Chocolicious

Alla inlägg den 5 april 2013

Av Malin - 5 april 2013 21:47

Tadnläkaren imorse...känner mig alldeles mörbultad i munnen av allt blåsande och putsande. Hade inga hål, men lite tandsten som skulle putsas bort. Lite skönt att komma igång tidigt imorse, så jag åkte direkt till stallet och tog min an Nero.


På grund av tappskon så blev det tömkörning idag, å eftersom utebanan kändes väldigt mjuk och fin så tog vi en sväng dit. Nero verkade inte alls lika öm som han brukar vara, troligen pga att det var så pass mjukt i marken och att det är dags att sko på måndag, vilket betyder att han har ganska mycket hov som skyddar.


Nero var mäkta taggade från start idag med, och det var lite krumbukter och roligheter innan han fick en tillsägelse om att skärpa till sig lite och fokusera på jobbet. Skrittade och vände honom lite innan vi arbetade igång med traven. Travade på volter och lite raka spår. Passade även på att trava över en ensam markbom som låg på hoppbanan, alltid nyttigt med lite nya inputs sådär utan förvarning. Till en början hoppade Nero över, men se släppte han det och kunde trava som en normal häst igen.


I galoppjobbet ägnade vi oss åt att få till en ärlig framåtbjudning utan att rusa och att han verkligen ska ta ett mjukt stöd, dvs inte lägga sig på, men inte heller släppa kontakten. Å det kommer när han blir ärlig i bjudningen och inte ligger och smårusar. Jobbigt om ni frågar Nero, men han blev riktigt fin när han kom igenom.


Travade och skrittade av innan vi återvände till stallet. Nero fick täcke på sig, öpple att smaska på och fick sedan återvända ut till Bosse i hagen.


Nero mumsar äpple efter väl genomfört arbete!

 


Själv hann jag med riktigt mycket i stallet idag. Förutom det vanliga så tvättade jag två maskiner, impregnerade vintertäcken och plocka undan i sin låda för förvaring till nästa vinter.

Smorde både mina stövlar och min jodphurs, så nu är det lite ordning på torpet igen.


I helgen är det tävlingar både lördag och söndag i ridhuset, och parkering på hoppbanan, så det får bli vila för Nero och så hoppas jag kunna rida på måndag igen när Hovis varit här.

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Skapa flashcards