Chocolicious

Alla inlägg under december 2016

Av Malin - 23 december 2016 21:15

  Jajemen....idag fick jag tugga grus för första (och förhoppningvis) sista gången på länge. Kan inte riktigt komma ihåg när jag åkte av senast, men det är i allafall 7 år sedan.

Idag var det Dino som lyckades med den bedriften. Var en pigg kille och vi red i skogen bakom stallet. Galopperade längs en skogsväg när Dino plötsligt tyckte att han såg något och gjorde tvärnit. Matte var inte riktigt med på det och gled helt enhelt av åt höger, smidig som en katt så behöll jag tygeln ända tills jag inte nådde längre och landade på bäst delen, rumpan. Dino blev nog ganska förvånad och gjorde helt om. Han galopperade kanske 30m, tvärnitade när jag ropade på honom och kom sedan springandes tillbaka till mig   

Kan man bli lyckligare....knappast! Underbara lilla gentlemannen Dino som inte förstod varför matte inte var med helt plötsligt. Bäst att springa tillbaka och hämta henne!

Så vi klarade oss oskadda båda två, promenerade upp till vildsvinsåteln och så klev jag upp på ryggen på honom igen från en stubbe. Sen skrittade, travade och galopperade vi på vägen hem!


Tillbaka i stallet fick Dino komma ut i hagen och jag tog mig an Nero istället. Vi red runt skolan idag. Nero är i behov av ett ordentligt dressyrpass med lösgörande arbete känner jag. Måste åka till ridhuset imorgon tror jag!


Fixade stallet och resten av dagen har ägnast åt att göra julgodis och förberede inför morgondagen. På kvällen blev det välbehövlig ansiktsmas och lite ny förg i håret, alltid skönt att köra lite hemmaspa!


Önskar er en trevlig kväll och en God Jul här framför granen! 

 

Av Malin - 22 december 2016 21:45

Så var äntligen jobbet avklarat och nu väntar tre dagars julledighet.

Avrundade arbetsdagen med en tur till stallet och en uteritt tillsammans med Nero.

Idag fick han jobba rejält under passet, mycket galopparbete och när vi kom tillbaka till stallet så ångade det om hela Nero   


 

Men då vet man att både jag och hästan fått oss en ordentlig genomkörare trots mörker och kladdigt underlag!

Väl hemma så spenderade jag kvällen med att bara andas och landa lite i soffan. Planerade för morgondagen som redan nu är fullbokad!

Av Malin - 21 december 2016 21:15

Idag hade båda mina killar gjort sig förtjänta av en vilodag. Passade dessutom ganska så bra då vädret visade sig från sin sämsta sida med regn, blåst och 2 plusgrader. Var ganska så nöjda pållisar som fick komma in i boxen och äta mellis istället för att åter ge sig ut i skitvädret.

Så när jag hade fixat stallet så rullade jag hemåt och ägnade tid åt sambon och katterna istället.


Nu står julen för dörren och det är mycket som ska fixas med. Är tacksamt nog klar med det allra mesta, och återstår bara lite småplock innan vi är helt klara. Känns ganska så skönt att jag är treledig över jul i år. Å extra skönt att jag är ledig fredag den 23:e, så man slipper köra huvudet ända in i kaklet och vara helt slut när julafton väl kommer, eftersom man har jobbat ända fram.

Så på fredag ska vi färdigställa lite julgodis, handla den sista maten och göra de sista förberedelserna hemma. Sen ska vi faktiskt bara umgås och ta det lugnt!


Å så ska hästarna naturligtvis få sitt...


    

Av Malin - 20 december 2016 22:00

Jaha, då övergick den lilla vinterkänslan i ett enda stort lerigt klet och kladd. Hagen är som lervälling och vägen likaså.

Tycker synd om mina killar som står i detta och inte har något annat att sysselsätta sig med.


Ridning av båda herrarna idag så de iallafall fick lite aktivitet på sin agenda.

Red ut med Dino först och vi red även idag längs med vägen. Fint flyt i det kladdiga underlaget och idag fokuserade jag på att rida ihop honom lite i galoppen. Dvs att han verkligen jobbade på bakifrån fram mot bettet och att jag kunde rama in honom mellan sätet, skänklarna och handen. På unghästar är det viktigt att erbjuda ett stöd i fram så de verkligen vågar ta stöd och mata på bakifrån. Märks att Dino svarar upp fint när jag nu ramar in honom och bjuder fram honom i handen. Härligt!


Nero och jag red omvända turen runt skolan idag. Fortsatte från gårdagens lite lägre rundare form till att idag samla upp honom och få honom att trycka på bakifrån men i en högre form, att verkligen svikta igenom ryggen och lägga tyngen på bakdelen. När jag får honom i ramen och han bjuder på ärligt fram till bettet då känns han så fin.


Är lite roligt att spana på gamla bilder av mina killar...snacka om att det hänt mycket med Dino...


Översta bilden är från 2014 och den nedre är en månad gammal....fniss   

Ankungen som blev en svan...

    

Av Malin - 19 december 2016 22:30

Ja ni vet ju hur den meningen fortsätter i alla oändlighet, men nu är det inte så många dagar kvar till dopparedan   

Idag väntade jobbet igen och stallet på eftermiddagen.

Dino hade vilodag igen och Nero och jag tog oss en tur i mörkret.

Idag låg fokus på lång och rund i formen, att Nero verkligen fick runda upp ryggen ordentligt och välva ner halsen så han verkligen sträckte ut och arbetade genom hela ryggen.

Nero gillar verkligen den här typen av jobb och kändes så himla fin. Han blir mjuk, självbärig och det känns som att sitta i en fåtölj. Red idag upp till Lanhöjden och underlaget var idag lite kladdigare med inslag av is. Dock inga problem när det är fullbroddat.


Idag tittar vi tillbaka ända till 2012 där jag hittade denna fina bild med riktigt julkänsla..

 

Av Malin - 18 december 2016 21:15

...ja nästan iallafall.

Dagen har gått i ett och vi har hunnit med mycket. Inledde även idag med att sova till 8.30 när jag vaknade av mig själv.

Frukost tillsammans med sambon och busbjörnarna och därefter förberedde jag och satte in julskinkan i ugnen.

Sambon fick bli skinkvakt medan jag åkte till stallet.


Båda killarna skulle motioneras idag. Vägen var som en blank skridskobana, å då är man tacksam att hästarna är fullbroddade. Märks inte ens på dem att det är blankis. Så skönt!


Nero fick vara först ut idag och vi red runt skolan. Mycket trav och galopparbete idag och jag provade idag att rida på remonten med ett vanligt tredelat bett. Inte fullt nöjd i munnen, inte alls som när han har kandaret, men kanske inte riktigt lika illa som tidigare.


 


Dino och jag red längs vägen till elskåpet och tillbaka idag. Även han skötte sig fint och rullade på i samtliga gångarter. Han ger en väldigt fin ridkänsla och har ett stort, svävande steg där man liksom sugs med. Det är som natt och dag att rida Nero och Dino, å det tycker jag är väldigt häftigt!


Isigt var det här...

 


 


När stallet var avklarat väntade julpyntning, att klä julgranen och baka lite mer.

Så nu är jag i det närmaste färdig inför julen. Har bara lite julgodis kvar att göra...mums!



Av Malin - 17 december 2016 20:00

Idag blev en väldigt fullmatad lördag.

Njöt av att få sova till 8.30 och vaknade av mig själv, utan en klocka som ringde, så himla skönt.

Frukost tillsammans med sambon och sen tog vi en promenad i det sköna, kalla vädret. Letade ut en lämplig julgran i vår skog som fick följa med oss hem.

Åkte en sväng till Jem&Fix, Dollarstore, Lidl och Ica för att handla lite tillbehör inför julen. Åt lunch tillsammans och sedan väntade stallet.


Idag hade Dino vilodag och jag och Nero körde en längre uteritt tillsammans. Vi red idag bort mot Torpskog och Nero fick jobba ordentligt under dagens pass. Lossa ordentligt i kroppen och runda till honom för skänkeln! Mycket tempoväxlingar i galoppen och övergångar mellan galopp och skritt. Tyckte han gav en fin känsla. Blev dock väldigt svettig av dagens arbete så när vi kom tillbaka fick faktiskt Nero en dusch. Var ju plusgrader ute idag, så jag spolade av honom snabbt, drog bort vattnet och sen fick han stå inne på fleecetäcket med helhals på.  


Fixade med stallet mockade och gjorde höpåsar och mathinkar så vi klarar oss över julhelgen, härligt!

Avslutade med att ta in Dino och så fick båda min killar sitt mellis!


Kvällen har sedan ägnats åt att baka saffranskrans och rågbröd samt att stortstäda hemma, skönt när det är klart!


Av Malin - 16 december 2016 21:00

   Så var helgen äntligen här, veckan har känt lång med mycket att fixa med utöver jobbet.

Stallet direkt efter jobbet och idag väntade uteritt med Dino då Nero skulle vila.


Fick bli en tur till elskåpet och tillbaka i mörkret och idag invigde således även Dino pannlampan. Maken till obrydd häst får jag lov att säga. Han brydde sig ännu mindre än vad Nero gjorde om belysningen och trampade glatt och snällt på framåt. Vi skrittade, travade och galopperade längs med vägen och Dino kändes fin. Märks att han känner av broddarna lite eftersom han inte riktigt får samma glid i steget som i vanliga fall. Så därför har jag minskat ner lite på längd och antal ridpass så han får en chans att anpassa sig.



När hästarna var på plats i sina mockade boxar och fridfullt mumsade i sig eftermiddagshö, kunde jag äntligen åka hemåt och ta helgen tillsammans med sambon!


Är en fullspäckad helg som väntar, så det gäller att ta vara på vilostunderna!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Skapa flashcards