Chocolicious

Direktlänk till inlägg 29 maj 2013

Klinikbesök

Av Malin - 29 maj 2013 20:59

Jobbade inatt och sov till 12, sen var det bara att speeda på för att hinna äta lite frukost, bege sig till stallet, hämta in en mycket skitig Nero som rullat sig i lera. Tvätta hästen så han såg skapligt presentabel ut och sen lasta och bege sig mot Karlstad och kliniken. Var på plats med 10min marginal, inte illa   


Nero skötte transporten in med bravur, gick snällt in i transporten och stod still hela vägen, och väl på plats gick han snällt ur och verkade ganska tillfreds inne i boxen på kliniken.


Fick veterinär Håkan idag, och vi började med att prata om vad som hade hant. Sen kände han över Neros kropp och vi fick skritta och trava på löpargången. Knappt skönjbar hälta i skritt, men grad 1-2 i trav, så han var faktiskt mindre halt idag än i helgen, vilket känns skönt!


Håkan böjde honom i knäleden utan någon påverkan och sedan i kotleden. Där fick han en liten rekation, men den kan ju även bero på att han belastat annorlunda pga smärta. Så vi började med att lägga en ordinär bedövning i kotleden och sen fick Nero återvända till boxen med jag och pappa tog en fika.


Sen blev det en ny sväng på löpargången, där Håkan kunde urskilja en minimal skillnad, men fortfarande halt. Han klämde igenom hoven med visitertången utan reaktion, och gav sedan Nero lugnande för att röntgen hoven och utesluta det värsta, dvs fraktur. Dessutom kan man ofta se om det finns någon hovböld som ligger gömd.


Passade på att väga Nero i väntan på röntgen och idag vägde han 516kg. Lite skillnad mot förra året då jag vägde honom i samband med hältbesöket och då vägde han bara 454kg, men då var han mest skinn och ben. Idag fyller han ut på ett helt annat sätt och ligger rätt med foder och är nöjd och välmående. Dock är han ändå en bra bit ifrån Jerez som vid 2,5 år vägde in 567kg    LIte olika grovlek på de två kan man lugnt säga!


Sen bar det av in på röntgen för bilder på hoven. Nero skötte sig fint även här, och efter en stund fick vi svar att det såg bra ut. Inga frakturer eller lösa fragment, inte heller några misstänkta hovböldsförändringar i hoven.


Så nu blir det fortsatt sjukhage och behandling med antiinflammatoriskt i fem dagar, så får vi se hur det utvecklar sig. Är han inte helt ohalt på 2v ska vi komma tillbaka för fortsatt utredning.


Hemresan gick fint och det var en nöjd Nero som fick återvända in i boxen och äta eftermiddagsmat.


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 24 september 2017 21:02


Stallet på förmiddagen idag då jag skulle jobba extra på eftermiddagen. Nero skrittades till Nysäter och tillbaka, idag var det lite mera drag under galoscherna, men efter några tillsägelser och lite mer fokuserat arbete så skrittade han hemåt. Är ...

Av Malin - 23 september 2017 20:45

Älgjakten närmar sig med stormsteg och idag tog pappa och jag en sväng till skogen för att röja iordning vid passen och se till att allt är helt och i ordning.       Stallet idag väntade uteritter med båda killarna. Dino och jag red halvvägs...

Av Malin - 22 september 2017 20:45

Så härligt att få vakna upp imorse och veta att jag är ledig. Ägnade förmiddagen åt mina pållisar som fick varsitt ridpass. Dino fick ett pass på ridbanan idag, där fokus låg på att rida igenom programdelar till nästa helgs tävling. Dino skötte sig f...

Av Malin - 21 september 2017 20:30


Även idag jobbade jag hela dagen och åkte till stallet direkt efter jobbet. Var på kurs i Örebro och vart således lite sen. När jag fixat färdigt i stallet och skulle hämta mina killar från hagen så är det en varg på gärdet, ca 50m från mina pållis...

Av Malin - 20 september 2017 20:30


Även idag jobbade jag fram till kl 17 och hade däreter insläpp i stallet på min agenda. Blir ganska långa dagar hemifrån när jag åker vid strax efter kl 7 och är hemma igen vid 20-tiden på kvällen. Idag hade Dino vilodag och Nero och jag skrittade ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards