och återvände till stallet.

Hade lite tid över....så idag gjorde jag DET!


Dvs klippte av Nero man och pannlugg   

Det funkar inte så bra att ha lång lockig man när det pållis älskar mest är att rulla sig i leran. Vet ju av erfarenhet hur roligt det var med Jerez som gjorde samma sak, och vad mycket mer lättskött det är med kort man.

Så nu ser Nero ut som en ny häst...blev så söt    Även om det tar några dagar innan den sätter sig och man har städat bort alla testar som kommer krypandes från ingenstans.


 


Efter stallet åkte jag således vidare på stallmöte med nya stallgänget. Mycket trevligt och jag tror det kommer bli toppenbra!

Fick svar på alla frågor och vi bestämde att jag ska flytta dit nästa fredag, dvs 28/9 på eftermiddagen, så Nero får spendera dagen i hagen med gamla gänget och sedan får tillbringa natten med nya gänget innan vi släpper ihop på lördag morgon. Passar mig väldigt bra eftersom jag är treledig den helgen, dvs fre-sön, så då kan jag vara där och se hur det går.


KUL!


Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Skapa flashcards