Chocolicious

Alla inlägg under april 2016

Av Malin - 6 april 2016 20:40

Isch... Vidrigt väder hela dagen. 

Började dagen med årskontroll hos tandläkaren för egen del. Fick beröm för välskötta tänder och inget att åtgärda. Skönt!


Var bara att återvända hem och klä sig i full regnmundering innan jag begav mig till stallet. 

Mockade, fixade mat och vatten innan jag hämtade in en blöt Nero. Tacksamt nog hade han regntäcket med helhals på sig, så det var bara huvud och täcke som var blött. 

Klädde på Nero ordentligt och sen var det bara att bita i det sura äpplet och ge sig ut i regnet. 

Körde skolan runt idag och kan ju knappast säga att det var en njutning, men när man väl sitter på hästryggen så går det rätt bra ändå!

Nero var iaf pigg och jobbade på fint. Supernöjd när han fick galoppera och idag blev ett utmärkt tillfälle att öva på att rida i vattensamlingar. Nero både skrittade, travade och galopperade genom vattnet. Duktig kille!


Tillbaka i stallet var precis allt blött och efter att ha spolat bort leran från Nero fick han tjockare täcke med hals på och fick återvända ut i hagen. 

Ägnade sedan 30 minuter åt att rengöra och smörja in utrustningen innan allt såg ok ut. 


Dino hade välförtjänt vilodag, även om han inte såg superlycklig ut i spöregnet. 


Imorgon hoppas vi på bättre väder!


Av Malin - 5 april 2016 19:58

Sov av vid lunch och efter lite i magen kunde jag rulla mot stallet. Pållarna åt lunch när jag kom dit, så jag Mockade och fixade med maten innan det var riddags. 


Först ut blev Dino som idag hade gnuggat in lera i hela manen, på halsen och samtliga fyra ben. Å då ska vi inte tala om hur täcket såg ut. 

Ordentlig rykt och sen väntade uteritt tillsammans med Anna och Jacke. 

Pigg Dino som glatt pinnade på ut i skogen. Hade lite svårt att skritta avslappnat först, då allt var så spännande. Men efterhand spände han av och skrittade fint framåt. Beröm!

Travade och galopperade i ca 10 minuter och oj så svettig lilleman blev av detta. Det är jobbigt att vara på utflykt. Skrittade ut på asfalten och det tyckte Dino var ett superkonstigt underlag. Han funderade länge innan han trampade på avslappnat efter Jacke. 

Å just när Anna påtalar att det är så skönt att det knappt är någon trafik, ja då dyker det upp en timmerbil bakom oss. 

All cred till chauffören som saktade ner och stannade i väntan på att vi gick in på en sidoväg och vände upp så Dino kunde titta på ekipaget. Sen körde de lugnt förbi och Dino brydde sig inte alls. Massa beröm och så fortsatte vi ut på vägen. 

Då får vi syn på att det kommer en mötande bil. Anna skrittar ut i vägen och uppmanar bilisten att sakta ner. Även denna förare visade på god förståelse och stannade så vi kunde skritta förbi. Duktiga Dino!

Resten av turen gick utan bekymmer och det var en ganska trött pluttis som fick komma ut i hagen igen. 


Nästa combo, Nero och Sparven stod på tur. Nero skulle endast skrittas idag och då passade det fint att Sparven fick hänga på. Nero tyckte nog han fått en udda kompis idag och spanade frenetiskt på Sparven. Hela passet skrittade Nero med ett öra fokuserat på ponnyn 😁

Båda pållisarna skötte sig dock fint och vi var nöjda när vi återvände hemåt. 


Stallets största och minsta på utflykt tillsammans! 

 

Av Malin - 4 april 2016 20:00

Ytterligare en ledig dag, då nattjobb väntar ikväll. 

Sovmorgon och städning hemma på förmiddagen. Katterna passade på att njuta av uteliv medan jag gnodde inomhus. 


Stallet efter lunch där båda kusarna skulle motioneras. Då de fortfarande mumsade på lunchen när jag kom dit så fixade jag stallet först. 

När lunchhöet var avslutat fick Dino vara först ut. Idag hade äntligen den nya 10cm längre Bucas sadelgjorden anlänt och ingen kunde vara nöjdare än Dino. Äntligen slapp vi fightas för att kunna spänna gjorden i yttersta hålen. 

Dino och jag körde ett pass på ridbanan idag med och stjärnan fortsätter att utvecklas i expressfart. Idag travade han med väldigt god bjudning och i fin form av sig själv. Vi kunde variera mellan rakt spår och volter utan problem. Idag fattade jag även galopp på kommando för första gången efter vilan, och de gjorde han helt okomplicerat. Så nöjd med min fina kille!

 


Näst ut var Nero som idag fick återinviga ridbanan för första gången på ett par veckor. Å det var sannerligen glada miner. Superbjudning och bästa arbetsviljan besitter den hästen. Körde ett ganska lugnt pass idag med lite lösgörande arbete i skritt och trav. Avslutade med lite galopp på omväxlande rakt och böjt spår. Kändes som om jag hade en turbo under mig. Haha...bästa killen min!

 


Nu väntar nattjobb för min del. Skönt nog en enkelnatt och imorgon står uteritt med båda killarna på planeringen. Nero ska skrittas ut i skogen och Anna ska följa med me Sparven. Sen byter vi till uterittspremiär för Dino tillsammans med Jacke 🙌 ser vi fram emot!

Av Malin - 3 april 2016 22:30

Härlig dag där jag hunnit med mycket. Började dagen med stallet då jag hade morgonfodring och utsläpp på mitt bord idag. Gav samtliga pållar frukost och fixade med mat medan de åt upp. Släppte sedan ut samtliga utom mina i hagen.

Dino som hade vilodag idag fick en ordentlig rykt innan han fick gå ut i hagen. 


Nero fick följa med på en tur runt skolan idag. Pigg som en mört men på ett väldigt trevligt sätt idag. Blev en tur med blandad kompott där Nero fick jobba i en lång och låg form. 

 

Tillbaka i stallet gjorde jag rent utrustningen och fixade stallet. 


Åter hemma blev det bakning!

Idag multitaskade jag och gjorde enedalsbröd, succékaka och ryttarkaka samtidigt. Mums!

     

Eftermiddagen spenderades hemma hos mamma och pappa med godfika och bilfix. 

Av Malin - 2 april 2016 23:30

Så skönt med flera dagars ledighet på raken. Sovmorgon och mys med katterna på förmiddagen. Hade lunchfodring i stallet så jag åkte dit vid 12-tiden. Hämtade in Dino på direkten för ett pass på banan. Lagom tills jag klätt på oss färdigt så började det regna. Suck!

På med regnkläder och ut till ridbanan. Min duktiga Dino skötte sig utmärkt trots skitvädret och idag blev det samtliga gångarter. Det är så himla roligt när man kan känna framstegen för varje dag som går. 


Tillbaka i stallet fick Dino regntäcket på sig och fick återvända ut i hagen med lunchhö. 


Mockade och fyllde på med spånpellets...Blir så fräscht!

 


Gjorde sedan slitgöra i skitvädret med höpåsar och mathinkar för 10 dagar. 

 

Checka in alla snygga färgade burkar 😀

  

Dinos mat...

- Vetekli

- Linfröpellets 

- Soja

- V.S.L

- Foderkrita



Av Malin - 1 april 2016 22:04

Skönt med ledig dag utan några tvång. Sovmorgon och mys med katterna som njöt av att få komma ut i den kalla men fina morgonen. 

Vidare till stallet vid 11-tiden. Fixade lite höpåsar och hämtade sen in Nero. Idag körde bi en lite längre uteritt med lite mer arbete. Red mycket travarbete nedsuttet och här kändes han väldigt fin. Fick galoppera ett par hundra meter och rullade på fint. Långa skrittpauser och sen samma arbete igen. Fint underlag idag, även om det i skuggiga skogspartier låg kvar snö på vägen. 

Mycket nöjd med Nero när vi återvände hemåt. 


Hämtade in Dino istället och idag kunde jag således äntligen rida igen. Dino skötte sig utmärkt och vi red ett pass på ca 20 minuter med skritt, trav och galopp. Bjudningen blir allt bättre och även balansen. Stundtals bjuder han på ett par steg i trav som är magiska. Blir tårögd och får ståpäls på armarna av den känslan. Älskade lilla häst!


Det har hänt en del på ett år..

 

 


När båda hästarna var motionerade och lunchade fixade jag stallet och smorde lädret i solskenet. 

Hem för lunch och dusch. Planterade lite penséer och tog en skön promenad tillsammans med sambon!


Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards