Chocolicious

Alla inlägg under februari 2015

Av Malin - 12 februari 2015 20:00

Har haft en skön dag idag med mina finaste. Morgonmys hemma med långfrukost och sen lite storstädning av huset. Så skönt när det är avklarat inför helgen. 

Eftermiddagen blev det en sväng till stallet och uteritt tillsammans med Anna och Jacke samt nya tillskottet Julia och Lando. Vi red runt Torpskog och Nero fick jobba ordentligt både i trav och galopp. Han kändes fin i både form och bärighet. 

Var tre trötta killar som återvände till stallet. 


Hemma blev det en stunds mys innan jobbet väntade. Älskade Bagheera lekte apportering med favoritbollen och han är verkligen världens sötaste när han kommer med bollen i munnen och lägger den vid mina fötter. 

 

Månseman agerar bordsprydnad under tiden   

 

Av Malin - 11 februari 2015 20:27

Härligt att göra om och fixa lite med färger på bloggen, och dessutom provar jag att ha en header för första gången...vad tycks?


Idag fick killarna vilodag eftersom jag var i Örebro på workshop och kom hem sent. Blev stallgöra och rykt med mys för båda killarna. Så tar vi nya tag imorgon med ridningen. 


För närvarande är det rena Zoo-upplevelsen att åka hem för mig. Är så mycket vilda djur i omlopp och så roligt att se. Sista veckan har jag sett mängder med älgar, vildsvin, rådjur, ekorrar och harar. 

Bjuder på två bilder från bilen...

   

Lite suddiga, men djuren visar sig ju helst i skymningen!

Av Malin - 10 februari 2015 18:23

Stallet på förmiddagen idag och ett dressyrpass på ridbanan där vi fokuserade mycket på galopparbetet. Jobbade med både rättvänd och förvänd galopp och mycket fattningar på rakt spår där jag alternerade mellan att fatta höger respektive vänster och bibehålla rakriktningen i fattningen och få honom att verkligen lyssna på vad jag ber om och inte ta egna beslut om vilken galopp som skall fattas. Jobbade även med att bjuda fram honom i en mellangalopp på långsidorna och ta tillbaka på kortsidorna...nyttigt!


Lite galoppbilder för att påvisa vårt arbete....!



Fortsatt arbete med fattningarna, att han verkligen ska sätta sig och få in bakbenen under sig i fattningen....blir naturligtvis mycket jobbigare i snön!

           

Ber honom om lite mellangalopp...han bli så himla lätt i framdelen bara, så han tar inte riktigt så mycket mark som jag önskar...

       


Å så lite förvänd galopp...

         

                           


Spanande på kompisarna i hagen...              


Upplever i det stora hela att han kommit ihop betydligt med i galoppen, blivit rundare och mindre tendens att falla isär. Han är säker även i den förvända galoppen och förhoppningsvis ska vi med hjälp börja känna på lite byten. Han byter extremt lätt i hagen när han galoppererar själv, så förhoppningsvis ska bara poletten trilla ner!

Av Malin - 9 februari 2015 22:00

Ja eftersom jag var iväg på workshop i Örebro hela dagen, så fick killarna vilodag idag. Å det utnyttjade de på bästa sätt, nämligen att busa järnet i hagen. Så när jag väl hämtade in dem så var de ganska så trötta och avrastade. Nöjda med att få slumra i boxen efter välbehövlig middagsmat.

SJälv ägnade jag mig åt det roliga arbetet att göra höpåsar och mathinkar, skönt när det är klart!


Bjuder på en liten filmsnutt från självmotioneringen....  


Å en efter bild....när det är två trötta killar som slumrar sött!


 

Av Malin - 8 februari 2015 23:15

Ja nog är han en blivande stjärna min pluttis   

Hade med mig sambon med kameran i högsta hugg idag och Dino fick komma in från hagen och följa med ut på ridbanan en stund. Något om han verkligen gillade - å inte nog med att han rör sig så jag får gåshud, han är världens mysigaste och pussigaste kille....

Följer gärna med matte helt lös!

Se själva...


   

   

         

       

               


Av Malin - 7 februari 2015 22:30

Sov länge och gott idag och åt frukost med katterna som sällskap. Åkte till stallet och red ut tillsammans med Anna och Jacke. Vi red bort mot Torpskog och vände in i skogen och tillbaka till stallet. Nero kändes lite mjölksyrig efter gårdagens dressyrpass så det blev mycket uppmjukande idag med långa travlöpor där vi jobbade ömsom öppna ömsom rakriktning. Körde i stort sett hela passet i nedsutten trav och det kändes mot slutet vill jag lova. I galoppen plockade jag upp honom ordentligt och satte honom lite mer i galoppen. Han mjuknade fint och jag upplevde att han blev riktigt mjuk i kroppen. Tillbaka i stallet fixade jag det vanliga med mockning och mathinkar och höpåsar. Ägnade sedan Dino lite uppmärksamhet och ryktade och pussades en stund. 


Hemma pussades jag med mina fina killar innan det var dags att återvända för ytterligare en natt på jobbet. 

 

Av Malin - 6 februari 2015 22:37

Helt underbart väder med strålande solsken och nollgradigt. Efter en skön sovmorgon och frukost blev det stallet. Fixade mockning, höpåsar och mathinkar. Hämtade in Nero, borstade och klädde på. Idag fick det bli ett dressyrpass på ridbanan. Den var riktigt fin med snö som gav ett väldigt bra underlag. Jobbade igenom samtliga skolor i både skritt och trav och Nero kändes mjuk och fin i kontakten. I galopparbetet fokuserade vi på bärighet och takt. Mycket fattningar både från skritt och trav. Nu blir det mycket fokus på dressyren framöver eftersom tävlingssäsongen börjar närma sig. Så nu ska vi finslipa detaljer och vägar under ett par veckor. 


Efter stallet blev det en sväng till Örebro med sambon. Shoppade en snygg tröja, ett björn dählie pannband och lite ullstrumpor. 


Nu nattjobb :-D 

Av Malin - 5 februari 2015 22:55

Äntligen en dag utan jobb eller möten. En möjlighet att göra vad jag själv önskar. Så efter en välbehövlig sovmorgon och frukost blev det en timmes promenad i det underbara vintervädret. Massor med snö och väldigt många djurspår att spana på. Efter promenaden blev det lite plocka inomhus och sen lunch. 

Väl påklädd i kylan!

 


Efter lunch väntade stallet. På agendan för dagen stod skrittur med Nero. Vi tog turen runt skolan och Nero kändes på fin och nöjd idag. Han skrittade med stora energiska steg, så där härligt svingande i steget att man riktigt känner hur hela ryggmuskulaturen gungar loss. Vi mötte älgko med kalv, å Nero lyfte knappt på huvudet. Skönt. 

Väl tillbaka i stallet släppte jag in övriga hästar och ägnade mig åt att rykta Dino. 

 


Ikväll blev det hemmamys med sambon och katterna. 

 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards