Chocolicious

Alla inlägg under juni 2015

Av Malin - 14 juni 2015 20:30

Vilken härlig känsla det var att gå ut genom lasarettets dörrar imorse, och vetskapen om att jag inte ska tillbringa tid där förrän om 4v!

Fick en härlig semesterfeeling när jag parkerade hemma..

 


Även om det inte är särskilt varmt eller soligt så är det iallafall grönt!

Sov ett par timmar och njöt sedan av semesterfrukost med kvarg och färska, svenska jordgubbar   


Stallet väntade sedan med KRUT-TRÄNING i Dammängen. Så fixade stallet lite snabbt, hämtade in Nero. Ryktade, lindade benen och sen lastade vi och åkte. 


Träningen gick bra, vi kommer lite närmre den tidigare formen för var dag som går. Nero känns mjukare, bärigare och ärligare i bjudningen jämfört med förra veckan. Ola tyckte även han att det såg mycket bättre ut idag. Fick rida öppna och sluta både på volt och rakt spår i såväl trav som galopp. Nero svarade fint på arbetet och blev rörlig och mycket mjuk. 


Dock tyckte Ola att Nero blivit väldigt tunn, något som även jag tycker. Ibland är det skönt när någon annan bekräftar det åt en. Nero går på gräs 8-20 och har fortfarande full fodring med 12kg hö samt kraftfoder. Å ändå är han tunn. Är naturligtvis avmaskad efter kolla masken svar och jag kan inte riktigt hitta någon självklar orsak till det. Vi ska försöka byta till en ny grushagen och blir det inte bättre får vi nog ta lite prover på honom. Är ju pigg och opåverkad för övrigt. 


När vi kom tillbaka till stallet och jag hade ställt in Nero i boxen, hämtade jag in Dino som fick gå in och ut ur transporten ett par ggr. Gick super!

Av Malin - 13 juni 2015 18:45

Så var näst sista arbetspasset avklarat och inatt väntar sista passet innan mina 4v semester infaller. Ska bli så himla skönt!


Sov länge idag och stallet fick bli en snabbis med mockning och mat till hästarna. 

Imorgon väntar träning för Ola. 


Sötaste Bagheera som sover med mig när jag jobbat natt...

 

Av Malin - 12 juni 2015 22:45

Yihaa... Idag blev en riktigt fartfylld dag med hoppning på schemat. Började med Nero som precis som matte inte hoppat på ett bra tag. Om man bortser från diket in och ut ur skogen. Byggde en bana med ett kryss på en långsidan, ett kryss på diagonalen samt tre cavalettis på andra långsidan. Började med att skritta och trava över bommarna, vilket gick fint. Styrde på diagonalen och Nero måste naturligtvis testa att stanna först. Efter lite diskussion så körde han jätteskutt över 60cm hindret, hoppade väl iaf 110   

Men efter lite överhoppning så taggade han ner och vi la ihop det hela till en liten bana. Red över galoppbommarna, vände in på diagonalen och hoppade krysset och sen ut längs långsidan och hoppade krysset. Höjde slutligen upp galoppbommarna till studs och körde samma bana. Nero skötte sig utmärkt! 


När vi hoppat klart hämtade jag in Dino. Fick hjälp av Anna och satt på honom även idag. Lika oproblematiskt som igår. På med benskydd och sen ut på ridbanan för lite löshoppning. Bjuder på en kort filmsnutt...



Min allra finaste lillkille som glänser som silver i solen....så snygg!

Av Malin - 11 juni 2015 22:30

Så var det äntligen dags att ta nästa steg med Dinobus!

Fick lite stöttning av Anna och ett, tu, tre så gled jag upp på ryggen på honom. Tror ni han reagerade? Överhuvudtaget inte alls, kan jag meddela! 

Han åt glatt godis och muddring Anna medan jag hoppade upp och ner från ryggen. 


Kändes ju helt fantastiskt att äntligen sitta på ryggen på min bebispålle!


 

När Dino fått beröm för dagens insats fick han gå ut och Nero fick bli förberedd för ett pass på dressyrbanan  tillsammans med Rebecka, sadelutprovaren som kom för att kolla till sadeln. Å glädjande nog så såg det väldigt mycket bättre ut idag. Så inga ändringar görs nu, och så ska vi rida i 8v och därefter ny kontroll samt ev omstoppning. 


Körde ett pass på banan när Rebecka åkt och idag kändes Nero väldigt fin. Mjukare och bärigare än på länge. Bara att hålla tummar och tår att det fortsätter åt rätt håll. 


Nöjd Nero mumsar äpple efter avslutat pass... 

 

Av Malin - 10 juni 2015 22:28

Yihaa...idag var jag sannerligen i mitt esse!

Sov till lunch, åkte till Willys och hämtade ut två paket. Ett med pocketböcker från bokus som ska förgylla min semester, samt ett med ett svart rundsytt kandar i. Fyndat på nätet, ordinarie pris 2199kr och jag gav 549kr. 


Sen åkte jag vidare till Degerfors Ridsport som har 50% på allt till häst och ryttare. Å som jag shoppade     


Kom hem med 2 par Pikeur Lugana helskodda ridbyxor. Ett par gråa och ett par bruna. 

 

Köpte även ett supersnyggt Eskadron fleecetäcke som jag suktat efter länge...

 

Hittade även en likadan Lamicell hjälm som jag redan har, så då passade jag på att skaffa en till. 

 

Köpte mig även en resegarderob till min tävlingsoutfit. Så smidigt att kunna hänga in allt. 

 

Hittade dessutom två ridtäcke och två schabrak som fick följa med hem....

     


Så det var knappt jag fick med mig allt in från bilen. 


Förutom att shoppa har jag även hunnit rida ut med Nero. Blev en ordentlig genomkörare med mycket galopparbete. 


Idag var Nero snygg i en somrig ljusblå outfit. 

 

Av Malin - 9 juni 2015 22:15

Idag gjorde Nero en riktig felbedömning som mest drabbade honom själv. Skulle hämta in båda killarna från hagen, då Nero helt utan förvarning hoppar över staketet och springer iväg. Skojsigt värre!

Dock sprang han mot stallet, så jag tog helt enkelt Dino och gick efter. Han sprang in i grushagen bredvid stallet, och Boel var snabb att stänga om honom. Å där fick han ta sitt straff genom att vi tog in alla andra hästar och lämnade honom ensam ute. Vilket han hatar mer än något annat. 


Sen ägnade jag mig åt att borsta Dino och småprata med honom, vilket Nero hörde genom dörren ut där han avundsjukt stod och stampade. 


Så ett - noll till matte   

Av Malin - 8 juni 2015 21:30

Så var sista veckan innan min semester igång. Jobbar tre nätter på raden nu och därför passade det fint med vilodag med tanke på gårdagens tävling och att jag jobbar nätter. Så idag blev det bara tråkigt stallgöra med höpåsar och mathinkar. Killarna fick gå kvar ute i hagen och verkade ganska nöjda. 


Denna veckan blir lite mellanvecka med sadelprovning på torsdag och mycket grundläggande arbete med styrka inför kommande tävlingar. Nästa tävling är den 18/6 Björklidens Ryttarsällskap. Då startar vi en LA:1. 

Av Malin - 7 juni 2015 18:56

Så var denna helgen slut, och vi avslutade ledigheten med en tävlingsdag. Sovmorgon imorse och stallet vid 10.30 tiden. MIna killar stod kvar inne, eftersom Nero fullkomligt ÄLSKAR att rulla sig i lera, och jag inte hade tid, ork eller lust att bada honom idag igen. Så körde en snabbis med mathinkar, höpåsar och mockade till båda killarna. Dino fick komma ut i hagen och Nero på stallgången. Borstade av honom, knoppade, klädde på och så var vi klara att åka.


Blåste ganska bra på vägen dit, men gick fint att köra. Väl på plats lastade vi ur, klädde på oss och gick in i framridningstältet. Nero kändes faktiskt riktigt fin idag på framridningen, vilket är ett ytterligare steg framåt mot sista dagarna. Han var med mig ordentligt idag och jag kände att jag hade mer att rida med än tidigare. Än har vi dock en bit kvar tills vi hittar formen igen, men idag visar han trots allt att det går framåt.


Vi red en LA:3 även idag. Inga egentliga missar i själva programmet, men han sprang ifrån mig lite i galoppen, ffa i den förvända där han inte riktigt orkar hålla ihop det fullt ut. Vi red ihop 62,71% och kom på en åttonde plats av 17 startande.

Kommentaren från domaren Pia Hvittfeldt löd;

Härlig energi speciellt i galopparbetet, kunde önska lite mer avstämning, För dagen, bättre i travarbetet.

 


Så det var med en ganska nöjd känsla trots allt som vi rullade hemåt. Vi är på rätt väg igen, och ge det ett par veckor med arbete så är vi förhoppningsvis tillbaka i matchen igen. Alltid tråkigt när man förlorar arbete pga tandproblem, men det var ju lätt att lösa, och nu siktar vi framåt igen!


Lite bilder från dagen...


                       

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards