Chocolicious

Alla inlägg under juli 2013

Av Malin - 31 juli 2013 23:00

Idag blev en sådan fullspäckad dag för Nerobus igen. Jag var ledig och hade det ganska så lugnt och skönt på förmiddagen. Åkte till stallet vid 15-tiden för att plocka in stjärnan så han fick äta lite mellis innan det var dags för Anisträning.


Vi var först ut idag, och fick således rida fram i godan ro i ridhuset. Nero var pigg och framåt. Red fram i samtliga gångarter och jobbade lite lätt innan han fick en skrittpaus inför Anis ankomst. Vi gick igenom vad som hänt sedan sist, och hur han kändes just nu.


Började med att jobba lösgörande på stora mittvolten, där jag fick flytta undan bakdelen lite på öppna delen och sen rida på framåt som vanligt. Superjobbigt tyckte Nero som stod emot en del, innan han kom igenom och det släppte. Vi fortsatte med att jobba mycket lösgörande, nu längs medellinjen. Fick rida upp i trav vid A, rida öppna åt antingen höger eller vänster, och vi X fatta den galoppen jag red öppna i, galoppera längs medellinjen och sen svänga ut i rätt varv, följa spåret i galopp, ett varv på volten i galopp, rida in på meddelinjen i galopp, bryta av vid X och rida öppna ut till spåret. Supernyttig ävning där vi verkligen fick fokusera på att hålla koll på såväl inner som yttersida, och se till att Nero var framåt för skänkeln och uppmärksam för lätta hjälper. Nero blev jättefin av detta arbetet, är verkligen guld att ha en bra tränare som kan hjälpa en att komma vidare hela tiden.


Fick beröm för att Nero hittat eget driv i skritten, att han är bärigare och genomför jättefina galoppfattningar samt att min sits fortsatt att utvecklas. Vi ska jobbade vidare med lösgjordheten och att få honom med liksidig.


Trött Nero fick en skön dusch och gottis att knapra på. Fick vila upp sig i boxen i väntan på att Pia kom för massage. Även där gick det jättefint idag. Nero var mycket mindre stel och spänd i såväl bog som kors. Så idag blev det lite uppmjukande övningar och sedan en skön massage för Nero som nästan somnade under tiden.


Så min pluttis lär sova gott inatt...  

Av Malin - 30 juli 2013 21:28

Ja av rubriken framgår det att jag var uppe tidigt imorse. Hade ju på planeringen att visa delar av personalen hur man hanterar Nero vid utsläpp. Så jag var på plats vid 8-tiden och fixade maten medan Nero avslutade frukosten. Sen visade vi hur duktig han är när han som ett lamm följde sin matte ut till hagen. Så nu hoppas vi att det funkar även fortsättningsvis.


Mockade och åkte hemåt igen. Dagen har ägnats åt lite blåbärsplockning i skogen, dessvärre kom det ett otrevligt regnoväder och förstörde, så vi blev inte särskilt långvariga. Skulle egentligen ha kvällsfodring i stallet idag, men Lovisa skulle ändå vara där sent så hon tog den åt mig   


Imorgon väntar dressyrträning för Anis och därefter massage med Pia. Blir en händelserik eftermiddag för Nero   

Av Malin - 29 juli 2013 21:44

Jobbade extra i kommunen idag och åkte direkt till stallet efter det. Mockade och hämtade sedan in plutten från hagen. Han fick äta lite eftermiddagsmat medan jag kopplade på transporten och lastade in sadel och träns i bagaget.

Borstade stjärnan, på med skydd och sen lastade jag Nero. Han gick direkt in och trots att billarmet gick igång med jag höll på att stänga om honom så stod han lugnt och snällt i transporten. Styrde kosan mot "Kosia" och Degerfors Hembyggdsgård, då jag skulle mötas upp med Veronica och hennes pålla Skokie. Planen var en liten uteritt ner till vattnet och sedan lite ridning på en gammal fotbollsplan, för att se vart vi ska vara vid fotograferingen av Nero.


Nero skötte sig fint när jag lastade ur honom själv och klädde på. Sen kom Virre skrittandes och jag hoppade upp och så begav vi oss iväg på en tur. Hann inte mer än ett par minuter längs en väg så skulle vi svänga ner på en lite stig som löpte ut med strandkanten. Där VÄGRADE Nero att gå ner, suck, trasslade och for omkring men skulle absolut inte ner. Så efter lite tjaffs hoppade jag av, ledde ner honom ett par ggr utan problem. Upp igen och så protesterade han en stund till innan han äntligen lyssnade och gick ner längs stigen. Fjolla!


Sen gick han jättefint på stigen, trots att vi passerade bryggor, upp och ner vända båtar och kajaker. Inget att bry sig om ifall ni frågar Nero. Kom fram till vattnet, som låg jättefint med skogen runt, tror det blir perfekt att fota där.


Red fram till vattenbrynet med Nero, men där fegade han lite. Så jag hoppade av, drog av mig stövlar och strumpor och kavlade upp byxbenen. Sen trampade jag ut i vattnet och plaskade lite. Å Nero tog ett jätteskutt rakt ut i vattnet och kikade sig sedan omkring. Plaskade lite med benen och drack lite vatten....sötnosen!


 


Virre fångade ögonblicket med en mobilkamera...  


Hoppade upp igen och så skrittade vi vidare. Upp till fotbollsplanen där jag vi körde lite dressyr. Tycker underlaget kändes lite stumt, så det blir nog till att rida på ridbanan iallafall. Avslutade med att skritta ut en liten sväng innan vi återvände till transporten. Nero gick in efter ett par försök och stod sedan snällt still när jag stängde bakom honom. Väl hemma fick han en välbehövlig dusch och lite gräs innan han fick återvända in i boxen. Trött efter dages intryck tror jag   

En supertrevlig utflykt som jag hoppas att vi kan göra om fler gånger...!


Imorgon väntar vilodag och på onsdag dressyrträning för Anis - ÄNTLIGEN!

Av Malin - 28 juli 2013 22:30

Stallet på eftermiddagen och dressyr i ridhuset eftersom det regnade ute. Fortsatte med det lösgörande arbetet för Neros bog, och idag jobbade jag även med att ställa honom lite utåt på volten, och på det sättet få honom att trampa in under sig ordentligt. Red igenom programmet och tyckte jag fick lite dålig respons på travökningarna. Nero såsade mest på i sitt eget tempo och svarade inte riktigt fram för skänkeln. Hämtade upp ett spö och killade lite lätt på rumpan... Åh vilken skillnad det blev. Var den extra drivningen som han behövde för att förstå att när matte lägger till skänklarna med ett mjukt tryck då ska man växa framåt med en mjuk kontakt. Riktig wow-känsla :-D

Imorgon ska Nero på utflykt B-)

Av Malin - 27 juli 2013 22:59

Jobbat inatt och har sedan försökt sova i hettan. Lyckades sova mellan 8-14 men sen var det som en bastu i sovrummet. Åt frukost, tvättade bilen och la mig sedan i skuggan på en filt och försökte vila en stund.

Det är så rofyllt att titta upp i trädens bladverk och slumra en stund.

Hade kvällsfodring i stallet och körde en snabbvariant med mockning, matfix och nattning av alla pållisarna. Imorgon blir det ridning igen :-D

Av Malin - 26 juli 2013 22:48

Ännu en varm och alldeles underbar dag som mestadels tillbringats i solen för att bättra på brännan :-P

Stallet på eftermiddagen där Nero hade vilodag ;
Så jag...

Pussades med mysigaste pållen...

Gjorde iordning kraftfoder till stjärnan...

Fyllde och hängde upp höpåsarna...

Plockade lite med grejer i sadelkammaren...

Sorterade in nytvättade benlindor i nyansordning ;-) ...

Å vek in nytvättade schabrak i rätt låda.. Även dessa färgkoordinerade B-)

Nu väntar jobb inatt för min del :-S

Av Malin - 25 juli 2013 22:47

Ja den här sommaren slår alla rekord sen 1994 tror jag. Det är såå varmt och fint hela tiden. Är väldigt glad att jag jobbar nätter och har väldigt många lediga dagar att njuta av solen.

Idag hade vu hovis på besök för nya skor till Nerobus. Mockade och fixade med maten medan Daniel fixade till Neros hovar. Efter att hovis åkt borstade och klädde jag på Nero för ett dressyrpass i ridhuset. Tog igenom en del genom att rida på liten volt och flytta Nero utåt, nyttig övning för att hitta yttersidan.

När jag ridit igenom samtliga gångarter tog vi en skrittpaus och sedan red jag delar ur programmet. Idag övade vi på uppridningen i trav och att göra halt. Ägnade oss sedan åt att öva på att rida de två halva volterna över ridbanan och slutligen red vi igenom hela programmet en gång. Fick en ganska bra känsla idag, även om Nero kändes lite matt på slutet, vilket inte är så konstigt i 30 graders värme. Travade och skrittade av innan vi avslutade med en skön dusch.

Åkte förbi min systers katter och handlade på Ica innan jag åkte och släppte in hästarna.

Nu väntar två välförtjänta vilodagar för Nero, och imorgon ska jag njuta av solen och sedan väntar två jobbnätter för min del!

Av Malin - 24 juli 2013 23:29

Idag visade Nero att han minsann har en väldigt stark förmåga att slå av radarn när det passar honon. Å då reagerar han inte på någonting. Han blir som en staty!

Dagens ridpass resulterade i just denna upplevelse :-o
Var ju markarbete som stod på schemat, så på med hoppsadeln och ut på banan. Red fram i samtliga gångarter medan Madde la fram lite bomövningar. Skulle börja skritta över markbommar men det tänkte inte Nero vara med på. Han ska nämligen hoppa över allt, som om hindret var minst 110cm högt och gärna lika brett :-D
Å då sa matte ifrån och bad om att han skulle SKRITTA över. Då plockade Nero fram sin istadiga åsnekaraktär och vägrade röra sig en mm!!!

Spelar ingen roll att jag driver med hela kroppen, smackar, klatschar till med spöet på bogen eller på rumpan. Han tittar åt ett annat håll och ignorerar allt jag ber om. Å då blir jag förbannad, för han ska lyssna på vad jag ber om. Ser hellre att han protesterar än att han stänger av. Så då tar vi väl oss igenom uppgiften från en annan utgångspunkt som i slutändan leder fram till det jag ber om. Drev upp Nero i galopp och sket fullständigt i om han hoppade över alla bommarna i ett svep, huvudsaken är att han svarar framåt. Så när vi galopphoppat samtliga varianter som fanns, å det mina vänner, det gör han med spetsade öron och sug i munnen. Så det är inte så att han tvingas mot sin vilja, för han älskar att hoppa, men hatar markbommar :-/ Då gick vi ner i trav och gjorde om samma sak. Slutligen la vi två bommar efter varandra och avslutade med att skritta över på långa tyglar, utan tillstymmelse till tjaffs ;-)

Såå... Summa summarum fick jag igenom övningen, bara på ett annat sätt än vad jag planerat :-P Så nu blir det till att skritta över bommarna varje pass på utebanan tills vi fått igenom denna dumhet.

Bjuder på en bild på dagens outfit... Innan vi blev ovänner ;-)

Å så till det roliga jag hintade om häromdagen. Nero ska bli fotograferade för en bok om PRE-hästen :-)
Det är fotograf Natalie Lindholm som håller på med ett projekt som ska mynna ut i en bok, och hon åker Sverige runt under sommaren för att fotografera snygga pållisar. Förhoppningsvis kommer han med i boken, och jag ska även passa på att ta lite fina bilder för egen räkning.
Så nu har jag fullt upp med att leta lämplig plats att vara på, och planera för klädsel på oss båda...

Tänker mig uppsuttna ridbilder med Nero knoppad, vilker det kommer att bli även till boken dvs en knoppade Nero.
Så idéer och tips på platser här i närheten mottages tacksamt. Kan vara en fin skogsglänta, en ridbar äng, en ridbana med fina omgivningar?! Å vad ska vi ha på oss. Tror jag vill ha klassiskt vitt schabrak och vita benlindor på Nero, för att framhäva hans färger... Men vad ska jag ha på mig?!

Så inför tävlingen den 7/8 ska Jennifers kompis Mimmi provknoppa Nero, hon gör jättefina liggande Flyingeknoppar. Så hoppas vi att det funkar för då knoppar hon även inför fotograferingen som är den 16/8!

Mycket att tänka på...

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Skapa flashcards