Chocolicious

Alla inlägg under augusti 2015

Av Malin - 7 augusti 2015 20:15

Lång och härliga dag blev det för min del. Gick ju av natt imorse och sov endast till lunch. Efter frukost fick det bli städning av huset och sen en tur till ICA Maxi, Djur&Natur samt Granngården och Dollarstore. Köpte lite av varje på vår lilla shoppingrunda.

Tacos till middag och sen vidare till hästarna.


Hade med mig sambon idag för att föreviga min och Dinos ridning eftersom han gör sista passen denna helg innan han ska gå på viloperiod igen. Så idag bjuder jag på en liten filmsnutt när jag rider Dino på banan.


Är så himla stolt över honom då han inte är mer än 2,5 år och bara har blivit riden under en månads tid och totalt har jag ridit honom 10 ggr under denna tiden.  Han är sååå cool och gör det med sådan fin bjudning, mjuk och rund i kroppen så jag blir alldeles mållös! Se själva....




Av Malin - 6 augusti 2015 22:00

Fortsatt nattjobb och idag hade iaf Nero vilat färdig. Så jag mockade och fixade maten innan jag hämtade in honom från hagen. På med grejerna och sen ut i skogen för att njuta av frisk luft och härliga omgivningar. Njöt av att skritta i skogen, trava på mjuka skogsvägar och så galoppera upp i grustaget och på skogsvägarna. Nero kändes mjuk och nöjd där vi rullade fram. Mötte en traktor med släpkärra, men det var inget som bekom honom alls.


Tillbaka från uteritten fick Nero komma in i boxen medan jag hämade in Dino. Ryktade honom ordentligt även idag innan jag ställde in även honom i boxen och gick för att hämta in övriga pållisar.

Av Malin - 5 augusti 2015 22:00

Eftersom Anna styrde kosan mot England för lite semester så har Boel, jag och Björn hand om hästarna fram tills söndag.


Jobbade ju inatt och sov till eftermiddagen. Hade därmed hand om insläppet och eftermiddagsfodringen. Så åkte till stallet, mockade, fixade maten och hämtade sedan in Nero och Dino. Både killarna skulle vila idag och vi ägnade oss åt ordentlig rykt och mys på stallgången. Avslutade med att hämta in övriga hästar till mellis inne och sen vända vidare hemåt då jag ska iväg och jobba ytterligare en natt.


Har samma pass även imorgon i stallet, då jag jobbar ytterligare en natt, innan nätterna är slut för denna gången!

Av Malin - 4 augusti 2015 21:45

Började morgonen hos frissan och fick äntligen lite fason på luggen, samt resterande hår genomklippt och fixat. Åkte hemåt för att äta lunch och sen vidare till stallet. Fick bli ett dressyrpass med Nero på ridbanan idag.

Red mycket lösgörande arbete där vi varierade form och steglängden. Mycket övergångar och en hel del arbete med skolorna på både volt och rakt spår. Gjorde väldigt fina enkla byten idag och vi red även en del bakdelsvändningar som kändes helt ok. Nero har lite svårt för dessa då han gärna "tänker" själv innan jag hinner med och flyttar på alla möjliga delar.


Det är en av anledningarna till att vi undviker LA:2 samt LA:4 ännu, då det ingår bakdelsvändningar och han helt enkelt behöver bli säkrare på dessa. Men jobbar med dem, det gör vi.


När Nero skrittats av och fått en skön dusch så fick han mumsa hö i stallet medan jag mockade och fixade med resten. Vid 15-tiden var Ingebjörn på plats för att ta sig an Nero igen. Han upplevde en stor förbättring sen sist, hela 50% bättre och det glädjer mig. Han tyckte att Nero rörde sig bättre, var mjukare med mindre låsningar och att han blivit finare i kroppen. Löste lite låsningar även idag och Nero får därför vila imorgon och sen kunde vi köra på som vanligt.


Efter avslutade behandling flyttade vi över hästarna till gräshagen igen och det var lyckliga killar som omedelbart körde ner mularna i gräset och tuggade njutningsfullt.


Både herrarna fick inviga dom nya grimmorna idag....väldigt snygga!


   

Av Malin - 3 augusti 2015 23:00

Sovmorgon och sen styrde jag och sambon bilen mot Örebro för lite shopping. Tittade in på Hööks och hittade ett stalltäcke, benskydd och varsin grimma till killarna. 


Nero fick en turkos med texten "Superstar", kan inte tänka mig något mer passande på honom. Dino fick en ceriserosa med texten "precious". Min finaste lillkille!


När vi kikat runt i övriga affärer tog vi turen runt till Nora och köpte noraglass. Älskar deras hasselnötsglass, och njöt på bryggan i solskenet. Livet är härligt!  

Av Malin - 2 augusti 2015 22:45

Sov till lunch efter nattens arbete och efter en snabb frukost fick det bli stallet. Hade bokat stallmöte kl 14, så jag skyndade mig att mocka och fixa stallet innan. Slängde även till killarna lite lunchhö, så de kunde äta medan vi hade möte. Idag stod det på agendan att planera för hela augusti månad med stallpass. Fikade och snackade lite skit ingick också   


När vi tuggat färdigt hämtade jag in Dino från hagen för ytterligare ett ridpass. Ryktade och på med prylarna. Ut till ridbanan där jag hoppade upp och sen skrittade vi igång. I traven bjöd han väldigt trevligt framåt och sökte stöd på bettet. Vilken härlig känsla   


Red både på volt, rakt spår och snett igenom. Fattade galopp och galopperade i två varv åt vardera håll. Saktade av och sen ny fattning. Å han gör det så bra att jag får gåshud!


Ska ta ned mig sambon i veckan för foto och film, så vi förevigat hur duktig han faktiskt är. 


Bytte Dino mot Nero och ridbanan mot naturen. Nero och jag red runt skolan. En härlig tur med mycket trav och galopp. Härligt väder och nöjd häst. 


På kvällen tog jag och sambon en tur ur i svampskogen. Riktigt mycket fina kantareller hittade vi. Så härligt!

Av Malin - 1 augusti 2015 22:22

Idag var det äntligen Dinos tur för lite mer uppmärksamhet och jobb. Han har sett så himla besviken ut sista veckan när han fått lite vila pga nattjobb och tävlingar. Men idag fick Nero vila och Dino jobba istället. 


Dino hade rullat sig rejält så det fick bli en ordentlig rykt idag, vilket han verkligen njöt av. 


På med prylarna och ut till ridbanan där Dino verkligen visar att han har jobbet fullkomligt klart för sig. Han står helt still när jag sitter upp och skrittar igång. Skrittade ett par varv och gjorde ett par volter och snett igenom. Travade igång och han sköter sig så fint. Börjar söka sig nedåt mot bettet och genast känner man vilken härlig trav han har. Travade ett par varv, både på fyrkanten och på volten. Övergång till skritt och sedan fram i trav igen. Bad om lite galopp i båda varven och han gör mjuka fattningar, rullar på fint i galoppen och bryter sedan av till trav utan att tappa balansen. Massor med beröm och godis till duktigaste Dino!

 

Hemma har mys med katterna stått överst på agendan... 

   

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards