Chocolicious

Alla inlägg den 20 september 2012

Av Malin - 20 september 2012 19:18

Vet inte vad ni använder som strö i era boxar?

Har hunnit med att prova det mesta vid det här laget, å har ju naturligtvis åsikter om allt jag provat.


Tex att torv har en bra uppsugningsförmåga, men skitar ner något fruktansvärt överallt, dvs på hästen, i stallet, på en själv osv...Är dessutom ofta mycket bitar i som stör i mockningen. Dessutom har det en stor nackdel att det lätt fryser på vintern.


Halm tycker jag är fruktansvärt bökigt att mocka, om man som jag alltid lyckas med, har hästar som stökar runt i boxen. Annars ger det en trevlig ombonad känsla och luktar gott, ända tills man, om man har bädd, ska ta ut bädden, för då är det när att jag kollapsar av stanken. Dessutom krävs det att det är ett ok slut på sommaren så halmen blir fin och inte möglar.


Kutterspån är det jag har användt mest, eftrersom det fungerar hyffsat. Det luktar rent, det skitar inte ner och det är hyffsat lättmockat, bortsett från att man får slänga mycket i onödan som följer med ut. Är dock ganska dyrt och jag saknar tiden då det fanns råspån...då var det en dröm att mocka i spån, dock otroligt svårt att få tag på idag.


Har även stått på boxar med betonggolv, gummimatta och sandgrund...så jag har provat det mesta.


Nu har väldigt många omkring mig börjat använda stallpellets, som alltså är vanliga värmepellets som många eldar med. De består av komprimerat rent spån, utan tillsatser som är ihoppressat till små pelletsar, vilket gör det lätthanterat. Här kan ni läsa mer...


Stallpellets


Så nu har vi ett toppenerbjudande i en butik nära oss, så idag var jag och köpte en hel pall, dvs 52 säckar med pellets som jag lastade in i transporten och körde upp till nya stallet, lastade ut och passade även på att kika runt lite på vad jag behöver införskaffa till stallet inför flytten. Madde och Karin var där så jag stannade för lite snack en stund. Känns toppenbra och jag känner mig verkligen välkommen!


Åkte till stallet och mockade och fixade mat. Nero hade vilodag idag, så jag hälsade på honom i hagen innan jag återvände hemåt!

Lite bilder på Neros mathinkar...ser riktigt mumsigt ut   

   



Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards