Chocolicious

Alla inlägg under juli 2016

Av Malin - 7 juli 2016 19:30

Japp, så var sommaren här igen och med sommaren kommer höskörden som ett brev på posten. Pållisarna ska ju ha mat hela vintern med.

Ägnade morgonen åt hästarna, Dino hade vilodag och fick komma ut i hagen på direkten. Nero red jag ett lagom pass i skogen med. Varmt och mycket bromsar, men ganska så skönt ändå.

Njöt en stund i solstolen på förmiddagen, å Bagheera ville vara med..

   

Efter lunch bar det av till mamma och pappa för att köra hö. Spenderade således ett par timmar i traktorn idag...Å resultatet blir bra!

      

Av Malin - 6 juli 2016 22:15

Stallet på morgonen idag för att hinna med att mocka och fixa maten, samt rida Dino innan jag skulle med Nero på Pelle-träning vid 12.

Körde även lite miljöträning på morgonen.

Först ut var Nero som jag släppte ut i hagen en liten stund. Anna och Björn hade ju lagt ut presenning över hela gårdsplanen inför hökörningen så Nero fick inleda sin morgon med att gå på presenningen. Å han gjorde ju det förra året, var inga problem idag heller. Han gick rakt på utan att tveka och följde mig snällt runt. Min coola kille!


Dino borstade jag och klädde på för en uteritt. Även han fick äntra presenningen när vi skulle hoppa upp. Han var lite fundersamt, men följde mig sedan snällt över presenningen. Precis då backade Björn intill en traktor med hövagn på som det låg en annan presenning och fladdrade i. Dino lyfte inte ett öra utan stod snällt på hellånga tyglar bredvid den fladdrande presenningen medan jag hoppade upp.

Sen skrittade vi iväg genom skogen jag och min prins.


   

Så himla lummigt och grönt just nu. Njöt av en skön tur där Dino kändes pigg och nöjd.


Tillbaka i stallet fick Dino gå ut och jag hämtade in Nero istället.

Gjorde oss iordning och lastade sedan för att åka till Blaxmo Dressyrcenter för träning idag...

Anna hängde på och filmde träningen som gick superbra. Nöjd med känslan idag. Dessvärre verkar det inte gå att få upp filmer här, får se om det går att ordna med. Jobbade mycket med fokus på öppna,sluta och enkla byten idag.

Trött Nero på väg hem...

 

Av Malin - 5 juli 2016 22:30

Då var vår lilla utflykt avklarad och fullt uppbokad redan från tidig morgon. Hade morgonfodring i stallet och var på plats vid 7.30 Gav samtliga pållar frukost och passade på att plocka in tvätt och nyförvärven under tiden de åt. Släppte ut övriga och gjorde sedan iordning Dino. Idag väntade ett dressyrpass på ridbanan och han kändes väldigt fin. Mjuk och följsam i allt arbete. Det är en fröjd att rida den killen. 

Dino fick återvända in i boxen med lite hö och jag gjorde iordning Nero för ytterligare ett pass på dressyrbanan. Även idag red vi på det tredelade bridongbettet och remonttränset med fin känsla. Nero bjöd på ett fint pass med god känsla. Härligt!


När båda hästarna var ridna inväntade vi Hovis som kom vid 10-tiden. Dino fick vara först ut och fock hovarna verkade och vi diskuterade lite kring när han ska skos. Vill ju ha skor och broddar för att kunna hålla igång under vinterhalvåret, och få bör han vänjas in iaf en skoperiod innan det och i nuläget sliter han rätt hårt, ffa bak varför vi ev skor honom bak nästa skoning. Han skötte sig iaf utmärkt. 


Nero näst på tur och han fick nya skor runt om idag. 


När båda hästarna var färdiga och ute i hagen fixade jag stallet och kunde sedan åka hemåt för lunch. 


Resten av dagen har spenderats i solstolen och på promenad i skogen. Plockade både smultron och kantareller! 

   

Av Malin - 4 juli 2016 22:15

Vaknade upp i en otroligt skön hotellsäng imorse och avnjöt en supergod frulle med underbart sällskap...

 


Efter utcheckning rullade vi mot Borås och besökte My One, höll dock i pengarna och vi körde vidare mot nästa destination; Charlies i Jönköping...

 

Inte heller på Charlies hittade jag något att köpa och vi stannade på Gyllene Uttern utanför Gränna för lunch...

Helt fantastisk varmrökt lax med potatissallad och senapscreme...

 

Rullade vidare mot Sharpman och deras sommaroutlet. Här hittade jag ett par saker till pållisarna och mig själv...

 



Ett par nya paddar från Mias rs och ett par nya benskydd i min favoritvariant....


   

Vi avslutade dagen på Go Glass i Hjortkvarn...hemlagad italiensk glass, helt gudomligt god!

 

Kunde inte motstå att köpa med mig lite glass hem....mums!

   

Av Malin - 3 juli 2016 21:45

Idag gav sig sambon och jag iväg på en liten roadtrip mot de södra delarna av Sverige.

   

Vi åkte raka vägen ner till Ullared idag för lite shopping...

         

   


Ett litet axplock av mina inköp...

Åkte sedan vidare upp mot Göteborg och hotell Pigalle där vi skulle spendera natten. Vi hade även bokat middag på The Atelier, så en heldag för vår del!

Imorgon åker vi hemåt igen...men en lite annan väg med små stopp längs vägen...!

Av Malin - 2 juli 2016 21:15

Så ja, då har vi surat färdigt efter gårdagens tävling och då är det bara att vrida åt tumskruvarna och försöka hitta en lösning på problemet istället.

Red Dino först idag och vi tog en skön uteritt i skogen tillsammans. Dino kändes pigg och lite på tårna i början av ritten, men slappnade snart av och fokuserade framåt.

Mötte sambon på hemvägen....

 

Han passade på att ta lite foton på mig och prinsen på vår uteritt...

     

Tillbaka i stallet fick Dino återvända ut i hagen och jag hämtade in Nero istället. Idag fick han låna Dinos träns, dvs det med remontnosgrimman och med ett tredelat bridongbett med fasta ringar. Å han gick väldigt trevligt, återstår att se om det är nyhetens behag eller om vi nu snurrat ett varv i bettdjungeln och är tillbaka på ruta ett....

 


Inatt skulle hästarna sova utomhus och jag hade på min lott att kvällsfodra samtliga pållisar ute i hagen. Ett mindre projekt att få med sig allt, men det gäller att vara finurlig.

Ett mindre skepp kommer lastat....

 

Men sen la sig friden över gården och alla pållarna mumsade i sig sin mat...

 

Av Malin - 1 juli 2016 21:45

Ibland känner jag bara för att lägga tävlingen på hyllan för att jag blir så trött och besviken.

Nero trivs verkligen inte på vanliga bett och jag blir tokig. Igår var vi till ridhuset och han kändes hur fin som helst, mjuk, bärig och nöjd. Han bjuder framåt med fint schvung och jag kan rida honom helt för sätet, för att han får gå på de betten som han trivs med att ha i sin mun. Han är lugn och nöjd i munnen och tar ett fint stöd i handen.


Idag var det tävling, och då måste vi använda de bett som är godkända, och hitintills har jag inte hittat något sådant bett som han trivs med. Det är som att sitta upp på en helt annan häst. Han visar sitt missnöjde redan när vi skrittar fram. Han blir stum i munnen, gapar och försöker göra sig av med bettet, stretar emot etc.


Å som ni vet så har vi ju tandkontroll var tredje månad så jag vet ju att det just nu är fint i munnen på honom och inte finns några konstigheter där, å han uppvisar samma beteende varje gång jag stoppar i något av dessa bett i munnen på honom, aldrig annars. Å det känns så himla tröstlöst att jag blir tokig!


Vet inte om det är att betten slår upp mot gommen på honom, eller att han saknar stångens tungfrihet men något är det ju som inte blir bra.


Försökte att rida så mycket jag kunde för sätet, men han kommer inte riktigt till ro i munnen trots det och det blir ingen ärlig känsla. Han blir inte ordentligt lösgjord eftersom han hela tiden mixtrar med munnen och inte kommer till arbete ordentligt.


Red ihop 57,128% då Nero hittade på lite av varje i programmet. Sambon var med och fotade så visar lite bilder...

                               

Här ser ni en typiskt bild för känslan igår....att Nero är så missnöjd med det här bettet...

                         

Samma sak här, försöker streta ifrån bettet...

       

Lite lätt överladdad i den ökade galoppen...

     

Så nu får jag fortsätta att prova mig igenom bettdjungeln och försöka hitta en tjocklek eller vinkling som han kan vara lite mera nöjd med. Å när jag frågar tränare och hästtandläkare så får jag samma svar, att det handlar inte om att han har skador i munnen, eller att jag rider med hård hand, eller att han inte är lösgjord, för han är så otroligt mjuk och fin annars, utan han trivs helt enkelt inte med dessa bett och visar det tydligt. Jag rider ju även på hackamore och det funkar han också utmärkt på, men det får man inte heller tävla på så det spelar ju ingen roll.

Å det är ju inte själva tävlingsituationen heller, för jag får samma resultat om jag byter till dessa bett hemma, han är precis lika missnöjd då med!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards