Chocolicious

Alla inlägg under april 2017

Av Malin - 30 april 2017 22:15

Idag har varit en lång dag på utflykt. Vi startade tidigt imorse med att åka till stallet. Var på plats strax efter 07 och fixade med mat och vatten till mina killar, släppte ut dem och mockade. Sen vidare för att hämta upp pappa och vid 8-tiden rullade jag, sambon och pappa neråt i landet.

Första stoppet blev Charlies i Jönköping...

 


Hittade ett tävlingsschabrak på rea som fick följa med hem, men annars var fokus idag mest att titta på, klämma och känna på lite olika saker som jag var nyfiken på. Det finns ju så himla mycket där inne, så jag skulle kunna underhålla mig i flera timmar. Men snabb som en vessla var jag klar på 20 minunter och vi rullade vidare neråt landet.


Nästa stopp var Munka-Ljungby där jag skulle titta på en sadel till Dino. Så många pengar fattigare lastade jag in Dinos nya dressyrsadel i bagaget, köpte även ett par matchade stigläder. Resan hemåt påbörjades och vi slog till med ett stopp på Gekås i Ullared. Blev inget långt besök, 2,5 timme var vi där och jag gjorde nog mitt billigaste Gekås-besök ever. Hittade dock lite saker trots allt.

Sen var det bara att vända bilen hemåt och landade in här hemma vid 22-tiden på kvällen, ganska så mör efter en hel dag på tur.

Men mycket nöjd med mina inköp, kommer bilder framöver!

Av Malin - 29 april 2017 18:15

Ledig lördag som har spenderats på bästa sätt. Lite skön sovmorgon och sedan åkte jag och sambon för att lämna in min bil på vårrengöring. Ska bli så skönt att få den uppfräschad både in- och utvändigt.

När bilen var på plats åkte vi hemåt och ägnade förmiddfagen åt bakning. Jag har ju jobbat ett år inom Primärvården på tisdag och tänkte bjuda mina kolegor på såväl Brickegården som VCJ på lite go´fika!


Så idag bakade och fixade jag hela tre olika tårtor.


Dessa två är nu klara och infrysta tills på tisdag. Den tårtan jag ska ha med mig på måndag får jag färdigställa samma morgon.

 


Eftermiddagen väntade stallet. Red idag båda mina killar på ridbanan eftersom jag ska på roadtrip imorgon och då kommer båda at få vila.


Nero fick vara först ut idag. Red ett ordentligt genomkörarpass på banan med fokus på att verkligen få honom att runda till sig runt innerskänkeln och inte bli för rak och stel i sin ställning. Nyttigt arbete där han blev väldigt fin efter mycket jobb. Jobbade med samma tanke i samtliga gångarterna och växla mellan att rakrikta och ställa igenom på böjt spår.


När Nero var färdigriden var det Dinos tur. Även vi red ett dressyrpass, idag med mycket fokus på att kunna variera lite tempo och jobba på i samma form oavsett om jag samlar ihop honom lite, eller trycker på lite framåt. Fortsatte även arbete med att lägga volter i olika storlekar i traven. Nyttigt arbete för Dino som är stor och behöver stöd i sin balansträning.


Nöjda och glada avslutade vi passet och jag tog in övriga hästar för kvällen. 

Av Malin - 28 april 2017 21:15

Fullmatade dag där jag hann med att veckohandla mat både till oss och hästarna på förmiddagen. Hade träningstid vid 12.30, så jag åkte till stallet vid lunch, hämtade in Nero som gjordes iordning, lastades och sen åkte vi.

Dagens pass kändes väldigt bra. Nero var nöjd då han fick gå på hacket, och gav en väldigt fin känsla. Idag fokuserade vi på att rida lite piruettanslag och lägga in galoppombyten efter. Så red in från hörnet på diagonalen, vid X gjorde jag en halvpiruett och red åter ut på diagonalen mot hörnet i förvänd galopp, vid A galoppombyte och så in på nästa diagonal och göra om samma sak.


Nyttig övning där Nero verkligen fick jobba igenom och dessutom visade vad fin och bärig han är. Gör väldigt fina halvpiruetter och idag blev bytena riktigt bra. Fick lite tips på hur jag ska rida in honom i bytet för att undvika bakutsparkarna, och fick till det riktigt bra. Härlig känsla!


Snyggt klädd i lila idag..

 


När vi var tillbaka i stallet fick Nero komma ut i hagen och äta lunch. Jag fixade med stallet medan hästarna mumsade och åt.

Hämtade sedan in Dino för ett dressyrpass på ridbanan. Red idag mycket volter för att runda till honom ordentligt och hitta bärigheten genom volten. Han gör så fina volter för sin ålder, och klarar även 10m volter i trav, inte i galopp dock   

Red även en del galopparbete med fokus på att kunna växla mellan rakt spår och volt med bibehållen bärighet och form.'

Avslutade med att ta in samtliga hästar för kvällen!

Av Malin - 27 april 2017 21:45

Dino vilade även idag, men Nero och jag fortsatte med vårt dressyrarbete. Han kändes fin även idag och fokus idag låg på mer samlat arbete och delar ur tävlingsprogrammen.

Rider sällan hela programmet, utan oftast plockar jag ut delarna och rider dem var för sig, ibland kombinerat. Vill ju inte att Nero ska lära sig programmen utantill och förekomma mig.

Red mycket öppna och sluta längs med spåret, fokus på att verkligen runda till Nero runt innerskänkeln så han inte blir rak och stum. Red skänkelvikningar på diagonalen och lite enkla byten.


Nu tar jag äntligen treledighet som innehåller mycket roligheter.

Imorgon dressyrträning och på söndag ska jag åka på roadtrip   


 

Av Malin - 26 april 2017 22:00

Jobbade till 17.15 idag och således till stallet på eftermiddagen. Idag fick Dino vila, men Nero och jag körde ett kladdigt pass på ridbanan.

Vädret är ju som tidigare ingen höjdare, men idag klarade vi oss hyffsat bra undan nederbörden. Red i en ganska så låg och rund form där Nero fick jobba loss ordentligt över ryggen och bära runt på sig själv. Är lite roligt att helt släppa tyglarna och endast jobba med sätet. Nero är så himla lyhörd att det inte är något problem egentligen. Kan både skritta, trava och galoppera i önskat tempo på rakt spår eller volt, gör tempoväxlingar och övergångar för endast sätet.


Mot slutet så plockade jag upp Nero i formen och jobbade lite mer samlat med några galoppombyten och lite samlade övergångar. Nöjd med känslan inför morgondagens dressyrträning.


Av Malin - 25 april 2017 19:50

...när inte vädret visar sig från sin sämsta sida hela tiden.

Idag tog jag utsläppet åt Anna och var således på plats vid 8. När jag åkte hemifrån var det mulet, men inga täcken på nederbörd och en plusgrad. Så jag klädde mig ordentligt.

Släppte ut samtliga hästar, utom mina egna och tog sedan ut Dino på gången.

Lagom tills jag klätt på honom så börjar snön att VRÄKA ner ute.

Så idag blev det ett dressyrpass på banan i snöstorm. Tanken med dagens pass var ett uppmjukande efter söndagens tävling. Skrittade fram ordentligt innan jag under lättridning kombinerade rakt spår med böja spår. Dino kändes mjuk och fin i kroppen, med god bjudning. Så dagens pass fokuserade vi på att lägga volter, vi växlade mellan 20m, 15m och 10m volter utmed hela banan. Dino gjorde ett toppenjobb, så mjuk och bärig i kroppen trots sin storlek och unga ålder, avslutade efter 20minuter och skrittade sedan av.

In och ombyte till varmt täcke och ut i hagen med hö så verkade han ganska nöjd.


Som sagt, det var inte lite det snöade ute...


 


Jag var desto blötare, så det var bara att ta tjuren vid hornen och klä på Nero istället.

Även vi tog ett pass på ridbanan och jobbade idag med bärighet och ställning i både skritt, trav och galopp. La mycket fokus på att verkligen runda igenom Nero, utan att han släpper stödet på yttertygeln och att kunna runda honom endast för sits och innerskänkeln. Blev väldigt fin mot slutet och bjöd på en härlig känsla trots skitvädret.


Även Nero fick komma ut i hagen väl påpälsad och äta hö medan jag fixade klart i stallet.

Hoppas på bättre väder under veckan, för det här var ingen höjdare!


Av Malin - 24 april 2017 19:45

Idag visade sig verkligen vädret från sin sämsta sida. Det har vräkt ner snö, hagel och regn hela dagen.

Så vad passade då bättre än att låta mina killar få vila idag. Tror de var ganska så nöjda med det när jag hämtade in dem från hagen. Mindre roligt dock att ta hand om dyngsura täcken och spola leriga ben.

Hade insläpp av övriga hästar, så jag var ganska dyngig själv innan jag hade fått av alla hästarna deras blösta täcken och höngt upp för tork under natten.


Skönt att åka hemåt och mysa med familjen...så tar vi nya ridtag imorgon!


 

Av Malin - 23 april 2017 21:00

Så var dagen som jag väntat på så himla länge, äntligen här!


Tidigt uppe imorse för att äta frukost och göra mig i ordning. Hade starttid 09.49, så det kändes som en ganska bra starttid för första tävlingen. Åkte till stallet vid 8-tiden, fixade lite i stallet, släppte ut Nero medan Dino fick mumsa hö inne. Fullkomligt nöjd med det.

Tog ut Dino på gången, tacksamt nog hade han inte lortat ner sig inatt. Knoppade manen, vilket var lite trixigt då Dino skavt av lite man mitt på, så det blev flera stora knoppar och några lite mindre. Men vad göra...

På med täcket och så lastade vi. Rullade 10 minuter till tävlingsplatsen och lastade ur igen. Dino skötte sig med den äran och kikade sig bara nyfiket omkring. Klädde på oss och hoppade sedan upp. Vi skrittade iväg och skrittade bort förbi ridbanan och upp mot vägen. Lite spänd Dino som spanade på allt spännande, men han skötte sig toppenfint och gick snällt fram.

Tog oss in på utebanan där vi var fem ekipage på 20x40, lite i minsta laget. Men Dino fortsatte att visa sig mogen uppgiften och skrittade snällt runt med mig på ryggen. Travade igång och då var det fullt fokus på mig och jobbet. Han kändes väldigt fin på framridningen så här travade vi runt ganska kravlöst och avslutade med ett par varv i galopp, mest för att rida igenom honom lite. Skrittade sedan upp mot ridhuset där Dino utan att tveka passerade alla avspärrningar och när det var vår tur så kikade han in i ridhuset genom den lilla dörren och gick snällt in.


Väl inne i ridhuset så spanade han sig omkring och verkade konstatera att, ja här har vi ju varit förut. Inte det minsta brydd över varesig dressyrstaket eller domarbåset. Skrittade snällt runt och sen travade jag något varv under lättridning.


När det var våren tur körde vi igång och Dino skötte sig helt exemplariskt. Gick fram överallt, gjorde det jag bad honom om på rätt ställe och det kändes väldigt bra. När vi kommit drygt halvvägs genom programmet så var det dock en häst på utsidan av ridhuset som sprätte upp grus på plåtväggen, så Dino såg inget, men hörde ju hur det smattrade till bakom honom. Å han blev så skraj att han nästan satte sig. Detta medförde ju tyvärr att han blev lite spänd genom slutet av programmet, men trots detta så gjorde han det jag bad om och vi kunde avsluta som tänkt.


Denna lilla miss drog ju ner procenten så vi slutade på 55%, men jag kunde inte vara mer nöjd med honom. VIlken stjärna och vilken klippa han är. Det där är något att jobba med för framtiden!


Film kommer att komma, men just nu bjuder jag på härliga bilder på min snygga kille   


Från framridningen...

                               


Å så lite bilder inne från tävlingsbanan.. 

       

Denna bild är precis när det smattrar till i väggen...

   

Världens bästa Dino


   

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Skapa flashcards