Chocolicious

Alla inlägg under augusti 2013

Av Malin - 31 augusti 2013 19:45

Denna helgen innehåller i vanliga ordning väldigt många element. Ja menar det är ju onödigt att ta det lite lugnt när man har jobbat hela veckan.

Bjöd iallfall mig själv på sovmorgon och efter frukost så åkte jag och sambon till Nora för att gå på Noramarken. Alltid lite småmysigt och trevligt med mycket folk och den helt underbart goda Noraglassen.

Direkt från marken vidare till stallet där jag hade Tömkörning för Stefan kl 16.00 Så det var bara att klä på stjärnan och bege oss ner till ridhuset. Idag gick han jättefint och vi fick beröm av Stefan för att vi jobbat bra med sidvärtsrörelser, han kände stor skillnad idag. Nero såg väldigt bärig och avslappnad ut. Stefan tyckte dessutom att han såg väldigt hög ut över rumpan, så jag får väl försöka mäta honom igen, det var ju ett tag sen nu.


Efter avslutat stalljobb så åkte vi hemåt och bakade äppelpaj och kladdkaka, och sen vidare på kräftskiva. Jag som inte är så vidare förtjust i kräftor smakade en klo, men åt paj och sallad med gott bröd till istället. För att inte tala om de goda efterrätterna....  


Sambon åt desto fler....  

 

Av Malin - 30 augusti 2013 21:00

Sista dagen på jobbet för denna vecka för min del. Åkte direkt till stallet och satte upp mina nyinköpta krokar och hängare utanför Neros box. Han är nämligen en hejjare på att dra in grimmor och höpåsar i boxen för att tugga på. Så nu hoppas vi vara av med det problemet. Hade dressyrträning för Anis på schemat idag och klockan 18.15 var vår tid. Begav oss till ridhuset vid 17.50 för att rida fram. Nero var ganska lagom i framåtanda idag och jobbade fint.


Vi gick igenom senaste tävlingen och pratade lite kring det. Idag valde vi att jobba med galoppfattningar och Nero fick sig en ordentlig genomkörare. Jobbigt var hans reaktion och han blev stundtals väldigt stark och dragig. Fick jobba hårt med att se till att han inte slängde ut rumpan och stack i själva fattningen, och att han istället tar i med bakdelen och fattar direkt för hjälpen. Blir till att jobba vidare med.


Efter avklarat stallpass och middag väntade kräftfiske med familjen!


Av Malin - 29 augusti 2013 21:00

Vilken dag det blev för min del. Sov till åtta och tog en skön promenad i det något gråmulna vädret innan frukost. Åkte därefter till stallet och mockade och fixade Neros mat. Snabba ryck vidare till ICA för att veckohandla och på hemvägen åkte jag förbi Djur&Natur och köpte mat till Nero samt lite attiraljer till stallet. Sen vidare hemåt där jag plockafe in matvaror och kokade lingonsylt samtidigt. Man hinner mycket om man är effektiv. Sen har det varit jobbet för min del och nu väntar sängen!

 

Av Malin - 28 augusti 2013 21:57

Jobbade till 15.30 idag och åkte således direkt till stallet efter jobbet. Idag stod markarbete på planeringen, så efter att jag borstat av Nero så gick jag ner och la ut lite markbommar samt två som kryss som jag tänkte hoppa om allt kändes bra.

Var dock flera ekipage som tänkte hoppa, så det blev lite trångt. Jag red iaf otaliga markbommar i både skritt, trav och galopp. Nero skötte sig bra och fick avsluta med att skutta över kryssen ett par ggr från varje håll. Han vägrade på första försöket men med lite mer drivning och inramning så hoppade han ordentligt. Var ju inga höjder idag, men hoppa gjorde han.
Avslutade med att trava över några markbommar för att säkerställa att han inte glömt bort den delen. Travade och skrittade av innan Nero fick återvända till boxen och äta mat.

Vid 18-tiden kom Åsa för att massera Nero igen. Han kändes jättefin idag och hon tyckte att han hade rundat till sig fint över rumpan sen sist. Kul :-)



Imorgon väntar vilodag för Nero och på fredag är det dressyrträning för Anis och på lördag tömkörningspass med Stefan. Fullt ös i vanlig ordning alltså.

[Bild]

Nero njuter av Åsas massage och blir alldeles dimmig i blicken... Sötnöten!

Av Malin - 27 augusti 2013 21:48

Idag var det slut på vilan och vi utnyttjade det fina vädret och red ett lagom mjukgörande pass på utebanan. Nero kändes väldigt pigg och framåt när vi skrittade fram på långa tyglar.

Jobbade lite med honom i skritten, flyttade lite på volt och även på rakt spår. Travade runt hela ridbanan och la lite volter här och där. Gick in på volten och flyttade rumpan liten undan för skänkeln, red mycket öppna längs spåret och flyttade lite på diagonalen. Nero kändes väldigt mjuk och fin idag. I galoppen var han stor, rund och bärig med bra framåtbjudning. Galopperade runt hela spåret i ett friskt tempo och plockade sedan upp honom på en volt där jag krävde lite mer samling. Eftersom han kändes så fint så avslutade vi där och skrittade av med en skön känsla.


I stallet pågår febril aktivitet då alla andra kommit igång med att tvätta boxar och måla dom...skönt att redan ha gjort mitt slitgöra och kunna ägna mig åt Nero istället.

Av Malin - 26 augusti 2013 22:45

Idag hade Nero en välförtjänt vilodag efter tävlingen igår. Han fick gå i hagen och mysa med Bosse. Å de verkade ha det ganska så skönt därute.

Själv ägnade jag förmiddagen åt en promenad i det fina vädret, och sen blev det en tur till stallet där jag mockade ur Neros lånade box till Erika som kommer tillbaka med sin Willia på fredag.

Nero fick flytta tillbaka till sin nymålade box, som han stod i hela året fram till sommaren när vi fick flytta på oss. Men nu ska han stå här resten av detta året och även nästa, så nu känns det skönt att slippa flytta omkring på alla grejer.

Blev så fräscht när jag la in allt spån i kontrast till de nymålade väggarna.


 

Av Malin - 25 augusti 2013 14:27

Tidigt uppstigning för min del, då jag var på plats i stallet strax efter 06 för att ge pållisarna frukost. Nero hade tacksamt nog bara fått loss en knopp, så det gick snabbt att ordna. Plockade ihop och lastade ut alla grejor i bilen, och hann med att både mocka och fixa fodret innan vi skulle åka. Var bara 3 ynka grader ute imorse, så det blev fleecetäcke på för Neros del.


Gick fint att lasta och vi styrde bilen mot Glanshammar. Var på plats när vi planerat och efter att vi anmält oss så plockade jag ut Nero ur trailern och vi började klä på oss. Hoppade upp och skrittade ner till framridningsbanan. Var riktigt skönt att starta så tidigt, för vi var inte mer än fyra ekipage på framridningen, så det var ganska lugnt.


Idag kändes Nero jättefin på framridningen, lugn och avslappnad och väldigt lyhörd. Red fram som jag rider fram till allt, dvs lösgörande och uppmjukande och hade med mig en bra känsla in på banan. Där hann vi trava runt ett par varv och Nero fick se sig omkring. Känslan under själva passet var mycket bättre idag, och den enda kännbara missen var att han fattade fel galopp när vi skulle fatta höger galopp, så där fick vi avdrag. Annars förflöt progmrammet riktigt trevligt!


Fick en ganska rolig bedömning, jag brukar sällan ha åsikter om domarnas bedömningar, eftersom det är en bedömningssport, men idag tyckte jag det var ganska roligt dömt.

Jag fick fyra stycken 7:or och två stycken 8:or, vilket jag är jättenöjd med. Bottennappet var fel galoppfattning som gav en fyra, annars var det mestadels 6:or, någon 5:a och 6,5 eller 5,5. Det tycker jag är en helt ok ritt, ändå har domaren i fråga gett oss jättelåga poäng nere på allmänt intryck.....?

Jag menar om jag får 7:or och 8:or på själva programmet, så känns det lite udda att bara få 5,5 på allmänna intryck såsom hästens form och ryttarens inverkan? Hur lyckas vi då få ihop 7:or och 8:or? Dessutom ger hon det sammanfattade betyget PRYDLIGT!


Jaja, med dessa sänkande siffror så blev procenten 59% och vi kom på en 7:e plats av 15 startande. Så med andra ord så dömdes ganska många till väldigt låga poäng.


Men jag är jättenöjd med känslan och tyckte Nero skötte sig bra.


Bjuder på lite bilder från framridningen och en film av själva ritten!


                                     

Väntar på att få komma in på banan....

 


Framridning inne på själva tävlingsbanan...här kändes han jättefin, vilket jag tycker bilderna visar....!

           


Å så världens finaste....My number one!

   


Av Malin - 24 augusti 2013 21:48

Uj vilken lång dag det blev för min del. Började med att hjälpa Erika att hämta hö hemma hos mina föräldrar, å när vi var klara blev det en pratstund i köket innan jag styrde bilen mot stallet. Mockade och fixade Neros mat innan jag tog itu med en av dagens huvuduppgifter, nämligen att måla Neros box. Segt och otroligt långrandigt, men bra blir det!

Här ser ni den högra omålade sidan och den vänstra målade. Blir enorm skillnad. Ska bjuda på lite fler bilder när färgen torkat.
Så måla sysslade jag med från 13-17, tog in hästarna vid 16 tiden och när Nero fått i sig lite mat så borstade och klädde jag på honom, å så begav vi oss ut på hoppbanan en sväng. Idag red jag mycket mjukgörande arbete i skritt, lite övergångar och flyttningar i trav och ett varv i galopp. Sen skrittade vi av och nöjde oss för idag. Tillbaka till stallet för att klä av och bege oss ner till spolspiltan för ett bad. Skrubbade Nero tills han glänste och sen gick vi på en liten tork -och gräsätarpromenad. Tillbaka i stallet putsade jag läder medan Nero torkade ytterligare och sen blev det utredning och flätning av svansen och slutligen knoppade jag manen på honom. Avslutade dagen i stallet vid 20-tiden med att kvällsfodra samtliga hästar och bege mig hemåt.

Imorgon blir det tidig morgon för vår del då vi ska till Glanshammarryttarna och tävla, och vi startar redan 9.20, så jag återkommer med resultatet från tävlingen imorgon.

Nattis :-*

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards