Chocolicious

Alla inlägg den 5 maj 2013

Av Malin - 5 maj 2013 16:56

Så var debuten avklarad för vår del, och jag är så fruktansvärt stolt över Nero som skött hela debuten med bravur.


Men vi börjar väl från början. Var på plats i stallet vid 7.15 imorse och började med att fixa iordning vattenhinkar, betfor och att fylla på med strö i transporten. Hämtade ut alla saker och lastade färdigt i bilen. Sedan var det Neros tur. Han hade bara sovit isär en knopp, så det var ganska snabbt fixat. Nero verkade pigg och glad över att matte var där så tidigt och att han fick komma ut på stallgången och få uppmärksamhet.


Borstade av honom och löste upp svansflätan. På med lindor och täcke och sedan lastade vi. Nero gick rakt på transporten och fick en morot som belöning för att han är så duktig.

Sen rullade vi mot Storfors och var på plats vid 8.30 enligt tidplanen. Vixade upp vaccinationsintyget och hejjade lite på Jennifer & Embla som red fram. Träffade även på Jessica som redan ridit sin första klass och nu väntade på start nummer två.


Lastade ut Nero, plockade av lindorna och sen gick jag med honomi ca 20 minuter. Mycket att titta på och många hästar som gnäggade och trampade. Tycker han skötte sig så himla bra. Klart han var nyfiken men han skrittade snällt med mig utan att hetsa eller trampa omkring. Han var tyst och lugn.


   


Vid strax föra kl.9 så bytte vi om på såväl mig som Nero och han skötte även detta med bravur. Stod snällt still hos min sambo medan jag dressade om på såvöl honom som mig.

Gick ner till framridningen där det var många ekipage igång, hoppade upp och skrittade sedan igång. Skrittade i ca 15 minuter och Nero slappnade av fint. Mycket att titta på, och många saker i rörelse, men på det stora hela var han väldigt cool och lugn. De hade även satt upp ett dressyrstaket längs med delar av framridningsbanan, så vi fick möjlighet att vänja oss vid det. Inte så mycket att bry sig om ifall du frågar Nero.


Vid 9.15 travade vi igång och jag ägnade de första 10 minuterna till att bara rulla omkring i trav under lättridning och låta honom känna sig för och hitta tryggheten. Han lyssnade fint och kändes väldigt avslappnad och lyhörd. Jobbade sedan med lite nedsuttet travarbete på volter och serpentinbågar, varvat med lite halter och skrittpauser. Avslutade med att galoppera i båda varven och sen skrittade vi en stund på lång tygel innan det var vår tur att komma in på banan.


Lite bilder från framridningen;


                                                 


Nero gick in på banan utan problem, men uppmärksammade ganska snabbt att det stod en transport med något i där framme. Så vi skrittade fram för att kika. Han blev lite osäker och stannade och försökta vända, gick dock snällt fram när jag bad om det. Så vi skrittade förbi ett par ggr åt vardera håll och han fick även stanna och kika på människorna som satt där inne och pratade. Sen ringde domaren i klockan och det var vår tur att rida.



Där har ni filmen från dagens start. Nero blev ganska spänd och osäker ffa när vi passerade kortsidan där domartransporten stod. Men jag är mycket nöjd med hans insats iaf. Han genomför hela programmet, gör rätt saker på rätt plats och är hela tiden påverkningsbar och aldrig dum.

Mycket nytt tar vi med oss hem och låter smälta in. För varje gång han ser dessa saker kommer han att bry sig mindre och mindre, så det känns jättebra att få introducera honom i tävlingens speciella värld.


Massor med beröm till duktiga killen!

   


För dagen var inte procenten av särskilt stort intresse, men eftersom det ändå ingår så publicerar jag dagens protokoll, så ni kan se bedömningen av vår ritt.


 
  


Glädjer mig åt slutkommentaren från domaren;


"Härlig häst! Tyvärr allt för spänd idag    Ekipage med potential!"

 


Känns alltid roligt att de ändå ser bortom spändheten som han hade med sig idag. Dessutom, fick vi trots att han var spänd 6,5 på gångarterna...  


Är iallafall helt sjukt nöjd med min duktiga kille, å när vi kom tillbaka till stallet fick han göra premiär som nakenfis ute i hagen. Gissa om han njöt av att rulla sig och busa med Bosse!

Livet på en pinne!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards