Chocolicious

Alla inlägg under juni 2013

Av Malin - 22 juni 2013 21:45

Usch vad trött jag var imorse när jag vaknade efter endast 4 timmars sömn. Hade ju morgonfodring och utsläpp på min lott, så det var bara att stiga upp och bege sig till stallet. Gav hästarna frukosten och fixade sedan med Neros höpåsar och foderhinkar samt mockade åt honom. Sen borstade jag Nero och vi begav oss till ridhuset för vårt andra ridpass.


Nero väntar på att få bege sig till ridhuset...

 


Å det blev inget bra pass idag. Nero var tjaffsig i munnen från början, sprang omkring och gapade, släppte bettet så jag trodde han hade fått tungan över bettet, så jag hoppade av och tittade i munnen på honom, men såg inget konstigt. Så vi försökte igen, men fortfarande så var han irriterad. I galoppen la han sig på och stack, fick inget gehör för tygeltag, så jag fick stanna honom med endast röst och sits. Så ridpasset blev ganska kort, och kändes inte alls roligt. Funderar på ifall det är det nya raka bettet med fasta ringar som han inte trivdes med. Var ju andra gången som jag red på det. Hmmm...ska nog prova ett av de gamla favoritbetten som jag vet att han trivdes med förut imorgon istället.


Resten av dagen har ägnats åt att mysa med kissarna och så blev det en sväng till sommarstugan där vi åt gottoch umgicks med sambons familj.


Bjuder på en blandad kompott med bilder från gårdagens midsommarfirande!


           

 

        


Av Malin - 21 juni 2013 23:30

Dagens inlägg får bli lite stämningsfulla midsommarbilder på mig och Neroplutt!


                        

Hoppas ni får en fin Midsommarafton   

Av Malin - 20 juni 2013 23:43

Så var det då äntligen dags att återuppta ridningen efter 4v vila och långsam igångsättning med hjälp av tömkörningen.

Åkte till stallet på eftermiddagen och hade både mockat klart och fixat maten innan hästarna kom in. Borstade Nero i boxen medan han mumsade hö och sen på med benlindor, sadel och träns. Pga värmen och att jag inte hade någon lust att ge Nero möjlighet att bralla över hela hoppbanan så blev det ridhuset för vår del. Fick sällskap av Minna&Bosse som oxå ska sättas igång efter en tids vila.

Nero stod helt still när jag hoppade upp, så vi skrittade tillsammans över hela ridhuset på långa tyglar. Plockade upp honom lite försiktig och travade sedan igång. Jobbade lite lätt mjukgörande på fyrkanten varvat med lite stora åttvolter samt lite snett igenom. Skrittade en stund och sedan kände vi något på galoppen längs med fyrkanten. Skoj sa Nero och bjöd på fint framåt. Skrittade av och berömde massor. Inga bus eller dumheter, bara en riktigt glad pållis som är så nöjd över att vara igång igen <3

Av Malin - 19 juni 2013 21:13

Härligt livet är med semester och en sol som strålar från tidig morgon till sen kväll. Här utnyttjas tiden till att vara ute så mycket det bara går, man vet aldrig när solen försvinner och regnet kommer in.

Idag blev det en skön morgonpromenad innan frukost och sedan en god frukost tillsammans med sambon.

Sen tog vi bilen till Lunedet, ett trevligt friluftsparadis här i Karlskoga där vi spelade lite minigolf och låg vid vattnet och solade. Riktigt härligt!


Klurigt hål på minigolfen...

 


Eftermiddagen har ägnats åt att njuta i solen här hemma, mysa med katterna...


Månse leker med sin egen svans...  

 

...eller med Geeris!

 

Å så klättrar han i träd....

 

...medans Geeris pussas med mamma..

 


Å så har jag naturligtvis hunnit med en tur till stallet. Idag stod tömkörning på schemat igen, och Nero var pigg och lite busig idag. Skrittade fram över hela hoppbanan eftersom vi var ensamma, och sen blev det travarbete på rakt och böjt spår. I galoppen blev det mycket bus innan vi avslutade med att trava av. Imorgon tänkte jag hoppa upp på honom igen, har ju vilat i fyra veckor, så nu är det dags att börja rida igång lite försiktigt igen   

Av Malin - 18 juni 2013 21:49

Ja om Nero är nyfiken av sig så har han iaf mött sin överman i Bosse, för han ska vara med på allt som händer.

Hade med mig sambon som skulle byta och täta proppen till hästarnas badkar, eftersom det läckte. Å vem kommer springades så snart vi går in i hagen, jo Bosse. Å helst ska han stå PÅ min sambo när han grejar. Som tillägg kan jag meddela att Bosse är stor, riktigt stor, dvs närmare 180cm i mankhöjd, så det är ingen liten ponny vi pratar om.


     


Nero vilade idag, så det blev endast mockning samt att fixa maten och hälsa på honom i hagen. Resten av dagen har ägnats åt skönt slappande i solskenet, grejat lite i trädgården och tagit en sväng på golfbanan tillsammans med sambon.

Av Malin - 17 juni 2013 20:24

Fick med mig sambon till stallet idag för att fotografera mig och Nero lite.

Blev bland annat en bildsession när jag tömkörde honom på utebanan idag, kul med lite foton när jag arbetar honom från marken.

Idag blev det första passet med lite galopp, och även där såg han fin och mjuk ut i rörelserna. Madde red Loffe samtidigt och passade på att titta på oss, men inte heller hon såg någon orenhet, vilket känns skönt!


Så här bjuder jag på härliga sommarbilder från dagens pass istället....


                                               

Av Malin - 16 juni 2013 21:58

Ytterligare en härlig dag med morgonpromenad och en skön förmiddag hemma med kissekatterna. Sambon spelade golf, så jag njöt av lite egentid hemma. Efter godlunch bestående av pannkakor med hemmagjord sylt, så bar det av till Veterinärkliniken för att köpa kattmat. Vidare till stallet där jag sambon kopplade på transporten och åkte för att hämta Nero och Bosses nya badkar som de ska dricka ur i hagen.

Jag och Minna har helt sonika tröttnat på att fylla på vatten fyra ggr/dag eftersom Nero och Bosse älskar att välta ut allt vatten så snart vi fyllt på. Under tiden mockade jag och fixade Neros mat. Hann även med att sitta ute i solskenet tillsammans med Lisa och Jennifer och snacka lite skit.


När sambon återkom var det bara att släpa ut badkaret och påbörja rengöringen. Sen bar vi in det på plats i hagen och påbörjade vattenfyllningen under Bosses överinseende. Nero var nada intresserad och ägnade sig åt att beta.


Under kvällen hann Geris med att rymma en sväng, och nu haltar han på höger fram. Så nu får vi se vad det blir av det...mattes små olycksfåglar!


 



Av Malin - 15 juni 2013 20:36

...har jag hunnit med på min första semesterdag!

Vaknade hyffsat tidigt imorse så förmiddagen ägnades, förutom åt en god frukost till att ta reda på all rabarber som jag fick av Anneli på jobbet. Blev 3liter rabarbersaft, 30 rabarbermuffins samt lite rabarberkräm till lunch. Har kvar lite som jag tänkte göra paj av imorgon.

Tog sen en skön slappstund på en filt i solen tillsammans med sambon, härligt med ledig tid tillsammans.

Eftermiddagen blev det en tur till stallet för att tömköra pärlan. Var på utebanan idag eftersom det regnat igår så var underlaget riktigt skönt. Lite lätt sviktande och inte så stumt som när det var så torrt och hårt häromdagen.


Skrittade fram i ca 10 minuter, travade i fem minuter åt vardera hållen och sen skrittades han av igen. Såg bra ut även idag och Nero kändes lugn och arbetsvillig. Bjuder på lite bilder på finast killen, samt en liten videosnutt när han skrittar av, alltid kul att kunna filma och se hur han rör sig för att hålla koll på hältan!


     


Å så filmen...



Efter stallet blev det en tur till Lanna golfbana för att gå en niohålsrunda tillsammans med sambon. Fint väder och härliga omgivningar. Skönt att ha semester   

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards