Chocolicious

Alla inlägg under mars 2013

Av Malin - 23 mars 2013 23:00

Idag hade jag kvällsfodring i stallet, vilket innebar att jag åkte dit vid 20.30 och mockade, fixade Neros mat och avslutade med att ge samtliga hästar kvällsmaten. Det ingår även att ställa fram morgonens höpåsar med foderhinkar i, så den som har morgonfodring bara kan slänga in maten till hästarna.

Sen är det bara att stänga alla dörrar, sätta upp kedjor för de utrymmen som ska vara stängda för ev rymlingar och slutligen släcka och åka vidare till jobbet.


Nu är det bara morgondagen kvar innan jag får hoppa upp på Nero igen...som jag längtar!

Av Malin - 22 mars 2013 19:16

Ja idag hade Nero fart under fötterna vill jag lova.Åkte till stallet vid 13-tiden lagom för att hinna mocka och sedan hämta in, göra iordning och gå ner till ridhuset innan personalen kommer för att ta in de andra hästarna.

Vi var helt ensamma nere i ridhuset, vilket passade bra eftersom jag skulle tömköra. Trist om det är 10 andra ekipage igång gå, eftersom man blir ett ganska stort ekipage när man tömkör.


Skrittade igång och Nero verkade taggade, gjorde några smygökningar till trav, men lyssnade fint på förhållningen.

Jobbade även idag med att rakrikta och sedan svänga ordentligt för att få honom med på ett bra sätt, utmärkt att jobba på en fyrkant då. I galoppen var han riktigt pigg och drog på som en vettvilling stundtals, då hänge matte nästan i tömmarna   


Han sansade sig dock efter en stund och galopperade på i en lite mer arbetssam galopp, jobbade med att ta in honom på en lite mindre volt och sedan flytta ut honom igen, jobbigt men stärkande.


Avslutade med att i trav jobba in på en mindre volt och verkligen få honom att trampa in under sig med inner bak, men oj så jobbigt det blev tyckte Nero som gärna bröt av, jobbade i korta sekvenser och sedan fick han gå ut på större volt igen och slappna av lite. Travade av och avslutade med att skritta runt på långa tyglar.


Nu är det bara helgen kvar innan jag får börja rida på måndag igen....yippie   


 

Av Malin - 21 mars 2013 19:00

Pappa som fyllde år idag, middag med god kycklingrätt och ännu godare efterrätt blev det. Hann även med en omgång TP team och lite kortspel.


Övriga dagen ägnades åt att handla, fixa i stallet och gå ut och gå.

En ledig dag springer så himla fort förbi, känner att jag utan problem skulle fylla min dagar även om jag inte jobbade.

Till helgen väntar mina två avslutande nätter innan jag går på dagjobb nästa vecka. Skrev även upp mig för att hjälpa till lite på påskhoppningarna som ridklubben där Nero står ordnar med. Återstår att se vad jag får ägna mig åt!

Av Malin - 20 mars 2013 22:09

Sov till lunch och sedan stallet. Riktigt skitväder idag medförde att den planerade promenaden med Nero utomhus fick ändras till lite skritt för hand inomhus istället. Passade även på att släppa lös Nero en stund i ridhuset, dock var han inte lika intresserad av att springa omkring, som han var av att spana på sig själv i speglarna. Han stod säkert i 10 minuter och spanade in snyggingen på andra sidan...haha...knäpphäst!


Bjuder på ett litet klipp där han gör något annat än att tokstirra på sig själv!



Väl hemma igen skrittade jag åt älskade lilla Bagheera som är helt galen i mina stallvantar. Dom luktar så gott att han blir alldeles till sig, biter, slickar och rullar runt med dom. Han älskar hästlukt den katten!


   


Ska bli skönt med en ledig dag imorgon, pappa fyller år så det blir kalas på kvällen, trevligt!

Av Malin - 19 mars 2013 19:42

Ja då har jag en sådan här mellandag igen, när jag har jobbat en natt och ska ut på ytterligare en.

Sovit fram till eftermiddagen och stallet efter frukost. Hästarna var inne nör jag kom dit, så jag fixade Neros mat, mockade och plockade ihop lite nytvättat som hängt på tork.


Hjälpte även Lisa att fota Ghazzie som ska säljas, dock blåste det redigt ute så det var inget toppenväder att försöka få hästen att posera lite snyggt för kameran.

Väl hemma har det varit slapparstund för min del, men imorgon väntar lite erbete för Nero igen!

Hoppas på ett trevligare väder, för idag har det blåst jättekallt och dessutom snöat....brr...ska det aldrig bli vår.

Av Malin - 18 mars 2013 19:40

Japp, idag skickade jag således in anmälan till vår första tävling tillsammans. Dessvärre är det en tävling med Division III lag  vilket innebär att vi övriga ryttare som inte rider lag får anmäla oss på en reservlista och plockas sedan in i mån av plats. Så nu får vi hålla tummarna för att vi kommer med   


 


Nu är det bara en vecka kvar av Neros avsuttna träning, och idag stod tömkörning på schemat igen. Nero verkar trivas väldigt bra med det och det är riktigt roligt att stå på backen och se hur han rör sig. Vi var i ridhuset samtidigt som tre andra ekipage, men de höll sig på andra sidan mellanväggen, och Nero verkade inte bry sig om deras existens.


Passet idag jobbade vi vidare med en hel del galopp, där jag plockade in honom på lite mindre volt ett par ggr. I vänster galoppen är han väldigt bärig och fin, men i höger galoppen blir han lite springig och då är det perfekt att plocka in honom lite så han verkligen trampar under sig och fångar upp sin egen  bärkraft.

I traven arbetade jag med att rakställa en del, och sedan jobba i en fyrkant där vi rakriktar, ställer och svänger i hörnen, och sedan rakriktar vi igen. Jobbigt, men nyttigt!


Nu väntar två nätters jobb för min del...  

Av Malin - 17 mars 2013 18:53

Japp, idag hade jag morgonfodring och utsläpp i stallet vilket innebar att jag var på plats vid 7.30 imorse. Gav samtliga hästar kraftfoder och hö och medan de åt frukost ägnade jag mig åt att putsa dressyrsadeln. Blev så snyggt när den var klar. Förhoppningsvis hinner jag med hoppsadeln under veckan.


Lagom tills jag var fädig med sadeln var det dags att påbörja täckesbyte på samtliga hästar och därefter påbörja proceduren med att släppa ut dom. När samtliga hästar förnöjt spatserade ut i respektive hagar så tog jag itu med det vardagliga stallarbete med att mocka, fixa maten och sopa hela stallet. Snyggt blir det iaf när det är klart.


Efter stallet väntade 60-års firande av min faster, mycket folk och trevligt!


Kvällen blir lugn framför TVn, känns alldeles lagom för min del! Blir nog Mästarnas Mästare och därefter Johan Falk med ögongodiset Joel Kinnaman   


    

Av Malin - 16 mars 2013 14:54

Två dagar i rad med tömkörning, blir bra tyckte Nero som verkade nöjd när jag hämtade in honom från hagen.

Borstade och på med lindor och ett av de nylagade fleectäckena. Idag var Lestr ute så idag slapp vi ha sönder det.

Gick ner till ridhuset och skrittade fram Nero för hand medan Stefan avslutade passet med ekipaget före oss.


När det var Neros tur verkade han pigg och framåt. Stefan kopplade upp med tömmarna genom gjorden för första gången idag (även om vi övat detta själva i veckan som gick   ) Å passet idag gick riktigt bra. Nero var mjuk och såg riktigt fin ut från läktarplats. Å vi fick mycket beröm av Stefan som dels tyckte Nero hade biffat på sig en del sedan sist, och dessutom berömde han att Nero är så mjuk och fin i munnen, med ett jämnt stöd och mjuk kontakt. Han tycker Nero är väldigt jämn och fin i båda varven och jobbar på bra, vilket känns väldigt roligt att höra, eftersom det stämmer väldigt väl med min egen åsikt...men man är ju alltid partisk när det är ens egen häst det handlar om...  


Vad gäller gångarter så angav Stefan att galoppen och skritten är riktigt bra, men i traven behöver han bli mer avslappnad och hitta lugnet för att inte bli stampig, å även det stämmer väldigt bra överens med mina åsiketer då jag tycker att galopp är Neros främsta gångart och därefter skritten och sist är traven. Nu hoppas jag ju att traven går att utveckla en hel del, så blir det nog bra tillslut.


Passet idag bestod av mycket travarbete där Stefan ägnade sig åt att variera arbete på rakt spår med svängar och volter för att ta igenom båda sidor ordentligt. Han provade även att flytta honom lite, och det gick jättefint, Nero har så lätt för sig och flyter fram.


I skritten övade de på att byta varv och även här ser man hur snabbt Nero kopplar, mot slutet räckte det att Stefan påbörjade tömfattningen för att vänd så började även Nero att vända runt.


Är så stolt över min fina kille som sköter allt med den äran. Bjöd på gott äpple innan han fick återvända till hagen med sina kompisar.


Imorgon har jag morgon och utsläpp i stallet vilket innebär tidig morgon för min del. Nero får dock vila imorgon och jag ska försöka hinna smörja lite läder medan hästarna äter upp sin frukost!


 


Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Skapa flashcards