Chocolicious

Alla inlägg den 10 augusti 2016

Av Malin - 10 augusti 2016 22:45

Ja usch, idag var jag och Nero med om något väldigt obehagligt, som tack och lov slutade lyckligt för alla parter!


Stallet på morgonen då jag hade utsläpp av samtliga hästar. Anna och jag skulle rida ut med Nero och Jacke, en tur ut i skogen. Vi gjorde iordning hästarna och gav oss iväg in bakom stallet. Efter knappt 5 minuters ridning skulle vi kliva över ett litet dike, och Nero har ju en viss förkärlek för att hoppa diken!


Sagt och gjort, han tog ett skutt och när vi landar på andra sidan diket så brister en rem i Neros hackamore och tränset glider av huvudet och fastnar med käkremmen runt bogarna på honom. Så där sitter jag utan något att hålla i eller att styra och bromsa med. Nero blev nog lika rädd och förvånad som jag, så han travade iväg in i skogen med mig på ryggen. Jag tog ett rejält grepp om manen på honom och försökte prata och ptrooa honom till att sakta av. Men Nero forsatte att trava på, över stock och sten, mellan träd och in i buskage.

Jag försökte slappna av och följa honom i rörelserna samtidigt som jag pratade med honom. Funderade på om jag skulle hoppa av, men eftersom det var stenar, stubbar och stora träd överallt så insåg jag att risken för att skada sig allvarligt var ganska stor om jag skulle hoppa av i farten. Rätt vad det är faller han över i galopp och vi fortsätter vår galna färd in i skogen. Åt ett håll som jag aldrig ridit tidigare, således hade jag ingen aning om vad som väntade.

Rätt vad det är så springer han rakt in i ett område med hög sly, jag tänkte att nu stryker han av mig mot något träd, samtidigt märkte jag ju att farten saktade ner eftersom det var så tätt med buskar och grenar. Lika plötsligt var vi ute ur detta buskage igen och jag ser framför mig ett stort träd som ligger på sne, det har liksom blåst omkull, fast in ramlat ner på marken, utan hänger på sniskan. Tänker att jag hoppas han inte tänker hoppa över, för det vet jag inte om jag skulle klarat av att hänga med på. Så jag tynger lite extra i vänstra stigbygeln i hopp om att han ska dra åt vänster där trädet var som högst och inte vilja hoppa.


Mycket riktigt så bromsar Nero in och försöker gira vänster förbi trädet, men till min stora lycka står det ut massa grenar så där tar det plötsligt stopp. Jag hoppar av Nero på en halv röd sekund och lika plötsligt som det hände, lika plötsligt är det över.


Så på adrenalinstinna ben trasslar jag tillbaka hacket på Nero, har av någon outgrundlig anledning en extra rem i jackfickan, som jag sätter ihop det med och kan sedan svinga mig tillbaka upp i sadeln.


Just då hade jag inte ont någonstan, och Nero verkade oskadd så Anna och jag fortsatte vår ridtur på en ganska så spak Nero.


Först när vi kommer hem till stallet och jag tar av mig ridhandsken så inser jag att min lillfingernagel är böjd åt fel håll, så den rättade jag till och då började det naturligtvis bulta något hejdlöst i fingret. Men med tanke på hur illa det kunde ha gått så känns det som en droppe i havet!


Har jobbat kväll och nu när jag kommer hem börjar jag känna mig rätt så mörbultade i hela kroppen. Han sprang ju in med mig i flertalet träd och grenar, så jag kommer få blåmärken lite varstans. Dessutom höll jag ju i mig och höll balansen för allt jag var värd, så det känns naturligtvis av den anspänningen i hela kroppen.


Idag hade jag änglavakt och det är jag tacksam över   


 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Skapa flashcards