Chocolicious

Alla inlägg under april 2015

Av Malin - 14 april 2015 19:00

Sovmorgon och lugn förmiddag hemma med katterna.

Hade ju andra omgång med KRUT-träning inplanerad vid 16.30 idag, så jag var på plats i stallet vid 13.30 för att hinna med att fixa stallet samt hålla träning för Julia.

Mockade och fixade maten lite snabbt medan Julia fixade iordning Lando. Sen körde vi ett 35 minuters pass på banan, fina framsteg och nöjt ekipage.

Hämtade sedan in Nero, borstade och klädde på, lastade och sen begav vi oss mot Knutsbol.

Nero är ju alltid en pärla att åka med, totalt omkomplicerad och väldigt cool. Skrittade fram i ridhuset och han kändes fin efter gårdagandes diskussion.

Ola körde idag ett pass med fokus på årets tävlingsmål. dvs LA för vår del. Så vi fick efter lite uppvärmning rida igenom vissa delar ur LA-programmen. Vi la mycket fokus på skänkelvikningarna och öppna i trav och galopp för att få Nero eftergiven och mjuk i sidorna.

Vi fick mycket beröm idag då Ola tyckte Nero blivit mer elastisk i sina gångarter och att han kommer upp bättre över ryggen. Han bjuder ärligare till bettet och jag kan rida ihop honom för sätet bättre. I skänkelvikningarna var han mycket stadigare med en tydligare linje än tidigare och i galoppen är han bärigare och har mycket bättre ork än tidigare. Här behöver vi dock fortsätta stärka så han blir mer tretaktig och rundare i galoppen än vad han är.


Känns jättekul naturligtvis att vi utvecklas framåt och att det märks all slit man lägger ner på hemmaplan.

Nöjd med dagens pass och med en känsla att LA inte känns som en omöjlighet utan att vi faktiskt har stärkt oss jämfört med förra säsongen, så det känns väldigt bra.


Nu väntar tävling LA:1 den 25/4, vilket är om 1,5 vecka drygt. Så närmaste tiden ligger fokus på att rida igenom programmet och slipa på delmomenten. Därefter blir det träningar och fortsatt arbete inför lagtävlingen den 14/5 då vi förutom lagklassen, en LB:2 även ska debutera LA:3.

Pirrigt, men väldigt roligt.


Hittade lite härliga bilder på Nerobus som är 1,5 år gamla....


     

Av Malin - 13 april 2015 18:45

Ja idag blev det en riktig långkörare för min del. Sovmorgon efter de tre nätterna på jobbet och ögnade mig sedan åt lite hemmaplock. Hovis messade och sa att han skulle komma vid lunch för att slå på en ny sko.

Begav mig mot Apoteket för att hämta ut avmaskningsmedel, men fick åka därifrån tomhänt då det var 10 nummer före mig, och jag efter 15 minuters väntan insåg att det fortfarande inte bytt nummer i kassorna. Dvs lönlöst att vänta.

Hämtade in Nero och Daniel slog på en ny sko. SKÖNT!


När han ändå var inne gjorde jag iordning honom för att dressyrpass på banan. Är ju dags för KRUT-träning nummer två imorgon, och ville gärna rida igenom honom ordentligt idag efter två dagars tömkörning pga tappskon. Å herrejises vilket pass vi fick. Nero tyckte nog det varit ganska skönt att lalla omkring lite lätt på tömmen, för idag satt det ordentligt fast och jag fick rida oss båda sjöblöta av svett innan han släppte igenom ordentligt. Fick bli årets första bad för Nero efter det passet. Schamponerade hela honom och gnuggade bort all vintersmuts.


Sen delade vi på lunchen, eftersom jag ville att Nero skulle torka ordentligt innan jag släppte ut honom i hagen...


 


Efter att Nero torkat hjälpligt fick han återvända till hagen och jag fixade i stallet. Avslutade med att hämta in Dino som fick jobba lite på ridbanan. LOngerad honom idag utan sadel och satte på ett par tyglar på tränset. Så när vi longerat igenom i samtliga gångarter så övade vi istället lite styrning med hjälp av tyglarna. Kan dock säga att det var lite komplicerat eftersom han blivit ganska stor, så når jag knappt över manken med ena armen. Får nog koppla på tömkörningstömmarna istället.

Av Malin - 12 april 2015 18:30

Så var äntligen mina tre nätter till ända och jag sov av vid lunch idag. Hade en skön eftermiddag hemma tillsammans med sambon där vi ägnade oss åt att baka lite och fylla frysen. Blev Ryttarkakor, succékaka och kardemummakakor...mums!


Stallet därefter där det även idag blev ett tömkörningspass för Nero eftersom vi får en ny framsko imorgon. Fortsatte på gårdagens fina känsla men idag la vi än mer fokus på travarbetet och att få Nero lös och eftergiven i sidorna. Jobbade mycket med öppna och skönkelvikningar både på volt och rakt spår. Är så himla kul att se honom arbeta utan ryttare så jag har möjlighet att fokusera på muskulaturen och hur han jobbar undan för tömmen.


Kvällen innehöll sedan hemmamys i TV-soffan med sambo och katter. Tittade på Mästrnas Mästare och Johan Falk...


 

Av Malin - 11 april 2015 23:13

Imorse såg benet ut som om någon fäst en APK -limpa under huden....tror inte det är jättebra att gå omkring natt på jobbet i 10 timmar. Men vad gör man...


Stallet på eftermiddagen där båda killarna fick arbeta på töm idag. Började med Dino som även idag fick sadel och träns på sig. Longerades med samma tanke som i förrgår dvs sug fram till bettet och öva på övergångar. Han är superduktig och känns oerhört mogen. Avslutade även idag med att arbeta honom lös och han tycker det är superskoj. 


Efter avslutat arbete fick Dino gå in i boxen och äta mellis. Hämtade in Nero som fick tömkörningsutrustningen på sig innan vi gick till ridbanan. För första gången var han inte ömfotad och vi kunde arbeta i samtliga gångarter. Nero kändes väldigt fin idag. Samma mjuka och fina arbete som i uppsutten ridning och även här jobbade vi mycket sidvärtes,  övergångar och tempoväxlingar. Riktigt nöjd med dagens pass. 


Bjuder på en två år gammal tömmisbild...

 


Nu väntar sista natten...


Av Malin - 10 april 2015 23:00

Alltså ibland känns det lite lagom tungrott faktiskt. Hade djävulskt ont i benet inatt och var svullen och snygg imorse. Lyckades trots allt sova bra och vaknade först vid 16. Frukost och sen stallet. Mockade och gjorde krafthinkar för en vecka. Hämtade sedan in båda killarna. Dino fick komma direkt in i boxen och Nero tänkte jag tömköra eftersom mitt ben knappt tillåter ett par byxor, så kändes stövlar och sadelläge som en omöjlighet. Å då uppmärksammar jag att han naturligtvis fixat en tappsko höger fram. Tror knappt han haft tappsko mer än en gång tidigare. Så det var bara att glömma planeringen och istället ryktade jag båda killarna ordentligt. Messade hovis-Daniel som kommer på måndag och slår på skon igen   


Så hoppas vi att mitt ben hunnit svullna av tills dess så jag kan rida igen. 


Får bli mys med katterna så länge... 

 

Av Malin - 9 april 2015 22:30

Uäck...idag kom svaret på gårdagens kolla masken och båda killarna hade rätt mycket. Ffa Dino var full i mask, vilket iofs inte är så konstigt då unghästar har en förmåga att samla på sig sånt skit. Får ringa Jenny imorgon bitti och ordna recept på maskmedel. 

Idag körde vi ett långpass i stallet. Mockade,  fixade maten och gjorde höpåsar för en vecka. Hämtade sedan in Dino först som blev ryktad och påklädd med både benskydd,  sadel och träns. Mattes stora kille   


Idag blev det ett pass på ridbanan där han longerades i båda varven i samtliga gångarter. Övade på lite övergångar och han är så himla duktig och lyhörd. Mot slutet hängde jag ner stigbyglarna så de fick dingla och slänga när han sprang omkring. Å han viftade knappt på örat åt detta fenomen. Vilken kille   


Avslutade med att ha honom lös och öva lite kontakt arbete. Han är helt otroligt lyhörd och kontaktsökande. Vi skrittade runt på banan med honom helt lös och han följer mig som en hund. Gjorde volter, serpentinbågar, halter och ryggningar. Å han följer hela tiden. Testade även att springa och då travade han snällt med. Min fantastiska Dino   

 


När vi var klara fick Dino återvända till hagen och Nero fick komma med in istället. Han lyckades fastna i uppbindningsringen och fick panik och kastade sig bakåt. Mitt ben kom emellan och ser nu ut så här 

 

 


Svullet som satan och med ett fint sår. 

Men det var bara att bita ihop och kravla sig upp på hästryggen. Tog en kortare sväng runt skolan idag och jag red mestadels i en samlad galopp där jag bara kunde sitta ner och slippa belasta benet alls. 


Blir roligt framöver.... Suck. Å nu väntar dessutom tre nätter på jobbet,  yihaa!

Av Malin - 8 april 2015 22:30

Ja idag var det vilodg för både pållisarna, för en annan så är det dock sällan vilodag. Hade fullmatad dag med tandläkaren tidigt på morgonen, sen stallet och slutligen ett extrapass på jobbet.

Tandis gick bra för min del, alltid skönt då jag försöker sköta min tänder exemplariskt. Har ingen lust att behöva byta ut dom   


I stallet samlade jag bajs för att skicka kolla masken på båda herrarna. Dags att byta över till sommarhage snart och då vill vi ha en aktuell status så vi kan avmaska om det behövs, vilket jag gissar att det kommer att göra.

Mockade och fixade maten till killarna och åkte sen hemåt för att förbereda mig för jobbet.

Imorgon väntar arbete för båda killarna igen...

Av Malin - 7 april 2015 19:15

Nero är väl ganska så underhållande trots allt.

Idag sov jag till lunch, hade sedan lunchfodring i stallet och gjorde klart stallarbetet medan hästarna åt lunch. Red sedan en uteritt tillsammans med Anna och Jacke. Nero avskyr i vanliga fall att gå över diken och dylikt av någon udda anledning, och det har krävts en del tjat och övertalning innan han lärde sig hoppa det lilla diket in i skogen där vi brukar rida.


Men idag var han som omvänd och skulle inte göra något annat än att gå över dikena längs vägen, han styrde helt enkelt dit han hade lust och vi passerade över ett antal diken...  

Vi red en jättemysig skogsväg idag, som vi ridit tidigare och då blivit besvikna över att tvingats vända då vägen tagit slut. Idag tog vi steget och begav oss ut på upptäcksfärd efter en möjlighet att komma runt. Så vi fick en riktigt härlig tur på mjuka skogsvägar där vi slutligen tog oss ut och kom runt....YES!


Var ganska trötta och nöjda hästar som fick återvända hem.


 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards