Chocolicious

Alla inlägg under november 2014

Av Malin - 6 november 2014 22:48

Idag har det sannerligen varit fullt ös. Hade ju bokad tid för service på bilen, så fick med hjälp av sambon lämna in bilen vid 06.55 och sen körde han mig direkt till jobbet. Blev faktiskt bara ett par minuter sen. Jobbade fram till 15.30, då sambon ånye fick hämta mig och vi åkte för att lösa ut bilen igen. Sen vidare till stallet där det var svinkallt, så det var bara att borsta och klä på Nero och ner till ridhuset innan dagens lektioner skulle starta. Idag blev det kanderat på och ett lite lättare dressyrpass. Värmde ordentligt med tanke på ett par dagars vila, och jobbade mycket öppna och sluta på volten. Kände lite på öppna, sluta samt skänkelvikning och ett par ryggningar. I galoppen jobbade vi med fattningar och jag provade även en ny övning för Nero. Nämligen igaloppen så rider man på en fyrkant med raka hörn, istället för på en volt. Då måste man fånga upp yttersidan och sedan vända honom runt i hörnet, lite förberedande för piruetterna. Skoj men jobbigt om ni frågar Nero.


Imorgon väntar ledig dag med lite pyssel i stallet. Ska bli så skönt med lite sovmorgon!


Godnatt hälsar Bagheera...

 

Av Malin - 5 november 2014 22:30

Äntligen en dag där regnet inte vräkte ner, vilket innebar att jag och Nero kunde få till en uteritt.

Ordentligt med kläder på iss båda, så var det riktigt skönt att komma ut. Med tanke på vaccinationen i måndag så skrivvade vi 3/4 av turen, och joggade bara lite i trav en stund. Nero verkade dock nöjd och kändes pigg och avspänd på hela rundan. Nu börjar det blir riktigt kyligt, så jag får nog plocka fram lite varmare kläder fö egen del.


 

Vi red på det avslappnade hacket idag, å Nero ser helt avslappnad ut, som om han stod och slumrade lite när vi kom tillbaka...  

Av Malin - 4 november 2014 21:15

...blev det idag eftersom Nero skulle vila även idag efter gårdagens vaccinering. Han verkar dock ha klarat sig helt utan biverkningar denna gång, skönt!

Kunde sluta lite tidigare på jobbet, och eftersom Nero bara fick en stund rykt och mys, så var jag hemma ganska tidigt idag. Hann med en stund i soffan med en bra bok och en skön brasa...


 

Bagheera har tagit plats vid brasan...

Av Malin - 3 november 2014 22:15

...stod på schemat idag.

Välbehövlig vilodag efter gårdagens tävling, och imorse ringde jag distriktsvet för att boka tid för vaccination av Nero. Hade tur och de hade möjlighet att komma redan idag på förmiddagen.

Var riktigt sktiväder ute och regnade på tvären mest hela tiden. Fick naturligtvis hämta Nero längst ner i hagen, så jag var inte särskilt torr efter den lilla promenaden!


 

Så nu är vi redo för ett nytt år, nyvaccinerade och allt!

Så nu får vi bara hålla tummarna för att han slipper få samma reaktion i år som han fick förra året, med feber och nackstelhet   

Av Malin - 2 november 2014 21:30

Idag var det således dags för årets sista tävling för mig och Nero, och dessutom debut i LA.

Hade ju sen starttid vid 17.19, så jag hann med en storstädning hemma för förmiddagen. Var på plats i stallet vid 13.30 för att bada och knoppa Nero. Var ju tävlingar på klubben idag, så det var tränset på fram och tillbaka. Lite knöligt, men sånt är livet när man står på en tävlingsklubb!


Vi rullade vid 15-tiden och resan in gick bra, var på plats vid 16 och hade gott om tid att se oss om. Var väldigt kladdigt på stallplanen, så det var tacksamt med framridning och tävling inomhus. Nero kändes fin på framridningen, ända tills de plötsligt kallar oss till collectingringen, en kvart innan utsatt tid. Det innebar att vi inte hann galoppera alls. Så det fick vi göra inne i collectingringen, vilket inte alls är optimalt. Å när jag det sen är vår tur då säger de minsann att de ligger före i tidsschemat och att om jag inte är redo får jag invänta min tid. Å det säger dom då....är ju ingen mening att sitta och harva i collectingringen i en kvart till. Så jag gav klartecken till att rida.


Nero genomförde ett väldigt stabilt och fint travprogram där han satte samtliga nya delar. Vi fick 6,5 på skänkelvikning åt höger och 6 på den åt vänster. Ryggningen fick vi en 6:a på även den ena förvända galoppen. Det som falerade var det gamla vanliga, nämligen galoppen. Eller han gjorde väl ett ok arbete stundtals, men det är ju fortfarande till viss del fattningarna som är svåra och sen blir det lite turbo i galoppen. Två felfattningar kostar ju poäng och vi slutade på 57,5% vilket jag ändå är nöjd med, för hade han inte fattat fel och vi hade hunnit jobba med galoppen lite på framridningen så hade vi utan problem hamnat över 60% eftersom vi hade 6 eller 6,5 på resten av programmet.


Bjuder på lite bilder....


Framridning....

               

Mellantrav....

 

Skänkelvikning åt höger.....

       

Skänkelvikning åt vänster....

   

Ryggning...

       

Förvänd galopp...

     

Av Malin - 1 november 2014 20:30

Dagen innan tävling och i vanlig ordning försöker jag förbereda det som går.

Har precis kommit ut startlistor, och vi har en sen startid imorgon 17.19

Det betyder att Nero får gå ut i hagen som vanligt, och att jag duschar honom imorgon innan vi ska åka. Blev stallet lite mitt på dagen idag eftersom det även är tävlingar fast i ponnyformat hemma imorgon, så då stänger de ridhuset kl 12 för harvning. Så jag var på plats vid 11 för att hinna rida lite program inomhus med väggarna som vägledning. Nero kändes fin idag och gjorde ett bra jobb, så nu ser vi verkligen fram emot morgondagens tävling.


Förväntningar - ja om vi gör en 60% runda är jag väldigt nöjd med honom. Är första gången med flera nya delar som vi bara ridit under hösten på riktigt, och jag vet ju att han inte riktigt orkar i galoppen, å det blir svårare med 10m volter när man har en stor galopp som man inte riktigt orkar sätta sig i. Men det ska ändå bli såååå roligt att få komma ut och känna på det på tävling!


Så efter dagens pass blev det putsning av läder och avslut med att släppa in samtliga hästar!


   

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Skapa flashcards