Chocolicious

Alla inlägg den 7 augusti 2013

Av Malin - 7 augusti 2013 22:45

Idag var det så äntligen dags för vår andra dressyrstart.

Sov fram till lunch efter att ha jobbat natt, så sen blev det full fart från start. Åkte till stallet vid 13.30 och började med att mocka åt Nero. Hämtade sedan in honom från hagen och gick ner till spolspiltan för att duscha. Schamponerade honom rejält och vi invigde skimmelschampot som jag köpte. Blev väldigt ljus och fin i den annars ganska smutsiga svansen. När hela pållis var schamponerd och sköljd så gick vi tillbaka upp till stallet där jag redde ut svansen och sen blev det en stund skön gräsbetning så han fick en möjlighet att torka i päls och ffa manen inför knoppningen.

Vid 15-tiden gick övriga hästar in från hagen och då fick Nero komma in och äta eftermiddagsmat medan matte fixade hö och kraftfoder.


Vid 15.30 kom Mimmi som skulle knoppa Nero, och vi ställde ut honom på gången. Han stod som en staty och såg ut att njuta av behandlingen. Blev riktigt snygga knoppar, så jag är otroligt nöjd och det blir absolut Mimmi som får knoppa inför fotograferingen nästa vecka.


Efter avslutad knoppning fick Nero återvända en stund till boxen och mumsa hö medan jag packade in i bilen och tog en fika utanför stallet. Bytte sedan om på mig själv och plockade ut Nero för att lasta.


Han testade även idag om han verkligen skulle gå på transporten, men efter ett par minuters funderande så gick han in och vi kunde stänga och bege oss iväg.


Var framme i Filipstad i god tid och när jag gick för att anmäla mig så uppdagas det att den "andra" Malin Andersson som skulle delta i samma klass som mig, och som startade direkt efter mig, hade strukit sig, men de hade strukit mig istället. Så det blev  lite trassel och krångel innan listor och protokoll var iordningfixade igen.


Kikade även på framridningen och banan en stund innan jag gick för att lasta ut stjärnan. Nero var dagen till ära väldigt lugn i transporten och stod snällt och kikade med sambon som sällskap utanför. Gick fint att lasta ur och klä på honom, och dagen till ära invigde vi det nya pannbandet   


Hoppade upp och påbörjade framridningen. Blev lite väl spänt i början, då framridningen hade flertalet STORA vattenpölar och man fick gå förbi en lång läktare där det satt folk. Nero kikade misstänksamt men gick med lite övertalning förbi, och efter ett par varv så brydde han sig inte nämnvärt längre. Duktig kille!


Var lite trångt och rörigt på framridningen, vilket gjorde det svårt att få ett bra flyt. Blev en hel del avbrott och lite ryckig framridning. Jobbade ungefär likartat som sista Anisträningen, men som sagt det är svårt att rida öppnor längs långsida och medellinje när det är 10 andra ekipage som passerar omkring i olika riktningar.


Bjuder på lite bilder från framridningen;


                                   


Väl inne på banan så kikade han allt lite på transporten där domaren satt även idag. Men vi började med att skritta förbi och sedan kunde vi faktiskt trava förbi hyffsat nära, även om han spänner sig.

Själva programmet gick väl både upp och ner. Han spände sig en del för plastkonerna med bokstäver och domartransporten, och det gör att han blir lite ofokuserad och ramlar utanför ramen. I höger galoppen gick han rejält mot skänkeln en stund och detta gav naturligtvis avdrag på poängen. Däremellan kändes han stundtals fin och då fick vi oxå 7:or på bedömningen. Så visst är vi på rätt väg, gäller bara att hitta avslappningen och fokuseringen genom hela programmet, vilket kommer med rutinen. Tycker själv att jag blir lite flaxig och tappar inramningen när han är på väg bort, så där måste jag jobba på att få honom med mig i ramen och hålla ihop honom bättre.


Lite bilder innifrån tävlingsbanan;


Pratar med domaren och tittar på transporten...

 

Travar fram innan start och tittar på domarens transport...

 

Uppsamling från fri skritt till mellanskritt...

 


Galopp...

   



Vi förbättrade oss dock från förra starten, och jag tycker han gjorde en klart godkänd insats för att bara vara hans andra dressyrstart som fyraåring.


Procenten blev 58,91% och slutkommentaren från domaren löd; "Kan bli fin när den blir lite starkare i galoppen. Den har en bra galopp med faller isär lite ännu"

Så vi var väl ganska överens på den punkten   


Travade och skrittade av innan han fick återvända mot transporten. Svampade av honom och tog på ett svettäcke. Sen fick Nero lite välförtjänt betforvatten och äpplen för väl genomfört arbete. När vi skulle lasta så testade han även denna gång om han skulle slippa gå in. Reste sig en gång och fick då en rejälv reprimand om att så beter vi oss inte. Sen gick det visst fint att gå in i transporten och stå som ett ljus hela vägen hem!


Sambon filmade även ritten, men den bjuder jag på imorgon när jag fått in den på datorn...!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards