Chocolicious

Alla inlägg under mars 2016

Av Malin - 31 mars 2016 21:45

Suck...hur roligt var det att lagom tills jag borstat Dino och satt på benskydd, redo för ett ridpass, inse att den jag delar sadelkammare med har tagit med sig nyckeln hem och således låst mig ute från alla saker. Ingen sadel, inget träns, ingen hjälm, inget alls!


Å strålande solsken, 10 grader varmt och en helt ledig eftermiddag. Kan säga att jag var allt annat än glad!


Tur att det finns andra som är snälla och ställer upp med att låna ut lite prylar. Å tur att jag har världens snällaste hästar. 


Fick låna longerlina av Anna och duktiga Dino fick bli longerade i grimma och longerlina. Han är dock en stjärna dom snällt pinnar på runt matte i samtliga gångarter och bjuder på ett fint jobb. Så nöjd med honom. 

Dino vart dock ganska svettig i solskenet och matte bjöd på ett bad och schamponering efter avslutat pass. 


Nero fick ett annorlunda pass idag. Å även han är en helt underbar pålle!

Anna lånade ut benlindor, schabrak och täckesgjord, ett hackamore och en hjälm. Så red vi barbacka runt skolan tillsammans. Nero skötte sig så himla bra och jobbade genom hela ryggen så jag satt som i en fåtölj. Så himla skön att sitta på både i trav och galopp. 


Så trots mindre bra förutsättningar så fick båda mina killar jobba idag. Man väljer själv hur man hanterar situationerna man hamnar i, och idag tycker jag verkligen att jag gjorde det allra bästa med den situationen jag hamnat i. 


Nu tar jag helgen...!

Av Malin - 30 mars 2016 23:35

Så var jag mellan nätter igen och sov hela dagen. Stallet när jag vaknade och efter att ha mockat och fixat fram höpåsar och mathinkar så fick det bli lite TLC av båda mina killar. 


Nero var först ut. Ordentlig rykt och utredning av man och svans. Han är inge värmeökad längre på höger fram, men fortfarande lite svampig. Vila idag och uteritt imorgon igen så får vi se. 


Dino näst på tur. Å den lilla gulleplutten hade rullat sig ordentligt så han var lertäckt så stor han var. Ställde honom utanför stallet och bjöd på en ordentlig rykt. Något som Dino verkligen uppskattar. 

 

Tycker att Dino börjar bli väldigt fin i kroppen med lite arbete under ryttare. Kul att kunna se och följa förändringen över tid. 

Såret på benet hade dragit ihop sig fint och var betydligt mindre svullet. Så imorgon blir det ridning igen!

Av Malin - 29 mars 2016 22:30

Så skönt att vakna upp hemma i min egna säng med mina kattpojkar bredvid mig. Ägnade förmiddagen åt att pyssla lite hemma och låta katterna vara utomhus. 

Hade stallet på eftermiddagen och insläpp på min lott. Mockade och fixade maten till båda mina killar. Plockade in ren tvätt, körde ett par maskiner och bytte ut alla tjocka vintertäcken till lite tunnare vårtäcken. 


Hämtade in Nero och idag provade vi nya sadelgjorden som satt som ett smäck. Riktigt nöjd. Tog turen runt skolan idag, kan inte komma ihåg när jag red där senast eftersom vägen varit avstängd i vinter pga jakt. Så idag körde vi ett lagomt pass med skritt och trav. Nero var pigg som en mört och spelade Allan mest hela tiden. Blev riktigt trött på honom till slut och sa ifrån på skarpen. Då taggade han ner något och uppförde sig resten av vägen. 


Tillbaka i stallet så släppte jag ont samtliga hästar och tog mig sedan an Dino. Tanken var ett pass på banan, men lilleman hade lyckats fixa ett sår på insidan av skenbenet på höger fram. Så det var bara att tvätta rent och så fick det bli en lugn promenad längs vägen istället. 

 

Av Malin - 28 mars 2016 22:30

Sov riktigt gott inatt vill jag lova efter totalt 8 timmars sömn på två dygn och dessutom en heldag på GHS.

God frukost på hotellet imorse och jag kände mig som en ny människa.

Idag blev det Nordstan och lite mer shopping av annan karaktär än hästshoppingen. Hittade mycket trevligheter även här, och när vi var nöjda blev det lunch på Jensens innan hemresa med tåg väntade.


Var framme i Karlstad vid 17.45 och pappa hämtade oss. Blev bjudna på middag hos mamma och pappa när vi kom hem och mätt i magen kunde jag sedan svänga förbi stallet.

Mockade, fixade fram mat och vatten och borstade på mina två smutsiga killar. Båda verkade dock må bra och nöjda med att matte var hemma och bjöd på mys igen.


Så skönt att landa in hemma vid 20.30 till mina älsklingar som saknar matte desto mer. Skönt med soffmys och Johan Falk på TV. Lagom kväll efter helgens äventyr!


Helgens shoppingfynd!

 

Av Malin - 27 mars 2016 23:30

Så var mitt årliga besök på GHS avklarat för denna gång. 

Tidig morgon då tåget gick 08.13 från Karlstad. Vilket betyder en timmes bilresa dit innan och dessutom var jag i stallet och morgonfodrade och släppte ut samtliga hästar. Å Mockade och fixade mat och vatten till mina killar. 


Kändes att vi ställde fram klockan imorse vill jag lova, då jag i vintertidsmått mätt gick upp 04.45 Var framme i GBG vid 10.35 och då lämpade vi av väskor på hotellet och begav oss till mässan. Åt lunch på Incontro i vanlig ordning. Mycket gott att välja på...

   

Mätt i magen väntade väeldscupfinal i dressyr och vilka fina ritter vi fick se. Synd på Tinnes små missar och att Patrik fick dåligt betalt för sin ritt. Hade varit roligt med en svensk vinnare. 


En snabbis på mässan och jag handlade i vanlig ordning lite saker...

 

Ett nytt tävlingsschabrak... 

 

Tävlingstopp och plastrong...

 

En heeelt underbar dressyrgjord... 

Hästgodis

 

Å billiga benlindor i fleece...



Av Malin - 26 mars 2016 16:30

Maxad dag i vanlig    ordning. Sov till lunch efter nattens jobb. Direkt till stallet och hämtade in Nero. Ryktade och klädde i påskiga toner för ett lättare pass längs vägen. 


Nero kändes otroligt fin i både skritt, trav och ett par språng i galopp. Pigg som en mört och otroligt lycklig över att få jobba igen. Nöjd kille som fick återvända ut i hagen med lunchhö. 


Tog in Dino istället och för vår del blev det ett pass på ridbanan. Duktig kille som snällt står still när jag hoppar upp, och väntar på en godis. Det märks vilken utveckling som händer från dag till dag. Mycket stabilare och bättre bjudning och stabilitet idag. Tycker inte riktigt att han är redo för att fatta galopp än, men det fixar han så galant själv. Så vi galopperade ett varv runt spåret åt båda hållen. 

Även Dino var påskfin....

 


Skyndade mig att fixa stallet och sen hem för påskfirande. 

Bjuder på en bild på årets påsktårta... 

 

Av Malin - 25 mars 2016 20:15

Mellan två nätter innebar att jag sov till kl 16 idag.

Frukost och sen stallet. Idag var det sannerligen skitväder med blåst och regn, så båda killarna fick vilodag idag. Kändes inte riktigt meningsfullt att skritta ut med Nero i detta väder. Var lortiga killar som fick benen spolade och sen bli ryktade när de kom in. Nero frös och verkade nöjd över att slippa gå ut igen.


Hemma ägnade jag mig åt förberedelser inför morgondagens påskfirande. Håller på med en påsktårta...bilder kommer imorgon!


 

Av Malin - 24 mars 2016 20:15

Så var påsken i gång i år igen och jag ska jobba två nätter innan jag tar lite påskledigt.


Dagen har spenderats med att storhandla tillsammans med sambon och halva Karlskoga på Ica Maxi. Men jag tror vi fick med oss allt iallafall.

Stallet efter lunch och idag och hann med en massa idag. Hade lunchfodring på min lott och efter att samtliga hästar fått lunchen serverad så mockade jag och gjorde höpåsar och mathinkar fram till slutet av nästa vecka. När jag var klar med detta hade mina killar avslutat lunchen och jag började med att hämta in Dino.


Även idag fick det bli ett pass på ridbanan. Duktiga killen står snällt still när jag hoppar upp. Skrittar igång och det går lite bättre varje gång. I traven blir det lite vingligt, men allt eftersom han hittar bjudningen framåt så blir det stabilare och han söker sig självmant i form. Sötnosen har ju så himla lätt för att ta galoppen, så rätt vad det är så trillar vi bara över i galopp. Beröm och avbrott. Upplever att han inte riktigt är redo att galoppera på ridbanan än. Behöver lite bättre bärighet innan vi jobbar med galoppen. Skrittade av och sen stod han snällt still medan jag hoppas av. Massor med beröm och godis!


Nero näst på tur. Idag blev det skrittur tillsammans med Jessica och hennes Zoe. Nero ska ju sättas igång lite lugnt efter sin lilla skada och då passade det ju att ta med Zoe ut så hon fick prova att ridas med en trygg kompis. Så vi skrittade bort till bommen vid skolan och tillbaka. Nero kändes pigg och fräsch. Vi provade även att trava ca 50m och även där kändes Nero mjuk och fin. SKÖNT!


 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Skapa flashcards