Chocolicious

Alla inlägg under november 2013

Av Malin - 11 november 2013 22:30

Så efter veckor av regn och gråtrist väder så kom kylan idag och solskenet lös upp allt.

Var -6 grader imorse och is på såväl rutor som på marken, men så vackert!

Stallet på morgonen och Nero fick gå ut med kompisarna medan jag mockade, fixade maten och startade en tvättmaskin. Gick sedan ut och hämtade honom i hagen för en promenad utomhus i det fina vädret.

Nero var supersöt i sitt täcke med hals och inbyggd mössa...  

 


Gick en promenad på en halvtimme i solskenet och Nero verkade ganska förnöjd. När han var tillbaka i hagen så anlände pappa med andra lasset stenkross som skulle på. Så nu har jag krattat ut ytterligare ett lass och det börjar se riktigt bra ut. Hann dock inte allt, utan förhoppningvis kan Minna göra resten imorgon.

Av Malin - 10 november 2013 20:00

Stallet på eftermiddagen för min del och Nero och jag tog oss en promenad i ridhuset. Nero trampade på med god takt och såg mycket mjukare och bättre ut i kroppen idag. Gick i 20 minuter innan vi kände oss nöjda och återvände till stallet för att fixa mat och mysa lite.

Nero fick morätter och äpplen att knapra på och verkade ganska nöjd med det.


Planen framöver är att börja tömköra lätt till veckan och fortsätta under totalt 2 veckor med enbart tömkörning varvat med promenader. Sen är det dags att hoppa upp och börja rida igång försiktigt. Målet är att rida en långsam igångsättning med planen att vara i full gång efter nyår. Men sen får vi naturligtvis se hur det går och justera därefter. Har redan börjat titta på tävlingar inför nästa säsong    Måste ju planera schemaläggningen långt i förväg, och då gäller det att ha koll.

Av Malin - 9 november 2013 19:09

Idag stod riktigt skitjobb på planeringen. Hade pratat med pappa om att gräva ur insläppet till Nero&Bosses hage och fylla på med stenkross för att få ett torrt och hållbart underlag. Så idag stod det på schemat. Pappa hade redan kört upp ett lass med stenkross så medan han körde dit grävmaskinen så passade jag på att mocka och fixa maten till Nero.

När pappa kom upp så ägnade han ett par timmar åt att skrapa undan all lera, medan jag tvättade ett par maskiner med skitiga täcken och även åka med pappa en sväng i maskinen.

När all lera var borta körde pappa in ett helt lass stenkross och då var det bara att börja kratta. Tungt, men jäklar vad bra det blir.

Nero fick idag, till han och Bosses stora glädje, åter gå i samma hage. Dock i en mindre variant men oj vad dom lekte. Äkta glädje, så underbart att se. Han visade att stelheten var mycket bättre då han skuttade och hoppade. Men jag checkade även av honom när han kom in genom att han fick ett par morötter på golvet som han glatt mumsade i sig. Tog även en temp, som idag visade på 38, så det går åt rätt håll även där.

Av Malin - 8 november 2013 23:01

Nero är fortfarande lite nackstel idag och har lika mycket temphöjning som igår...  

Han verkar dock ha klarat hönätsätningen bra och verkade ganska väl till mods trots allt. Dock verkar han mest ha stått i hagen, och det förstår jag med tanke på tillståndet. Så idag blev det borstmys och spolning av ben och svans nere på ridskolan.


Jag och Minna ägnade även en stund åt att riva upp Neros sjukhage och göra iordning en annan hage med "förinsläpp" eftersom vår hage ska grävas ur och byggas upp med grus vid insläppet så vi får en torrare och trevligare miljö. Det är smidigt med en pappa som är grävmaskinist och duktigt på alla sådan här saker. Så imorgon ska vi greja med detta, å då får hästarna gå i en annan hage under tiden.


SJälv har jag dragit på mig en förkylning och känner mig ganska sliten och öm i kroppen jag med. Så Nero och jag ser väl lika pigga och fräscha ut båda två. Det är ju dock bra att vi samordnar våra sjukdomar, så vi förhoppningsvis får vara friska och krya tillsammans.


 
  

Av Malin - 7 november 2013 22:45

Åhh...ibland blir det bara FÖR mycket!

Kom sent till stallet idag pga möte som drog ut på tiden, så jag plockade ut Nero på direkten och borstade av honom lite snabbt och sen begav vi oss ner till ridhuset för att hinna promenera lite innan lektionerna drog igång. Å jag tyckte han såg lite hängig ut, vilket inte vore så konstigt efter gårdagens vaccinationsspruta. Tycker dom precis som många av oss människor kan bli lite ruggia efter vaccinering.

Så vi gick 20 minuter i skritt i ridhuset, och jag reflekterade över att han rörde sig annorlunda. Så via spolspiltan där vi gjorde rent ben och svans så återvände vi upp till stallet. Tycker han såg låg ut, inte alls den pigga, alerta killen som han brukar vara.


Så jag tog en temp, å mycket riktigt 38,3 vilket är en bit över Neros normal temp på 37,5-37,8. Dessutom noterade jag en liten rund svullnad där han fick vaccinet igår. Men det är en förekommande reaktion på influensavaccin, så jag klappade om honom och så fick han återvända in till boxen med ett par morötter och lite äpplen.


Å det är så jag förstår vad det är jag upplevt hela tiden utan att kunna sätta fingret på vad det var som inte kändes bra, han har fått en rejäl reaktion på influensavaccinet och är så nackstel att han inte får ner huvudet till golvet...  

Inte konstigt att jag tyckte han verkade stel och rörde sig annorlunda, samt att han verkade lite låg och hängig. Ringde vet för säkerhetsskull, eftersom jag vet att dessa reaktioner förekommer, men han är ju vaccinerad tidigare utan problem. Så vet konfirmerade att det var en ovanlig, men förekommande reaktion som brukar sitta i ett par dagar. Så länge han äter och dricker är det ok, men om han verkar tappa den gnistan skulle jag naturligtvis återkomma.


Så det var bara att packa Neros hö i hönät och känga upp, för annars blir det inte mycket mat för hans del, han kommer inte ens i närheten av marken. Som tur är så har han ju vattenkopp som sitter i lagom höjd och även krubban.


Min lilla kille....tycker så himla synd om honom. Det räcker som det är...å det här blir ju bara så jobbigt för honom. Fyllde på rejält med spån i boxen eftersom jag inte vet hur han klarar av att lägga sig ner?! eller ta sig upp för del delen?!


Bad även ridskolepersonalen att kontrollera att han åt när de var där och fodrade, så får vi se hur han verkar imorgon!

Av Malin - 6 november 2013 22:23

Idag fortsatte vi således vårt umgänge med veterinärer då vi hade vaccination på agendan. Fixade i stallet och hämtade in Nero 10 minuter innan vet var på plats. Var enbart influensasprutan för Neros del och det var snabbt avklarat. Nero stod som en staty och fick slicka en stund i gotteskålen när vi var klara.

Så nu klarar vi oss ytterligare ett år. Nero fick sedan återvända ut i hagen och jag vidare hem innan jobbet väntade.

Av Malin - 5 november 2013 20:08

Idag var det således dags för återbesök till Husaby för Nero och mig.

Nero fick gå ut i hagen på morgonen som vanligt, och jag åkte dit och mockade vid 11-tiden. Hämtade in Nero från hagen och spolade den och svans och lät sedan honom torka och äta lite mellis inne. Kopplade på transporten och klädde på Nero. Han fick åka med svansskyddet idag eftersom jag har sett att han skaver en del på svansen när han åker.


Nero var lite stönig vid lastningen idag, säkert pga lång vila och mycket egna ideer i kroppen. Så han steppade omkring en stund utanför släpet innan han insåg att vi inte skulle komma någon vart med sådana dumheter, och då gick han på utan att ifrågasätta mer.


Resan ner gick fint och utan problem så vi var nere med en kvart till godo. Lastade ur Nero och väntade sedan på vår tur. Fick börja med att gå ner till löpargången och prata med vår vet Torunn om hur det fungerat sedan sist. Sa att det hade gått bra och att jag inte kunnat se någon hälta sista veckan varken med eller utan Metacam. Vi fick sedan skritta två längder och det såg fint ut, sedan travade vi två längder och inte heller här kunde hon se någon hälta. Skönt!


Sen gick vi in i ridhuset där Nero bjöd på en sprakande galoppshow när vi skulle longera. Han fick springa av sig en stund och tyckte det var väldigt lattjolajban. Så det slutade med att jag sprang med honom för hand på en stor volt, så hon fick se hur han rörde sig i trav. Även här var han helt ohalt och Torunn tyckte han rörde sig otroligt stort och rörligt!


Sen återvände vi till löpargången och Torunn böjde höger kotled igen för att se om vi skulle lyckas manipulera fram någon reaktion. Men inte heller här visade han någon hälta.


Så efter lite väntetid där Nero mumsade hö och vi fikade lite, så gjorde vi ett nytt ultraljud av kotleden höger fram. Å idag såg man ingen kvarvarande inflammation, och inte heller något som kunde förklara hältan.


 

Nero mumsar hö...

 

Snitsiga upphängningsanordningar för vår reseutstyrsel....  


Han var inte ömmande i bogmuskulaturen idag heller så nu sätter vi igång honom igen med initialt tömkörning och promenader och sedan igång med ridningen igen. Dessutom så skriver Torunn ett inlägg i journalen om att ifall detta kommer tillbaka så är jag välkommen in på direkten, oavsett hur fullt dom har det, så att man omedelbart kan diagnostisera grundhältan. För nu vet vi ju inte om det fanns två sorters hältor, eller hur det egentligen låg till.


Så det var en nöjd häst med en ännu gladare matte som trampade in i transporten för att återvända hem igen. Är ju på sitt sätt väldigt skönt att man inte hittat något och att Nero är ohalt och att vi får sätta igång igen.


Så nu får han fortsätta att gå i sjukhage tills han är lite mer igångsatt och uppmjukad i musklerna, annars brallar väl han som en tok igen med risk för att han blir halt igen bara av det.


Imorgon väntar vaccinering av Nero, så då passar med lite promenader under ett par dagar innan jag börjar tömköra honom till helgen!

Av Malin - 4 november 2013 21:54

Jobbade sista dagen på denna helg idag och det blev lite övertid för min del pga ett möte som drog ut på tiden. Så jag blev sen till stallet. Började med att plocka ut Nero ur boxen, borsta och klä på honom fleecetäcke och sen begav vi oss ner till  ridskolan för att spola ben och svans samt ta en promenad inne i ridhuset innan det blev upptaget av lektioner.


Idag var det ganska mycket hallabalou under hovarna på Nero. Dels pågick det en lektion på ena halvan med markarbete, och det verkade vara fart under fötterna även på ridskolehästarna för det brallades en del där. Vilket naturligtvis spädde på Neros eget hallabalou. Dessutom var det två ponniesar som red runt på samma halva som jag och Nero skulle promenera på . Skojsigt tyckte Nero som showade loss rejält.


Idag var det idel krökta nackar och höga framben för hela slanten till att börja med. Nero är ganska rolig för han har förmågan att showa loss utan att lägga minsta ryck i grimskaftet. Han showar lixom loss på löst grimskaft bredvid mig och är fullt nöjd med det. Fick bli ett par tillsägelser innan han taggade av och kunde skritt/piaffera fram bredvid mig. Han bjöd även på ett par spanska skrittsteg mitt i allt. Knaspålle   


Han taggade iallafall ner till slut och vi kunde skritta på ordentligt och även trava på en stor volt i båda varven så jag fick se hur han rörde sig. Kunde inte se någon hälta idag iallafall.


Imorgon väntar återbesök på Husaby..  


 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Skapa flashcards