Chocolicious

Alla inlägg under februari 2013

Av Malin - 20 februari 2013 20:20

Yes...så var äntligen min långledighet här. Är ledig i fyra dagar nu, inte illa alls...  

Nero hade tredje vilodagen på raken, vilket passar bra med tanke på att hans viloperiod infaller nästa vecka. Så denna vecka består av ett dressyrpass för Anis imorgon eftermiddag, förhoppningsvis ett hoppass för Madde på fredag. Vila lördag och sedan en uteritt på söndag. Då har vi kört ett pass av varje innan han får gå på sin viloperiod på måndag.


Sen väntar två veckors totalvila, där Nero bara ska skrota runt i hagen och mysa med lite borstning och mycket pussar. Sen väntar två veckors arbete för hand, dvs tömkörning, longering och promenader. Kanske kan hinna med lite löshoppning oxå.


Sen är det dags att starta ridningen igen, sättas igång, träning för Anis igen och sedan hoppas jag att vi har vår första tävlingsstart den 5/5. Det ger oss 7 veckor att komma i tävlingsform för vår första tävling, vilket känns ganska lagom.


Tävlingsplaneringen ser ut enligt följande just nu, vilket alltid kan ändras beroende på hur Nero känns, om det är fullbokat alternativt om det kommer ut bättre tävlingsalternativ under tiden;


5/5 Storfors lokal LB:0 eller LB:1

15/6 Karlskoga RT LC:1 eller LB:1

7/8 Filipstad lokal LC:2

21/9 Mullhyttan LC:2 eller LB:1


Å kanske om Nero känns redo att vi startar på hemmaklubben, dvs där vi står uppstallade den 29/9 LB:2 eller LB:3.


Skoj skoj...men först väntar dressyrträningen imorgon!


Av Malin - 19 februari 2013 20:56

Jag känner ingen häst som är så nyfiken och uppmärksam som Nero. Han har en radar för vad vi andra i stallet håller på med som vida överstiger alla andra hästar som jag mött.

Så snart jag stiger in genom stalldörren, så kikar han ut genom boxdörren, trots att han står långst in i stallet, å så nickar han lite igenkännande mot mig.


Så fort han får syn på Lisa, som skämmer bort min plutt något fruktansvärt, så visar han sin allra sötaste min, vilket allt som oftast resulterar i en klapp eller en godbit. Å står han uppställd på gången så vet han alltid när jag har med mig en morot från sadelkammaren, för då skruvar han lite på huvudet med blicken uppmärksamt fäst på mig.


Å när jag gör foderhinkarna och skär morötter och äpplen i bitar så iakktar han mig alltid för att försöka söta till sig ett smakprov.


När vi borstar inne i boxen står han ofta med huvudet vänt bak mot mig och liksom iakttar vad jag sysslar med, å vill gärna ha en puss så snart jag tittar åt hans håll.


Mysigaste hästen   

 

Av Malin - 18 februari 2013 13:10

Satan vad ont jag har i bröstkorg, axlar och armar efter gårdagens hoppass. Det märks att jag inte har hoppat ordentligt på väldigt länge. Kan tänka mig att Nero är rätt mör i benen idag med, och hade således en välförtjänt vilodag i hagen.

Förutom det vanliga stalljobbet hann jag även med att rengöra foderhinkar, tvätta en maskin, vika ihop ren tvätt och plocka undan. Skönt att hinna med lite sådana måsten ibland.


Nero har skött sig exemplariskt vid utsläpp två dagar i rad, så jag antar att det var en fix ide som han testade om det fungerade någon längre tid. Ja men ska aldrig glömma bort att det är en unghäst, osavsett hur snäll och väluppfostrad han är. Det räcker med ett lillfinger så tar de gärna hela armen om det går.


Nu väntar jobbet för min del   

Av Malin - 17 februari 2013 22:41

Idag blev det helt om för min och Neros del.

Hade en inplanerad uteritt med Lotta vid 14-tiden. Åkte dit vid 13.30 och mockade och fixade med maten. Hjälpte sedan Madde med insläppet och när klockan slog 14 så var det ett fruktansvärt snöoväder ute. Så vi skippade uteritten för snön blåste sidledes, och rakt i ansiktet när vi hämtade in pållisarna, vilket jag inte tror att det är någon som uppskattar   


Så istället blev det ett snabbt inplanerat hoppass i ridhuset tillsammans med Madde/Chicago samt Lisa/Ghazzie.

Vi började med att bygga bana innan vi hämtade hästarna. Banan bestod av tre markbommar på böjt spår och sedan tre omgångar med sockerbitar och bommar längs ena långsidan. Därefter en radda med galoppbommar längs andra långsidan.


Vi började med att trava och galoppera igång hästarna och drog ett par omgångar över travbommarna på böjt spår. Sedan hoppade vi sockerbitarna där vi lagt upp en travbom och ett litet kryss. Nero fjösade mest över, men stannade inte och tvekade som han gjorde sist.


Så efter ett par skutt så höjde vi bommen till ett rättuppstående med travbom genom att lägga bommen på översta hyllan på sockerbiten, skulle gissa att hinderhöjden hamnar runt 50-60cm. Nero såg lite tveksam ut först men kom igång efter en stund. Hoppar fint fram men blir lite klivande bak. När vi bytte håll så la Madde upp ytterligare ett sockerbitshinder framför så det blev studshinder som vi skulle rida på i trav.


Nero blev väldigt konfunderad när det plötsligt var två hinder och hade så fullt upp att spana på hinder nummer två att han kom av sig och ramlade genom hinder nummer ett och således hamnade helt fel på hinder nummer två. Å då tappade han självförtroendet och började stanna och tveka när vi red an igen. Efter ett par försök tog vi draghjälp av Lisa och Ghazzie och då hoppade han om än tveksamt när Madde la ner bommen halvvägs. Så när han hoppade hela serien med halvbom så höjde Madde till helbom igen och Nero hoppade superfint den här gången med ordentligt språng genom hela kroppen.


Massvis med beröm och så avslutade vi när det gick som på räls. Mycket trött pållis och en lika trött matte på ryggen. Det är redigt slitsamt att hoppa   


Ruskigt nöjd med min fina kille som faktiskt hoppade dubbla studs på 50-60cm idag. Så nu planerar vi att hoppa redan nästa helg för att bättre på självförtroendet hos Nero och se till att han inte glömmer det vi lärde oss idag.


 

Av Malin - 16 februari 2013 18:51

Idag var det således dags för tömkörningspass nummer två. Med tanke på att det var en del skutt och spring förra gången så satte jag på boots idag, så vi förhoppningsvis slipper broddtramp. Hade tid 11.30 så vi gick upp 10 min innan och skrittade fram.


Å idag var det en helt annan häst i tömmarna. Förra gången sprangs det en hel del och Nero var nog ganska osäker på situationen, men idag var han fokuserad och riktigt fin. Det märks att poletten börjat falla på plats och energin var en helt annan.


Eller som Lisa sa; Har du drogat honom?


Så idag fick han känna på lite skritt och travarbete, samt en del övergångar. Bjuder på en kort filmsnutt från mobilen :-)




Av Malin - 15 februari 2013 22:30

Har ni sett reklamen för 7Eleven...älskar den! Å dessutom sätter sin sången som klister på hjärnan, så nu har jag nynnat till Four Tops - I can't help myself i flera dagar!

Ledig dag för min del idag igen. Sovmorgon och sedan stallet på förmiddagen. Mockade, fixade mat och sedan ett pass i ridhuset tillsammans med Jennifer och Embla.

Nero var ruskigt pigg idag och låg på som en rem hela passet. Så idag blev det mycket övergångar, vägar, fattningar och avsaktningar för att bibehålla fokus och få honom med mig. I traven blev det lite sidförande jobb och mycket avsaktningar och igångsöttningar. Galoppen var det fart under fötterna så där jobbade vi på samma sätt, med övergångar och vägar.


Efter avslutat pass fick Nero återvända till hagen med kompisarna.

Åkte direkt till ICA och storhandlade efter stallet, och hämtade även ut mitt paket med mina vita Pikeur Lugana tävlingsridbyxor. Köpte ju den med långa ben idag, eftersom det var den enda som fanns, men skillnaden var ju minimal, fick vika lite längst ner, men det överlever vi ju. Kan ju dock fundera på hur det går för alla långa tjejer med ben som giraffer. Ridbyxorna måste ju sluta på halva vaden för dem, eftersom jag är så pass kort och byxorna ändå satt helt ok.


Eftermiddagen bjöd på promenad i det sköna vädret tillsammans med sambon, och ikväll har vi spelat Scrabble   


 

Av Malin - 14 februari 2013 18:37

Så var det jobb för min del idag igen. Tidig morgon och kissarna följer gärna med upp oavsett tid. Haft en lagom dag på jobbet och chefen bjöd på semletårta...gott!

Direkt efter jobbet bar det av till stallet och idag hade Nero vilodag. Mockade, fixade mat och grejade med Nero en stund. Fann ett kryptiskt meddelande på tavlan om att Nero tydligen har fått för sig att han ska rejsa när de släpper ut på morgonen. Så vi får väl se om han skärper till sig, informerade samtliga i stallet om det så att de tänker sig för när de släpper. På med kedja om de är rädda för att tappa kontrollen, och vänd upp ordentligt innan för grinden, för sådana dumheter vill jag inte veta av. Är ju svårigheten när det är olika som släpper ut.


Förbi blomsteraffären och hämtade ut blommorna som jag förbokade igår. Hem där sambon väntade och nu blir det myskväll för vår del!


Skönt med långledigt nu, då jag inte jobbar förrens på måndag eftermiddag igen   



Mattes hjärtan   

 

Av Malin - 13 februari 2013 17:45

Åh vad det är häligt med lediga dagar...  

Har utnyttjat dagen väl genom skön sovmorgon och sedan en förmiddag ute tillsammans med kissarna. Passade på att fota lite mer idag när även Måns var med ute. Bjuder på lite härliga bilder på min sötnosar;


     


Efter lunch blev det stallet för min del. Mockade, fixade maten och slängde in en tvättmaskin med skitiga grejor. Hämtade in Nero från hagen och idag fick vi sällis på en uteritt tillsammans med Madde och Chicago. Spännande för det var första gången vi red ut tillsammans med Chicago, som bara är 6år själv, men det gick jättefint. Red en lite kortare sväng med tanke på gårdagens Anisträning så vi var väl ute i 50 minuter. Skrittade, travade och galopperade en liten sväng. Trevligt underlag och skönt väder. Det enda som saknades var solskenet. Lämnade en nöjd häst inne i boxen när vi kom tillbaka.


Fyndade lite idag då jag hittade en shop som hade rea på Pikeurs Lugana ridbyxor, vilka är de enda som jag använder då de är helt överlägsna alla andra ridbyxor jag provat. Så nu passade jag på att beställa hem ett par vita till den tilltänkta tävlingsdebuten.


Hann även med en skön promenad tillsammans med sambon i snön. Vi fick pulsa rätt rejält, så det lär kännas i benen imorgon   

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards