Chocolicious

Alla inlägg under oktober 2014

Av Malin - 23 oktober 2014 21:00

....ibland så blir man less.

Eftersom vi ska tävlas nästa helg - debutera LA så måste vi ju hitta ett bra alternativ till kandaret.

Känslan på andra bett är ju att han blir stum, irriterad och varken kommer fram till bettet eller får något riktigt påskjut. Tror han helt enkelt inte tar ett ärligt stöd, och orsaken till det har jag ingen aning om. Han är ju kontrollerad i munnen vid ett flertal tillfällen, lite vassa kanter, men de har vi tagit hand om och när det är de som spökar så känns han annorlunda än hur det känns nu. Dock så sa ju tandis att han är lite trång i munnen med ganska låg gom, så min fundering är ifall han upplever obehag av bett som trycker upp i gommen?


Idag hade vi på agendan att prova ett baucherbett, många som pratar positivt om det. Dock blev det ingen ahaupplevelse för oss. Nero kändes inte alls nöjd och det slutade med att jag endast red honom för sätet och släppte munnen helt, för han blev stum och irriterad så snart jag tog i bettet.


Så väl tillbaka i stallet fick vi ta oss en gemensam funderar i bettdjungeln, så nu ska jag prova med ett rakt bett, då det känns mest likt en kandarstång och är väldigt milt. Det underliga är ju dock att han inte protesterar alls på kandare, utan känns bara supermjuk och fin i kontakten, han kliver verkligen på framåt med bra påskjut och rundar sig superfint och harmoniskt i formen, och då har han ju ändå en tredelad bridong i munnen, förutom stången....???


Blir inte riktigt klok på dessa grejer! Men skam den som ger sig!

Av Malin - 22 oktober 2014 20:15

Morgon i stallet och dressyrpass i ridhuset. Fick bli på kandaret även idag, eftersom Nero känns så himla nöjd på det.

Å även idag blev det en riktigt magisk känsla  under passet. Planen idag var att rida igenom LA:1 inför tävlingen nästa helg, och känna hur programmet flöt på och vilk delar som behövde putsas mer än andra.


Skrittade och travade fram i vanlig ordning och jobbade lösgörande både på volt och rakt spår. Jobbade även en del med galoppfattningar och idag fick jag till riktigt bra 10m volter. Får tänka lite piruettinslag och verkligen fånga upp honom på ytter och sen vända in honom, då tar han ordentligt tag och bär sig runt i volten. Mäktig känsla och jag log som en galning.


Red igenom programmet som avslutning och hela travdelen kändes bra, inklusive mellantraven och ryggningen. Svår del är galoppfattningen från skritt eftersom det är vårt svåra håll, men sen gick resten av galopprogrammet med 10m volt och förvänd galopp riktigt fint!


Min häst är verkligen helt fantastisk!


 

Foto: Natalie Lindholm

Av Malin - 21 oktober 2014 20:00

Oj vad skönt det är med vilodag ibland. Idag var det rikigt skitväder ute, regn, blåst och kallt. Så då var det inte så dumt att ägna tiden efter jobbet åt att pussa och borsta på min favoritpojke. Han verkade hålla med mig om att det inte var så dumt med en vilodag och såg till att göra bäst möjliga av det.


Efter avslutat pass i stallet fick det bli en lugn och skön eftermiddag i soffan med en god bok, fleecepläd över benen och katterna på plats. Det är ganska härligt det med!


 

Av Malin - 20 oktober 2014 22:30

Åhhh...idag hade jag ett sådant där gåshudspass för Ola.

Nero kändes så himla fin   

Vi jobbade med öppna, sluta och förvänd sluta på volt intialt, och här lösgjordes han jättefint idag. Jobbade därifrån vidare med galoppfattningar och att han inte ska vräka sig in. Stor skillnad och han blir verkligen starkare för var dag. När vi galopperade på spåret så blev det nästan FÖR samlad galopp, men jag är inte den som gnäller, så kul att polletten trillat ner.


Jobbade vidare med skänkelvikningar längs diagonalen och idag var det en helt annan häst. Provade att rida ett par steg skänkelvikning, räta och rida ett par steg rakt fram, och sen fortsatt skänkelvikning ut till spåret. Snacka om effekt, han blev så otroligt lösgjord och mjuk. Avslutade med att rida lite serpentinbågar och han kände som smör!


Finaste, bästa Neroplutt   


 

Av Malin - 19 oktober 2014 22:30

Hade insläpp i stallet på min lott idag, så åkte till stallet vid 13-tiden för att ägna mig åt mockning, fixa hinkar och höpåsar för 9 dagar framöver och lägga in maten till övriga hästar.

När pållisarna var inne och täckena bytta så fick Nero mumsa lite mat medan jag borstade och klädde på honom. Pga skitväder fick det blir ridhuset idag. Körde ett uppvärmningspass idag där vi red mycket övergångar med fokus på att snabbt svara på hjälpen och att fokus ligger på arbete. I traven känns han gudomligt fin med mjuka och bäriga gångarter, kan riktigt känna hur han svingar över ryggen i steget. I galoppen jobbar vi vidare med mycket fattningar. Han blir gärna lite het och vill iväg när vi jobbat en stund, fick dock till ett par fina fattningar i båda varven. Jobbade även lite med den flrvända galoppen idag. Å det märkts att Nero blir starkare och starkare.


Efter avslutat pass hade Nero och Bosse pusskalas i stallet, med tunga om ni frågar Bosse....   

 

Av Malin - 18 oktober 2014 22:15

...i vanlig ordning så har jag ständigt nya små äventyr på gång. Ni som känner mig kan säkert gissa inriktningen på dessa äventyr.

Gissade ni på häst....ja då hade ni rätt!

Har idag varit på en dagsutflykt tillsammans med sambon och tittat på en fin pållis. Mer än så säger jag inte i nuläget, utan återkommer när och om det finns något att berätta. Men lite bilder kan jag ju bjuda på   


      


 

Av Malin - 17 oktober 2014 22:30

Ska jag säga som har haft semester hela veckan, men det är knappast något vilohem med älgjakt. Tidiga mornar, långa dagar och massvis med frisk luft så man blir supertrött.

Idag var en aktiv dag i älgskogen som resulterade i en hjort, men ingen mer älg. Kvällen spenderades i soffan till en gammal Beck-film...dock tror jag inte jag blir så långrandig med detta, är väldigt trött och ser verkligen fram emot att få krypa ner i sängen, för imorgon väntar nya äventyr...  

Av Malin - 16 oktober 2014 19:15

..stod på dagens schema. Pga det väldigt varma vädret så vågar vi inte låta köttet hnga längre, utan det blir styckning idag. Satt på pass under morgonen, åkte till stallet därefter. Nero hade vilodag idag, så jag fixade bara med maten och mockade. Sen har jag ägnat resten av denna dag åt att dela en älg i mindre bitar och putsa och göra rent. Å än är vi inte klara, lär hålla på fram emot midnatt innan allt är vägt och packeterat och sedan inlagt i frysen.

På återseende imorgon...!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Skapa flashcards