Chocolicious

Alla inlägg under januari 2014

Av Malin - 7 januari 2014 19:25

Jobbdag även idag, 7-16, men kunde kompa ut redan vid 15-tiden. Lite smålyxigt faktiskt.

Idag åkte sambon till Dubai, så jag och kissarna ska rå om varandra under ett par dagar. Blir mysigt med lite egentid ibland med!


Direkt från jobbet till stallet där smutsig häst väntade på mig. Ner och spola benen och sen tillbaka upp för att mocka i väntan på att benen skulle torka. Sen på med prylarna, och dagen till ära skulle jag låna Lisas Novabett till Nero, för att se hur han skulle trivas med det.


Ner till ridhuset där dubbellongering pågick när vi kom ner. Hoppade upp på Nero och satt och väntade så ena ekipaget fick avsluta innan vi skittade igång. Skrittade fram ordentligt och jobbade sen med lite skänkelvikningar i skritten. Nero fipplade lite med bettet innan han verkade komma till ro och hitta suget.


Travade igång och red mycket övergångar och växlade mellan volt och rakt spår. Skrittpaus och sen red vi skänkelvikningar på halva diagonalen samt på kvarstlinjen med rakriktning emellan. Ola kom ut och kikade på oss en stund, och oväntat nog fick vi lite coachning och hjälp under passet. Verkligen guld värt att få lite tips och idéer för att förbättra övningarna. Nero kändes mjukare och finare allteftersom, och i galoppen föreslog Ola att jag skulle ställa honom utåt för att få tag ordentligt på yttersidans bakben, blev väldigt märkbart jobbigt för Nero, men oj så kvaliteten på galoppen förbättrades när han fick trycket rätt.


Så efter avslutat pass och stort tack för hjälpen bokade jag in ett riktigt pass för Ola på torsdag. Ska bli roligt med lite ny input från en annan tränare, och dessutom smidigt när han ändå finns på plats i stallet och vi kan boka när det passar mig.


Så imorgon väntar bara skritt för Nero, så han är mjuk och fin till torsdagens träning!


 

Av Malin - 6 januari 2014 13:00

Usch...jag tycker inte om måndag. Särskilt inte när de flesta andra har en ledig röd dag, och jag ändå måste åka till jobbet. Så var fallet idag och det var bara att inställa sig!


På morgonen hann jag iallafall med lite sovmorgon och sen stallet. Nero hade välförtjänt vilodag idag, så jag moxkade, fixade maten och röjde undan lite bland tvätten. Då solen visade sig en stund passade jag även på att mocka ur insläppet på skit och överblivet hö. Tungt och kladdig som satat, men ganska skönt när det är gjort.


Nero och Bosse tog tillfället i akt till att busa och leka lite, så de for omkring som uppblåsta ballonger i hagen. Kul att se att dom har roligt iaf.


Nä, nu väntar jobbet på mig....

Av Malin - 5 januari 2014 19:07

Idag stod uteritt på schemat för vår del. Jag hade även insläpp i stallet på min lott, så vi körde allt på en gång.

Åkte dit vid 11.30 för att hinna mocka och fixa maten till Nero. Passade även på att lägg in maten till övriga hästar så allt skulle vara klart för insläpp när vi kom tillbaka från ridturen. Sen ropade jag in Nero som glatt kom springandes. Var bara att bege sig ner till spolspiltan då Nero var lerig om hela benen inklusive svansen. Dessutom hade han rullat sig, så det var ett digert arbete med att få herr häst i ridbart skick. Slutligen var han rengjord och påklädd så vi kunde hoppa upp och skritta iväg.


Idag var Nero ganska på tårna i början och taktade och fladdrade omkring. Lugnade dock ner sig när han insåg att vi inte skulle springa utan skritta. Så vi skrittade hela vägen fram till galoppbacken, där vi dagen till ära klättrade upp i skritt, nyttigt träning för rumpmusklerna! Väl uppe blev det trav, och idag travade vi länge tillsammans sida vid sida jag och Lisa. Nöjda hästar som avspänt sträckte ut bredvid varandra. En liten skrittpaus ungefär halvvägs och sen travade vi tills vi bara hade kilometern kvar hemåt. Så det var välrastade vi återvände till stallet för att äta mellis.


Nero var dock skitig om ben och mage, så det fick bli lite extra rykt innan han fick komma in i boxen för mat. Så när utrustningen var putsad och undanplockad så fick jag ta tag i insläppet av alla de andra juvelerna. Så 30 minuter senare vr samtliga inna, avklädda och påklädda pyjamaserna för kvällen. Nu väntar soffmys med katterna.....bästa sättet att tillbringa en söndagskväll   


 

Av Malin - 4 januari 2014 17:45

 


Nero väntar glatt på att dagens tömkörning ska starta. Idag fick vi vara i gamla ridhuset eftersom Ola glömt att boka vanliga ridhuset. Å det är väldigt lyhört där, så Nero var ganska på tårna i början av passet och fjompade runt en de. Kom dock till arbete så småningom och jag tycker han såg väldigt fin ut mot slutet.


Förutom tömkörningen fick jag en del annat gjort idag med. Körde en maskin med skitiga benlindor, täcken och schabrak under tiden. Alltid skönt att få dessa grejer gjorda. Hämtade även ut min betalning från ridskolan för lån av transport etc i form av spånpellets idag, så nu är förrådet påfyllt för en stund.


I eftermiddag har jag spanat in Hööks rea och shoppade ett schabrak samt två par benlindor till fyndpris. Alltid roligt med nya grejor. Väntar dock spänt på de andra reorna då jag hoppas hitta lite täcken till Nero för lite billigare peng.

Av Malin - 3 januari 2014 23:30

Yihaaa....om ni frågar Nero alltså.

Hade god hjälp av Lisa som följde med ner och höll i honom medan jag plockade fram 5 markbommar. La tre stycken på ena långsidan och två på den andra med lite olika avstånd mellan. Nero var taggade redan när jag hoppade upp. Dels var det flera andra ekipage som flaxade omkring där nere, och dessutom fick han ju syn på bommarna.

Så efter att ha skrittat fram, eller nja iallafall försökt skritta fram eftersom Nero taktade och vippade med öronen hela tiden så travade vi igång så han skulle få göra av med lite energi och komma ner i arbetstänk igen. Så efter att ha travat i 10 minuter så skrittade vi över bommarna. LIte väl på och villig studsade Nero över dessa grejer, så efter ett antal omtagningar skrittade han hyffsat lugnt över dem. Travade igång och så fick han trava över dem. I vanliga ordning så började Nero med att hoppa över alla bommar, men även här taggar han ner efter en stund och förstår att han inte behöver bli så himla på.

Markbom....vad är det????   

 


 


När vi kunde trava över samtliga bommar utan skutt och hopp så blev det en stunds galoppjobb. Här fick Nero rulla på i galopp och över bommarna. Blev idel stora språng och massor av frustningar, men slutligen lugnade han ner sig och vi avslutade när det var som skojsigast.


Nero verkade nöjd men mycket trött när vi väl skrittade av. Tror det får bli en del markarbete för vår del så han får tagga ner lite. Dessutom jättenyttigt med mycket lyfta på benen.


Fixade det vanliga i stallet och sen vidare hemåt där middag och spelkväll tillsammans med familjen väntade.

Av Malin - 2 januari 2014 13:00

Idag hade Nero en skön vilodag på sitt schema efter gårdagens jobb på utebanan. Jag var dock till stallet på förmiddagen för att ge dem lite hö i hagen samt göra stallet, eftersom jag går över och börja jobba dagpass igen idag.

Så det blev en ganska snabb vistelse i stallet, eftersom jag skulle vara på jobbet vid 14-tiden.


Hästarna verkade nöjda och Nero kom glatt galopperandes när jag kom ut med höpåsen till dem. Resten av veckan väntar jobb för Neros del. Imorgon hoppas jag kunna plocka fram lite bommar i ridhuset så vi kan köra lite markarbete, på lördag är det tömkörning för Stefan och på söndag planerar vi för uteritt...trevligt!

Av Malin - 1 januari 2014 18:43

Nytt år - nya möjligheter!

Igår sammanfattade jag året som gått, idag drar vi upp planer för året som kommer!


Som övergripande mål för denna säsongen ligger naturligtvis utveckligen av ridningen samt vårt fortsatta tävlande. Nytt för i år är naturligvis att Nero fyller 5 år och därmed får starta dubbla klasser på tävlingarna, samt att vi är berättigade att starta upp till MSV C.

Dock har jag inget behov av att pusha honom, men målet med denna tävlingsssong för vår del är att debutera LA.

Det innebär ju i sin tur att vi under året ska fokusera mycket på att jobba med registret i gångarterna, dvs samla och länga samt att vi ska fortsätta och förfina hjälper och jobba med ryggningar, bakdelsvändningar och skänkelvikningar. Dessuom ska vi introducera den förvända galoppen.


Tävlingsupplägget 2014


22/3 Karlskoga RK -  LB:2/LB:3

5/4 Gyttorps RK LB eller 6/4 FäRK LB

4/5 Storfors LB

10/5 Örebro ryttarteam LC/LB

29/5 Dyltabruk LC/LB

14/6 Karlskoga RT LC/LB

1/8 Gyttorp RL LB eller 2/8 Christinehamn H&PK LC/LB

24/8 Storfors RK LB

6/9 Örebro RT LC/LB

13/9 RK Kumla LB

28/9 Karlskoga RK LB/LA

5/10 Christinehamns RK LB

11/10 Gyttorp RK LA

25/10 Filipstad LA

1/11 Karlskoga RK LA


Å i vanliga ordning är det ju bara preliminärt eftersom vissa tävlingar ligger samma helg, så där kommer jag att välja den ena beroende på klasser och antal anmälda.


Utöver dessa dressyrstarter hoppas jag även att vi kan komma iväg på ett par pay n jump så vi får hoppa lite oxå. Det är dock i andra hand, ffa eftersom han varit skadad och jag vill skona bog och kota genom att bygga upp muskulaturen ordentligt innan vi ger oss på hoppning. FFa eftersom Nero gärna hoppar 120 över ett 50 hinder.


Så var den planeringen lagd, och nu återvänder vi till nuet.


Idag blev det ett dressyrpass på utebanan för Nero och mig. Solen sken och det var ganska mjukt och fint underlag att rida på. Hade glädjen att få med mig sambon som fotograferade oss idag, så resten av inlägget får bli en riktig bildbomb, eftersom vi inte haft nya kort på ett tag....!


                                                                                                

Sååå synd att sambon klippte ena frambenet på denna bilden...fina killen som gör så fina sidvärts...  




Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards