Chocolicious

Alla inlägg under april 2016

Av Malin - 30 april 2016 23:00

Fullmatad dag där vi hade bord bokat på Karlbergsskolans loppis för att sälja av delar av svärföräldrarnas bohag. Mycket folk på plats och ganska så god business. Tog i vart fall stora delar av dagen och när vi äntligen var klara var det bara att rulla hemåt, byta om och åka vidare till stallet. 

Idag fick båda killarna vila och jag mockade, fixade maten och ryktade mina snyggingar innan de fick komma in för mellis. 

Kvällen spenderades med mina föräldrar i sällskap av kortspel och rabarberpaj, mums!


Imorgon tar vi nya tag med ridning av båda killarna!


Av Malin - 29 april 2016 22:30

   

Var ju knappast med lyckligaste minen jag vaknade imorse och insåg att vi nu hade snö och vinterlandskap ute igen. Ägnade förmiddagen åt att städa hemma och veckohandla på ICA. Åt lunch hemma och begav mig sedan till stallet. 

Tack vare värmen så hade nästan all snö smält bort och vägarna var ridbara igen. Nero red jag ut i dressyrsadeln och jobbade lösgörande arbete på rakt spår, dvs öppna och sluta, skänkelvikningar längs vägen och tempoväxlingar. Fick en fin känsla och förutom redigt smutsig utrustning så var vi nöjda när vi kom tillbaka till stallet. 

Dock är det mindre roligt när rengöring av utrustning tar lika lång tid som själva ridningen.


Dino näst på tur. Å idag var ridbanan helt gungfly, och då vi inte hade något sällskap idag så fick det bli våran första egna uteritt. Å Dino är verkligen helt fantastisk. Mitt hjärta svällde av stolthet under dagens pass. Dino skrittade med glada steg helt ensam från stallplanen och in i skogen bakom stallet. Vi tog grusvägen som gick till höger och Dino skrittade framåt, först lite osäker men sen med allt större självförtroende. När vi skrittat och Dino kändes avslappnad så provade vi att trava en bit. Superskojsigt tyckte Dino som glatt bjöd framåt och travade med stora steg och gott självförtroende. Vi red vägen fram och tillbaka längs den vägen och när vi skrittade hemåt var Dino så himla nöjd med sig själv och jag var så sjukt stolt och lycklig. Finaste Dino!


Eftersom sambon hade fotbollsmatch ikväll så hade jag ännu mer egentid och njöt av en skön promenad i det härliga kvällsvädret.

Av Malin - 28 april 2016 22:00

Nero fullkomligt älskar när jag krafsar på vissa kliiga ställen och blir som tokig när jag slutar. Han är som en banan i kroppen för att jag ska komma åt på rätt ställen.

När vi kliat klart så blev det en tur runt skolan för vår del. Nero kändes pigg och framåt idag, jobbade loss honom i samtliga gångarter och red mycket tempoväxlingar för att få igång bakkärran ordentligt. Nöjda skrittade vi hemåt. 


Även Dino fick jobba idag, dock på ridbanan och med fokus på att hitta ett jämnt flyt i samtliga gångarter. Dino gjorde även han ett bra jobb idag med fin bjudning och god balans. Är så nöjd med hans inställning till arbete. Han vill så mycket och tycker allt vi gör är roligt. 

När båda hästarna var ridna fixade jag stallet och ägnade sedan eftermiddagen åt umgås med familjen!

Av Malin - 27 april 2016 23:00

Sista dagen på jobbet är nu avklarad och på måndag styr jag kosan mot nya mål. 

Fick bli en snabbis i stallet då båda killarna fick vila och jag bara Mockade och fixade med mat och vatten. 


Ägnade istället förmiddagen åt att färdigställa dessa...

   

Nu väntar fyra dagars ledighet innan jag börjar mitt nya jobb på måndag!

Av Malin - 26 april 2016 22:45

Jajamän, visst går det att speeda även i stallet. Var på plats kl 16.00 Fixade vatten, mat och mockade till båda killarna. Hämtade in Dino, ryktade, klädde på och begav oss till ridbanan. Dino kändes lite trött efter gårdagens pass så idag mjukare vi bara igenom samtliga gångarter så han fick bli av med lite mjölksyra och spänningar. Skrittade av och sen fick Dino lomma in i boxen för mellis. 

 

Hämtade in Nero och gjorde om proceduren med att rykta och klä på. Vi tog turen runt skolan idag och ibland blir jag extra stolt över Nero. Idag var en sådan dag. 

Han jobbade väldigt bra hela passet och bjöd på en fin känsla idag. När vi nästan var hemma så kom vi ikapp två andra ekipage som var ute och red. Jag kom ikapp precis vid grisarna som nyligen flyttat in. Å den ena av deras hästar flippar ur totalt och kastar sig runt och hamnar nästan i knät på mig och Nero. Nero gör en snabb vändning innan jag ber honom att vända tillbaka igen. Då får vi ekipaget i knät igen, å då tröttnar jag på folk som inte kan hantera sina hästar. Jag rundar helt enkelt dem med Nero och sen skrittar Nero snällt förbi grisarna och vi kan fortsätta hem. Ja menar hur många hästar ignorera när andra hästar får panik och slänger sig, för att helt sonika lyssna på matte och fortsätta framåt. Stor guldstjärna till min pluttis. 


Tror förresten att de andra gav upp och vände hemåt igen, då jag inte såg dem komma förbi grisarna innan jag var hemma. 


Så stallet avklarat på tre timmar idag. 

Bara att åka hem och börja baka. Imorgon gör jag min sista dag på Kirurgavdelning 7 så då ska jag bjuda på tårtor. 

Av Malin - 25 april 2016 22:15

Ledig förmiddag och började jobba kl 14.00 idag.

Stallet vid 8-tiden på morgonen och idag skulle båda killarna ridas. Dino först ut som fick ett pass på ridbanan. Å idag hade vi fullt upp att spana på den fruktansvärda robotgräsklipparen.

Dino var väldigt fundersam till en början, så efter att ha tittat på den från ridbanan så tog jag med mig Dino ut till gräsmattan så vi kunde titta på den från nära håll.

Dino blåste ett par ggr men sen var det inte så mycket mer med det. Tillbaka till ridbanan så hoppade jag upp igen och den här gången förstärkt med ett spö.

Med lite stöttning från spöet så gick Dino snällt fram trots gräsklipparen, och vi fick till ett bra pass där Dino fick jobba bort spänningarna för gräsklipparen genom att trava runt på ridbanan. Fin trav och duktig kille!


Nero var näst på tur och idag fick det bli en tur ut i skogen. Härligt underlag och fint väder vilket bjöd oss på en härlig tur.

Rullade mest på i samtliga gångarter på mjuka skogsvägar och njöt av att inte ha några måsten.

Bjuder med er på en fin galoppsnutt i skogen.....bästa pållen!



När båda killarna var ridna så fick de återvända ut i hagen och jag kunde ägna mig åt stallfix.

Var hemma lagom för att hinna duscha och äta lunch innan jobbet väntade!

Av Malin - 24 april 2016 21:00

Suck...idag hade jag trots allt tur med vädret.

Dino hade vilodag idag och fick strosa runt i hagen. Nero och jag körde en repris på gårdagens pass och jobbade lösgörande på ridbanan även idag. Nero kändes loss och fin från början idag och vi fokuserade mer på kvalitet och bärighet i skolorna. Red mycket öppna och sluta blandat med skänkelvikningar.

I galoppen jobbade vi vidare med upptag efter ökningar, skänkelvikningar och övergångar galopp-skritt. Här märks det att han blivit mycket starkare och orkar bära sig på ett helt annat sätt.


 


Idag var det lite extra spännande eftersom Anna och Björn investerat i en robotgräsklippare, och den var ute och körde idag på förmiddagen. Nero kikade intresserat på den underliga tingesten som rullade omkring, men brydde sig inte nämnvärt.

Lagom tills jag vänder upp Nero på stallgången efter avslutat pass så öppnar sig himlen och det vräker ner hagel!

Härligt värre!

   

Fixade stallet och återvände sedan hemåt för lunch innan vi avslutade dagen med att röja vidare i svärföräldrarnas hus!

Av Malin - 23 april 2016 22:45

Jahopp, tiden rullar på så himla fort så idag var det dags att hämta ett lass med höbalar hos mamma och pappa igen.

Började dagen där, och rullade sedan vidare till stallet. Idag stod ridning av båda killarna på planeringen och Dino fick vara först ut.


Blev ett pass på ridbanan där fokus låg på att runda sig lite på volter, och däremellan rakrikta. Blev lite mer galopp idag och Dino fick rulla på ett par varv runt spåret. Under tiden jag red så bjöd vädret på många olika varianter, och det kändes lite udda när det plötsligt började snöa   

Bjuder på min och Dino´s första ridbild från ryggen, min duktiga pluttis.


   

Näst ut var Nero som idag fick ett dressyrpass på ridbanan. Fokus låg på lösgörande arbete i samtliga gångarter, rider mycket öppna och skänkelvikningar då jag upplever att Nero lossnar väldigt fint av dessa övningar. När han känns loss och fin över rygg och i bogar så fokuserade vi på lite mer samlande arbete. Mycket skänkelvikningar i galopp, och idag kändes han väldigt fin i galoppen så vi nosade lite mot piruettgaloppen. Lättare i höger varv och svårare i vänster varv. Travade av lång och låg innan vi avslutade med att skritta av ordentligt.


När båda hästarna var ridna, lunchfodrade jag samtliga och ägnade mig sedan åt stallarbetet. Avslutade med att lasta in allt hö och kunde sedan återvända hemåt för en skön eftermiddag hemma med sambo och katter.

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Skapa flashcards