Chocolicious

Alla inlägg under oktober 2012

Av Malin - 7 oktober 2012 21:42

Stallet på eftermiddagen och planerad uteritt tillsammans med Ewa och Skutt.

Å även idag bjöds vi på en mycket trevlig tur. Vi mötte såväl traktor med släp och bil med hästtransport efter sig. Nero brydde sig inte on någotdera, men troligtvis känner han en stor trygghet över att Skutt är med och att han inte är rädd för någonting. Vi tog samma runda som sist och det fanns med andra ord mycket spännande att titta på. Red mestadels i skritt och lite trav när det passade. Tycker dessa pass är så otroligt viktiga för Nero, eftersom det blir mycket för huvudet, och då passar det bra att det blir mindre jobb med kroppen.


Efter avslutade ritt passade jag på att fylla på höförrådet, så nu klarar vi oss ett bra tag framöver.


Imorgon drar älgjakten igång för min del och Nero har vilodag på schemat.


 

Av Malin - 6 oktober 2012 21:47

Ja idag fick jag äntligen en sån där fin dag med klarblå himmel, solsken och hög klar luft. Var dock rejält kallt imorse med minusgrader, vilket passade mig perfekt för då hann jag frosta ur frysen innan det blev för varmt ute.

Ägnade resten av förmiddagen till att röja lite utomhus och göra allt klart inför den stundande vintern.


Åkte således till stallet på eftermiddagen, skönt att komma dit innan hästarna skulle in, så jag hann mocka ordentligt och pilla med mat och dylikt innan vi med gemensamma krafter hämtade in alla pållisarna. Nero var i vanlig ordning mycket smutsig om benen, så idag passade vi på att ta en sväng ner till ridskolestallet och spolade benen. Spänannde och mycket att titta på men Nero skötte sig bra!


Tillbaka upp i vårt stall så borstade jag medan Nero mumsade eftermiddagshö. Sen fick det bli en paus i ätandet för att ta ett pass på stora utebanan istället.

Idag hoppade jag upp vid stallet och vi skrittade ner till banan. Gick fint, bortsett från att Nero bestämt sig för att pallen som vi hoppade upp ifrån förra gången vi var på banan plötsligt blivit otäck, så han skulle skygga och fjompa sig där. Vi tog ett snack om saken och sedan gick Nero förbi iallafall.


Passet idag ägnade vi återigen åt att rida på i ett bra tempo längs hela ridbanan och lägga volter lite här och där. Nero bjöd på bra och rundade sig riktigt trevligt stundtals. Jobbade så i traven i ca 15 minuter innan vi tog en skrittpaus och sen jobbade vi lite galopp. Idag blev det två varv åt vardera hållet innan vi avslutade för dagen. Tycker han bjöd på bättre idag och kändes mer sugande framåt, men blir snabbt trött.


När jag satt och skrittade av rivstartade det en stackars hare precis bredvid ridbanan, Nero orkade knappt lyfta på örat åt det hela    Imorgon står uteritt på schemat för vår del! Skoj!!!


 

Av Malin - 5 oktober 2012 22:55

Med andra ord som det brukar vara! Dvs när Nero vilar så har jag massor med annat som ska göras.

Gick upp tidigt imorse för att åka och skjuta in vapnet inför den stundande älgjakten. Gick fint! Svängde förbi stallet på hemvägen och fixade klart där. Nero hade haft kul inatt och kommit åt en tom höpåse samt en tom mathink som han totalförstört så det var bara att slänga!   


Hem och duscha och sen iväg med sambon till Örebro för att han skulle skriva tenta. Vi passade även på att hinna med en kort shoppingtur där jag bla införsaffade nya foderhinkar till Nero och ett dressyrspö! Åkte direkt från Örebro till sambons föräldrars sålda stuga och hämtade ett släp och sedan vidare till ICA för att storhandla och sedan hem för att ha middagsgäster!


Så nu är jag dödstrött och ska krypa i säng för en riktigt skön sovmorgon imorgon!

Av Malin - 4 oktober 2012 21:30

...stod på schemat idag. Hade regnat friskt under dagen så utebanan var rejält blöt.

Nero var inne och åt eftermiddagsmat när jag kom till stallet, så jag började borsta och idag fick Nero öva på att stå på gången. Han tog det med ro och ägnade mest tid åt att umgås med Bosse som står precis vid huvudet när Nero är uppställd.

Så på med lindor och sadel/träns å så begav vi oss till ridhuset. Var tydligen teori på schemat för ridskolans elever, så det var ledig i hela ridhuset när jag kom ner.


Dock var tre andra ekipage igång och red, så det blev ett riktigt eldprov för Nero idag. Å det märktes att det blev mycket för huvudet idag. Nero struttade omkring och hade fullt upp att titta på allt, dvs ekipage och speglar överallt. Så till att börja med fokuserade Nero på allt utom ridningen, så när vi försökt skritta en stund så började vi med travarbetet. Det är bättre att sysselsätta honom med arbete istället för att han ska trassla omkring och spana på allt och lite till. Så efter att ha travat omkring längs banan en stund så började fjärilarna släppa och Nero fokuserade mer på mig än allt annat.


Provade att galoppera inomhus för första gången idag och det gick fint, ffa vänster varv. Avslutade med att trava av och sedan skrittade vi av och återvände till stallet.


Hade fått hem en säck med morötter idag, så Nero fick lite gott att mumsa på efter avslutat arbete, å imorgon väntar vila!

Av Malin - 3 oktober 2012 13:03

Ja idag stod ridning på schemat för Nero igen. Å eftersom det var uppehåll var det en perfekt dag att vara på uteridbanan.


Hade stallet på morgonen, så Nero hade inte gått ut än när jag kom dit, så han fick vackert stanna kvar inne. Nu var det ju inte särskilt synd om honom eftersom även två andra hästar stod kvar inne då deras ryttare oxå hade förmiddagen fri.

Så vi borstade och klädde på oss innan vi gick ner till ridbanan. Hoppade upp från en pall som stod där, å Nero var lite på tårna idag och gick iväg innan jag satt på plats. Tacksamt nog kunde jag svinga mig på plats utan att hamna bakom sadeln eller på backen, å Nero fick en tillsägelse om att stå still.


Skrittade igång å Nero var fortsatt på tårna, dvs taktade och ville inte riktigt slappna av. Han hade fullt sjå med att kolla vad alla polarna gjorde i hagen under tiden. Så efter 10 minuters försök till att skritta så på började vi travarbete istället, känns inte så meningsfullt att takta omkring.


Traven gick bättre och han bjöd på bra framåt. Då banan är riktigt rejäl så travade vi runt hela banan och gjorde ltie volter runt hela benen. En jättebra och väldigt lagom uppgift eftersom han får fokusera på mig hela tiden, å så hinner det aldrig bli långtråkigt med risk för att han byter fokus.


Skrittade en liten stund i mitten innan vi fattade galopp och tog ett par varv åt vardera håll. Jobbigt sa Nero, som är van vid att galoppera 2-3varv på en 20x40m dressyrbanan, å den här banan är väl iaf 3ggr så stor. Så efter två varv var han trött   


Travade och skrittade av innan vi återvände tillbaka till stallet. Avklädning, på med täcke och sen ut i hagen med en morot som tack för väl utfört arbete.

Nero verkade nöjd när han hittade kompisarna i hagen iaf!


 

Av Malin - 2 oktober 2012 23:00

Idag var det en välförtjänt vilodag som stod på Neros schema. Så han skrotade runt i hagen med sina nya kompisar och verkade nöjd med livet. Borstade och myste en stund när jag var i stallet, och sedan fick han återgå till boxen med eftermiddagshö. Behöver jag tala om att han såg väldigt nöjd ut.


Bjuder på en bild när Nero umgås med Bosse

 



Idag har tyvärr min mamma fått tagit bort Tiger, vår, eller numera mina föräldrars kissekatt som vi haft sen han föddes och som i somras fyllde 16 år, inte illa. Vila i frid Tiggephuu!


 

Av Malin - 1 oktober 2012 19:13

Ja det är ju ingen ide att spara på krutet. När vi nu har klarat av ihopsläpp med nya kompisar, som för övrigt går alldeles utmärkt. Nero trivs som fisken i vattnet och är fullkomligt nöjd med sina nya kompisar, och klarat av första uteritten som gick som en dans. Så har vi idag genomfört ridhuspremiären.


Jobbade till 16 och åkte till stallet efter det. Var riktigt ruskväder med regn och blåst, så då var det vara SÅÅÅÅÅÅÅÅ underbart att ha ett ridhus att hållas i.


Så när jag borstat och klätt på Nero så vandrade vi ner till ridhuset, spännande tyckte Nero som glatt hälsade på de andra hästarna i stallet. Vidare in i ridhuset där jag gick med honom ett par varv innan jag hoppade upp. Mycket att titta på, men inget som var särskilt otäckt! Hoppade upp och började skritta runt vilket gick jättebra. Nero skrittade på med god fart och pigga öron.

Började trava och även det gick jättefint. Nero bjöd fint och kändes avslappnad. Vi jobbade lite lagom med att variera fyrkantsspår med volter. Sen var det dags för första gruppen från ridskolan att komma in, så vi ställde oss mitt på ridbanan och tittade på när ekipagen passerade in. Mycket spännande, om ni frågar Nero   


Men han skötte sig fint även där, och kikade mest nyfiket. Sen kunde vi sätta igång och jobba vidare med skritt och travarbete. Avslutade med att skritta av på långa tyglar innan vi återvände till stallet. Massor med beröm till duktiga killen som sköter sig så otroligt bra. 


Ta bara när vi ridit färdigt, då stannar man till precis utanför sargen som går runt ridbanan och klär på sig ytterkläderna. Nero stod jättesnällt still medan jag slängde över ett fleecetäcke och tog på mig jackan, samtidigt som lektionen fortskred på andra sidan sargen, är inte alla treåringar som skulle klara av det första gången på ett nytt ställe, när man aldrig varit med om det tidigare.

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards