Chocolicious

Alla inlägg under april 2017

Av Malin - 14 april 2017 20:45

Idag har jag faktiskt fått semester och är ledig från jobbet, härligt eftersom jag jobbar resten av påsken. Vaknade i vanlig ordning redan vid 7-tiden och efter att ha pussats med mina älsklingar drog jag upp gardinerna och fick en smärre chock...Är det påsk eller jul vi ska fira??


 

Ute hade det under natten kommit 1dm snö och det fortsatte att vräka ner hela dagen.

Förmiddagen spenderades med att städa hela huset och baka flera sorters kakor. Ska ju stå i cafeterian på hemmatävlingarna nästa lördag, så jag passade på att förbereda lite.

 


Hade ju både lunchfodring och insläpp idag, så jag åkte till stallet vid lunch. Gav samtliga mat i snöstormen och fixade färdigt med mockning och mat. Fick dock inse att rida inte skulle komma på tal, så jag åkte hemåt igen och fortsatte med bakandet.

Tillbaka för att släppa in hästarna, och då hade snöfallet lugnat sig och värmen stigit lite ute, så det var faktiskt två tinade hjulspår på vägen ner mot Nysäter. Så då smorde jag in insidan av Neros hovar med vaselin, sadlade och så gav vi oss ut. Fick bli ett genomkörarpass i trav och galopp, red till Nysäterskorset och sedan halvvägs bort till Källmo innan vi vände och red tillbaka. Himla nöjd att jag fick ihop det trots allt, då vi ska tävla på Måndag och det är svårt att vila Nero ända fram tills dess. Får se hur vi löser morgondagen!


Till middag idag blev det mumsig paj...

 


Å ikväll firade vi att sambon äntligen kom hem från Italien...mys med hela familjen i sängen...

 


Av Malin - 13 april 2017 21:30

Började inte jobba förrens vid 16.15 idag, så jag hann med ganska mycket på förmiddagen.

Var till ICA Maxi och storhandlade och Djur och Natur och köpte hästmat.

Vidare till stallet där Nero idag fick vilodag och Dino fick en uteritt.

Idag provade vi en helt ny tur där vi red upp till Lanhöjden, men istället för att vända som vi brukar göra, så fortsatte vi idag längs vägen och red in vid bommen och tog vildsvinsturen tillbaka. En lite längre runda som Dino inte provat tidigare, men han skötte sig med bravur. Vi skrittade, travade och galopperade om vart annat längs vägarna. Dino gick snällt förbi nya stora stenar, vägbommar, prolande bäckar och vildsvinsutfodringsställen. Han gjorde det som en rutinerad och jag är så stolt över honom.

Bäst, finaste killen   

 


Sen var det bara att fixa klart med stallet och rulla hemåt för lite lunch och dusch innan jobbet väntade...


    

Av Malin - 12 april 2017 20:15

Vilodag för båda mina killar idag.

Har ägnat mig åt att leka med busbjörnarna som verkade njuta av att ha sin mamma hemma..


 


Ägnar annars mycket tid åt sadelletande. Dino har ju nu växt ur och kan intelängre ha samma sadel som Nero.

Dock kan han ha samma märke och modell, men stropparna måste placeras annorlunda. Å eftersom jag ÄLSKAR min Frank Baines Omni sadel, så letar jag med ljus och lykta efter en likadan i rätt storlek.

Men det visar sig vara svårare än svårt, de få som finns på beg.marknaden är antingen i fel storlek, eller dyra i förhållande till deras skick.

Så jag fortsätter att leta runt, annars får jag väl investeria i en helt ny sadel, om jag hittar någon återförsäljare som tar hem!


 


Av Malin - 11 april 2017 21:30

Idag hade Dino vilodag och det var endast Nero som skulle ridas.

Jobbade till 17.15 även idag, så skyndade mig till stallet och fixade med mockning så Dino fick komma in. Gjorde sedan iordning Nero och tog oss ut till ridbanan.

Körde på hacket även idag och Nero jobbade på väldigt fint. Red ett lösgörande pass med mycket övergångar, enkla byten och vägar ut programmet för måndagens tävling. Ska rida MSVC2, och där ligger ju vägarna lite annorlunda än i C1:an. Bla är det serpentiner i galoppen med det enkla bytet.


Nero blåste bubblor i hacket...

 


Till middag idag fick det bli Pasta Italiano...passande när sambon är i Italien...

 

Av Malin - 10 april 2017 21:15

Ujuj, idag var jag sannerligen effektiv och hann mycket på kort tid.

Jobbade till kl 17, åkte direkt till stallet där killarna redan var inne. Så jag tog ut Nero från boxen, mockade på 2 minuter, gjorde iordning Nero, ut på ridbanan där vi idag körde ett 30 min pass. Han kändes faktiskt väldigt fin, trots att han vilat pga sårskadan. Red öppna, sluta, skänkelvikningar, förvänd sluta, tempoväxlingar och övergångar. Både jag och Nero verkade nöjda med passet när vi skrittade av.


In med Nero, av med utrustningen, på med täcket och åter in i boxen. Tog ut Dino istället, borstade och på med utrustningen. Ut på ridbanan och körde ett dressyrpass även där med fokus på takt och bärighet. Red igenom flertalet av programdelarna inför tävlingen med fin känsla. Hann precis att skritta av när det började regna igen.


Med tanke på dagens väder som varit regn/snöskurar hela dagen så var jag lyckligt lottad som hann med att rida båda killarna i ett uppehåll.

Dino fick stå på gången med jag mockade hans box och fixade sedan med mat och vatten.


Hemma väntade två busungar på sin mamma, sambon är till Italien och spelar golf, så nu är det bara jag och björnarna!


   

Av Malin - 9 april 2017 20:00

Idag har vi äntligen hunnit med att byta till sommardäck på både bil och transport, skönt när det är avklarat.


Var i stallet på förmiddagen och båda killarna fick varsin uteritt. Dino och jag red vildsvinsturen och mötte på sambon i skogen. Dino skötte sig superfint idag, jobbade på bra och kändes stark och fin i sin bärighet. Bjude rpå fint framåt och verkar allmänt nöjd, härlig känsla!

 


Nero och jag red runt skolan tillsammans idag. Även han kändes pigg och fin, idag provade vi även att galoppera en del, och även det kändes bra.

Vi stannade och tittade på en nya söta lillgrisen, den är helt underbart söt med sin lockiga päls..

 


Resterande del av dagen har ägnats åt påskpynt hemma där mina småbjörnar gärna hjälper till...

   


Resultatet blev ganska fint, trots hjälpen från björnarna...


  

Av Malin - 8 april 2017 21:00

Som har spenderats med dem jag gillar allra mest.

Sovmorgon med sambo och katterna. Efter en frukost ägnade vi förmiddagen åt att städa hemma, så himla skönt när det är avklarat. Efter lunch bar det av mot stallet, lunchfodrade samtliga hästar och fixade sedan med mockning och mat. Hann även med att sortera in mängder av ren tvätt som jag fick med från mamma och pappa igår.

Passade även på att göra vårrensning bland täckena och ta hem vintertäckena för tvätt och hänga fram mer våranpassade.


Dino hade välförtjänt vilodag idag, men Nero och jag red ut i solskenet. Vid red runt bommen, mycket skritt men även en del trav. Nero kändes väldigt fin, ingen hälta och bjöd jämnt och fint framåt. Kändes ganska så nöjd i solskenet och även matte njöt av att slippa jacka.


Kvällen blev lugn hemma i soffan.

Av Malin - 7 april 2017 19:00

Tidig morgon för min del då jag hade morgonfodring i stallet. Var på plats vid 8-tiden för att släppa ut hästarna, då Björn redan givit frukost.

Släppte ut samtliga hästar utom Nero som jag efter lite pyssel sadlade och så tog vi en skrittur på 30 minuter. Nero kändes ganska så fin, lite stel i bak men inte halt. Så vi skrittade upp mot 90 graders kurvan och sen stigen tillbaka ner igen. Nöjd Nero som sen fick komma ut i hagen.


 


Mockade och fixade stallet, rullade sedan direkt till ICA för veckohandling, hem för att lasta in varor och äta lunch. Tillbaka till stallet efter lunch, gjorde iordning Dino, lastade och rullade iväg till ridhuset.

Dino är en riktig pärla, han är så lätt att lasta, går bara rakt in, står snällt still under tiden vi åker, lastar ur, går in i ridhuset där han snällt står still medan jag klär av och slutligen hoppar upp och rider fram.


Dino kändes fin, men det var väldigt varmt i ridhuset så jag skrittade fram ordentligt, travade en stund och sen skrittade vi en stund igen.

När det var vår tur så fick vi bara rida runt lite i skritt, trav och galopp där vi fick massor med beröm för hur bärig och fin han är i samtliga gångarter. Sen red vi programmet.

Å Dino gör det som en riktig stjärna, han gör allt man ber honom om, är självbärig och mjuk i kontakten. Så himla nöjd, och vi fick massor av beröm från vår tränare som tyckte det såg väldigt stabilt och fint ut.

Avslutade med att rida lite delar ur LB:2 programmet som går på lång bana, å det var inte heller några problem, där ligger nämligen planen under säsongen, att överge 40m banorna till förmån för 60m där jag tror Dino kommer mer till sin rätt eftersom han är så pass stor. Men först, debut i LC:2.


Nöjda och svettiga vände vi hemåt, lastade ur Dino som fick en dusch och schamponering. Avslutade med att beta lite gräs innan jag släppte tillbaka honom i hagen.

När allt var undanplockat kom sambon och vi rullade och lämnade av golfbilen på Lanna golfbana, hem för att duscha och sen till mamma och pappa för middag!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards