Chocolicious

Alla inlägg under maj 2015

Av Malin - 7 maj 2015 22:45

Eftersom jag hade kurs på jobbet 7-16 även idag, så passade det fint med vilodag för killarna. Eller ja, Dino har ju mest vilodagar hela tiden nu eftersom han växer. Men även Nero gör sig betjänt av vilodagar då och då. 

Så jag fixade i stallet och tog sedan in hästarna då det hotade med regn. Fick spola benen på samtliga pga kladdiga hagar. När alla hästar var inne ägnade jag mig åt att göra höpåsar och mathinkar för en vecka. Trist, men perfekt att göra en dag som denna. 

 

Så himla skönt sen vi beställde hem en hel pall med foder, finns alltid hemma och man slipper komma ihåg att köpa hem och slipper släpa på tunga säckar. Verkligen guld värt!

Av Malin - 6 maj 2015 22:45

Usch...imorse fick jag ställa klockan, hade nutritionsutbildning på agendan och vi började åtta idag. Så efter att spenderat dagen på detta åkte jag vidare till stallet. Blev ett dressyrpass med Nero idag. Han är lite bänglig just nu då vi ökat kraven lite och då tar det emot lite mer. Så det blev ett riktigt kämpepass med mycket diskussion innan herr Nero släppte till. Jobbade mycket skänkelvikningar i skritt och trav. Han spänner gärna emot och höjer formen och sänker ryggen när det blir jobbigt, så då är det mängdträning som gäller, så han får komma igenom och kan slappna av. Red även mycket galopp med fattningar och avsaktningar på böjt spår. 


Hade insläpp av samtliga pållarna idag. Nero fick en rejäl rykt och verkade nöjd. Som han växer...  

Frågan är hur mycket han kommer växa på höjden. Tittar man på honom idag så har han ett väldigt spann på bogbladet, så det känns som om han kommer bli stor. 

Kanske i storlek med pappan...


Galope-P 2012

 



   

Av Malin - 5 maj 2015 22:00

Idag var det dags för besök av hovis på förmiddagen. Killarna fick gå ut imorse, så jag åkte till stallet strax innan 10 och hämtade in Nero. Som vanligt helt okomplicerade att sko och verkade ganska nöjd att få nya tassar. Ställde in Nero i boxen och hämtade in Dino som blev verkad runt om. Hårda och fina hovar som bara behövde lite putsning och tilljämning av kanterna. Dino fick sedan återvända till hagen och Nero och jag tog ett pass runt Torpskog tillsammans. Var mjuka och fina vägar efter allt regn, och vi körde ett ordentligt galoppass idag. 

Så det var en svettig Nero som fick bli spolad när vi kom tillbaka. 

På kvällen väntade födelsedagsfirande av mamma som bjöd in till födelsedagsmiddag. Gott och trevligt. 

Av Malin - 4 maj 2015 21:30

Ja inte blev jag lycklig när jag vaknade upp vid lunch till ett fullkomligt vidrigt väder med hällregn och blåst. Var bara att dressa upp med regnkläder och bita ihop. Idag kändes till och med mocka roligare än tanken på att hämta in Nero för en ridtur. Men skam den som ger sig. Hade glädjen att få sällskap av Anna, å då går det lite lättare. Vi skyndade oss att ta in samtliga hästar och byta blöta regntäcken mot varma fleecetäcken. 


Klädde på Nero ordentligt och så gav vi oss iväg. Fick bli runt skolan idag, och vi hade trots allt tur med vädret för det regnade bara lite under turen.


Å det är ju trots allt både skönt och roligt när man väl tar sig ut...oavsett väder.

Men det var ganska skönt att åka hem och glida in i den varma duschen sen trots allt. Hoppas på bättre väder imorgon 


Av Malin - 3 maj 2015 21:15

...väckte mig idag   

 

Å vad gör det då att det "råkar" vara ett par timmar för tidigt   

Var bara att mysa tillbaka och ägna mig åt myspojkarna ett par timmar. Åkte till stallet vid 16-tiden. Hann mocka medan Julia gjorde iordning Lando och sedan körde vi igång. När Julia och Lando var möra och skrittade av kom Erika på besök. Alltid trevligt att snacks skit ett par timmar,  ja å så hann vi naturligtvis med att kika på Dino.


Hämtade in honom från hagen, klädde på och så longerade vi på banan en kortis. Han skötte sig fint, men det märks att han fortfarande är i en växtfas och är trött, så vi pushar inte mer. 


Nu nattjobb... 

Av Malin - 2 maj 2015 21:00

  

  

...tror jag Nero hade idag. Vi körde nämligen ytteligare ett pass på banan idag och det stränade och tog emot både här och där.  Jobbade vidare ur liknande övningar som igår, men fick lägga in mycket lösgörande idag, eftersom det kändes välbehövligt. Efterhand mjuknade han dock och vi kunde avsluta i god anda med lite liknande arbete som igår. Det märks att skritt-galopp-skritt är en jobbig sekvens om ni frågar Nero. Å det är ju en hel del styrka som krävs för att han ska orka sätta till sig ordentligt i både igångsättning och avsaktningen. 


Så mycket mer hinner jag inte med när jag är mellan två nätter. Ja förutom stallfix med mockning, foder och vatten i hagen. Gör ytterligare två nätter, så imorgon för Nero vila för jag ska ha träning för Julia samt ägna mig lite åt Dino.

Av Malin - 1 maj 2015 23:34

Stallet på förmiddagen och började dagens pass med att hämta in Nero för ett dressyrpass på ridbanan. Hade ju regnat ganska rejält under natten och banan var perfekt idag. Skrittade fram ordentligt och jobbade sedan igång med skänkelvikningar och lite öppna i skritt. Travade igång och jobbade mycket lösgörande med öppna på volt samt skänkelvikningar med volt mitt på. Nero blev riktigt fin på detta och vi fortsatte med diagonalslutor och sluta längd spåret. Lite pausarbete med bakdelsvändningar där vi idag fick till helt ok åt vänster men mindre bra åt höger. Bara att traggla på. 


Fortsatte med galoppen där jag galopperade fram lång och låg så han verkligen får igång bakbenen. Jobbade sedan som vi gjorde på Anis-träningen med att samla och trycka på framåt i växelverkan. Red sedan över diagonalen och ut i förvänd galopp. Nyttigt arbete och Nero har blivit mycket bärigare i den förvända. Avslutade med att jobba med galopp-skritt övergångar och slutligen lite enkla byten. Mycket bättre idag och massor med beröm. Avslutade med att trava av med god schvung lång och låg.  Mycket nöjd med dagens pass. 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards