Chocolicious

Direktlänk till inlägg 10 maj 2011

Ridtur i det varma vädret

Av Malin - 10 maj 2011 15:45



Idag var det således dags att rida Jerez igen. Dagen bjöd på strålande solsken och tro det eller ej, 26 grader i skuggan!

Hämtade pluttis längst ner i hagen där han betade i godan ro. Han är så duktig och uppmärksam på matte för när jag hade hunnit halvvägs genom hagen med Jerez i grimskaftet så kommer resten av gänget (3 hästar) i full galopp och drar förbi oss. Jerez lyssnar dock på matte och fortsätter lugnt att skritta mot stallet :)


Fick med mig Erika i stallet som lite hjälp idag.

Började med att longera ett par varv utan anmärkning. Sen kastade Erika upp mig i sadeln med löfte om att vi skulle träna lite uppsittning efter ridningen.

Skrittade självständigt runt något varv åt varje håll och övade på halt och sedan fram igen. Bad sedan om trav och efter att ha funderat några sekunder kom Jerez på vad jag ville och började trava. Körde något varv på volten innan vi fortsatte ut längs med fyrkantsspåret. Duktiga pållis travade på i godan ro och vi passade på att vända snett igenom. Saktade sedan av och tog andra varvet. Erika tyckte det gick lite väl sakta så jag bad om lite bättre tempo, vilket han svarade fint för.

Sen skulle jag prova att be om galopp. han reagerar jättefint för galoppkommandot från ryggen, dvs smackning och gaaloopp. Fattade ett par gånger under ystra språng så vi fick ett par steg med galopp åt vardera håll. Nöjde mig med det för idag och travade ett par varv för att påminna om de olika kommandona, dvs att när jag ber om trav så ska jag få det och inte galopp, vilket Jerez duktigt lyssnade på.


Sen hoppade jag utav och Erika och jag tog oss ann upssitningsträningen.

Fick helt sonika hoppa ett par gånger med foten i stigbygeln, vilket Jerez till en början fann lite obehagligt och kastade sig. Plockade tillbaka honom och vi fortsatte övningen, vilket medförde att Jerez insåg att det nog inte var farligare att matte hängde i stigbygeln än att hon blev uppkastad på ryggen. Så efter ett par minuters provhängande kunde jag helt sonika sitta upp. Och hoppade av...och satt upp...och hoppade utav... Jerez stod som ett ljus, duktiga killen :))


Mycket nöjd matte och massor med beröm till killen!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 24 september 2017 21:02


Stallet på förmiddagen idag då jag skulle jobba extra på eftermiddagen. Nero skrittades till Nysäter och tillbaka, idag var det lite mera drag under galoscherna, men efter några tillsägelser och lite mer fokuserat arbete så skrittade han hemåt. Är ...

Av Malin - 23 september 2017 20:45

Älgjakten närmar sig med stormsteg och idag tog pappa och jag en sväng till skogen för att röja iordning vid passen och se till att allt är helt och i ordning.       Stallet idag väntade uteritter med båda killarna. Dino och jag red halvvägs...

Av Malin - 22 september 2017 20:45

Så härligt att få vakna upp imorse och veta att jag är ledig. Ägnade förmiddagen åt mina pållisar som fick varsitt ridpass. Dino fick ett pass på ridbanan idag, där fokus låg på att rida igenom programdelar till nästa helgs tävling. Dino skötte sig f...

Av Malin - 21 september 2017 20:30


Även idag jobbade jag hela dagen och åkte till stallet direkt efter jobbet. Var på kurs i Örebro och vart således lite sen. När jag fixat färdigt i stallet och skulle hämta mina killar från hagen så är det en varg på gärdet, ca 50m från mina pållis...

Av Malin - 20 september 2017 20:30


Även idag jobbade jag fram till kl 17 och hade däreter insläpp i stallet på min agenda. Blir ganska långa dagar hemifrån när jag åker vid strax efter kl 7 och är hemma igen vid 20-tiden på kvällen. Idag hade Dino vilodag och Nero och jag skrittade ...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Skapa flashcards