Chocolicious

Alla inlägg under maj 2015

Av Malin - 31 maj 2015 23:30

Idag trotsade vi vädret och gav oss ut i skogen. Där blåser det alltid lite mindre eftersom skogen skyddar från värsta vindbyarna. 

Köpte mig en ny sadelgjord på Hööks som vi testade idag. Tyckte den satt riktigt bra, får se vad Rebecka säger nästa gång om den. Red på hacket även idag och Nero var pigg som en mört. 


Efter 15 minuters skritt hade vi precis börjat trava när en älg dyker upp framför oss. Nero såg ganska förvånad ut och älgen sprang snabbt iväg. Lite fjollig blev allt Nero och travade vidare med mycket luft i steget   


Blev en runda med mycket trav och galopparbete. Gäller att mjuka upp musklerna ordentligt efter de spänningar som kom av vassa tandkanter. Avslutade passet med att ta ett par varv på vår lilla skogsvolt. Viktigt att ställa igenom och runda upp lite. 


Dino är ju en pärla som älskar när jag fyller på torv i boxen. Hade tagit in honom och borstat hela hästen. Vips så vräker han omkring i den nya torven och helt plötsligt är det inte längre en skimmel utan en brun häst som står i boxen...  

Bara att börja om med borstningen. 


Nu väntar tredje natten och sen en veckas ledigt. Lite försmak inför semestern som börjar om 2v.

Av Malin - 30 maj 2015 23:15

Ja är man mellan nätter så passar det väl utmärkt att utnyttja ena dagen till tråkigt arbete. Idag ägnade jag mig åt höpåsar och foderhinkar. Jätteskönt när det finns färdigt, men så trist att göra. 


Hästarna hade vilodag i hagen och fick varsin välbehövlig rykt när de kom in. Framförallt Nero älskar att rulla sig och där gäller det att glo ordentligt varje dag, annars tar det en evighet att få bort all lera. 


Bjuder på lite härliga bilder på Nero in action i hagen!

     

Av Malin - 29 maj 2015 20:45

Ja idag blev en uppbokad dag för min del. Hade tid för storstädning av bilen kl 9 imorse, så var där med bilen och tog sedan en snabb promenad till mammas jobb för att låna hennes bil. Åkte till stallet, snabbade mig på med stallarbetet och tog sedan ett kortare pass med Nero på ridbanan. Tyckte han kändes fin idag. Lunchade samtliga hästar innan jag åkte och hämtade ut bilen. Den blev sååå snygg! Som ny. 


 


Hem för att äta lunch och duscha. Sen åkte jag och sambon en sväng till Karlstad där jag shoppade lite hästsaker. Blev en fårskinnspad, en sadelgjord, stalltäcken med grimma till båda killarna och en uppsättning grimskaft. Så nu borde vi klara oss ett tag. 


Nu väntar tre nätter för min del...

Av Malin - 28 maj 2015 21:28

Idag hade jag tänkt rida ut med Nero i skogen och galoppera, men regnet fullkomligt öste ner och jag hade inga regnbyxor. Så det blev helt enkelt en vilodag idag. Bjuder på bebiskläder på mina killar istället...så roligt att jämföra med vad det blir som vuxna hästar. 


Neroplutt...

 

...Å Dinobus... 

 

Av Malin - 27 maj 2015 21:15

...fick det bli idag för Nero. 

Tog en lugn tur runt skolan med mestadels skritt men även lite trav. Mjuknade upp sidorna med lite skänkelvikningar och öppna längs vägen. Nero kändes nöjd och fin idag. 


Tillbaka i stallet hämtade jag in Dino. Ryktade ordentligt och passade på att hoppa och luta mig lite på honom. Han börjar bli riktigt stor kille, så det krävs pall för dessa aktiviteter. Hoppas kunna börja hänga på honom med lite hjälp. 

Av Malin - 26 maj 2015 21:00

Idag har vi hunnit med mycket. Sov av vid lunch efter två nätter. Kastade i mig lite frukost eftersom Anna ringde och sa att vet var på plats och att det var min tur. För Nero blev det lite sedering och sen koll av tänder. Å visst hade han vassa kanter i hela överkäken. Så dom slipades och sen var tydligen var hans betar på väg igenom nu, vilket tydligen var lite sent. 


När han var fixad fick Dino sin vaccination och båda killarna verkade sedan slumra nöjt i boxarna. 


Vi tog en fika i solskenet  med nybakad rabarberpaj och lät hästarna vakna till. Fixade sedan med stallarbetet i väntan på Pia som kom och masserade båda killarna idag. Nero hade lite spänningar efter tandproblemen som Pia behandlade och Nero njöt!

   


Dino hade vi genomgång på för att se att det inte fanns några spänningar eller konstigheter inför inridning. Men han var mjuk som en gummiboll enligt Pia och det är vi glada för!

Av Malin - 25 maj 2015 21:00

Mellan två nätter hade jag lyckats klämma in detta. Knappast optimalt, men så kan det bli. Hämtade in båda killarna och borstade av så vi var snygga tills Rebecka kom. Började med dressyrsadeln som kommer behöva viss justering, dock ska vi ta det efter tandis varit här. Hoppsadeln ändrades i stoppning och med en pad till Nero så funkar den till båda killarna. 


Dino passade på att vila lite...

 

Av Malin - 24 maj 2015 20:45

Sent hemma från tävlingen igår och direkt upp imorse för att träna för Anis. Anna följde med som sällskap och cyklade med ner till ridhuset. Nero kändes lite trött idag, men mjuk och fin. Vi fick rida mycket skänkelvikningar med volt mitt på, för att få med bogen ordentligt. Red galoppdel från MSVC-programmet där du ska rida upp vid A eller C och rida halvt förvänt igenom ut i förvänd galopp, rida halvcirkel i förvänd galopp och sedan tillbaka ut till A/C och komma ut i rättvänd galopp. Mycket nyttig övning för att hålla koll på hjälperna. 


Nöjd med dagens träning!


Satte upp lite plaketter på Neros box idag...

 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Skapa flashcards