Chocolicious

Alla inlägg under maj 2014

Av Malin - 31 maj 2014 21:15

Ledig dag med lite sovmorgon och mysfrukost hemma med familjen som är värt så mycket.

Sen begav jag mig till stallet för ett dressyrpass med Nero. Idag fick det bli på utebanan eftersom solen sken från en blå himmel, men det var lagom varmt och dessutom en svalkande bris som blåste.


Idag fortsatte vi jobbet med galopparbetet även på dressyrbanan och idag kändes Nero superfin. Lyhörd, bärig och väldigt fin. Fick till fina galoppfattningar där han verkligen bara rullade över i galopp, utan att öka takten, tappa formen eller falla isär. Å sen rullad han på lika fint ett par varv, och gjorde trevliga avsaktningar.

I travarbetet hade han fint tryck och bra bjudning till bettet. Så idag var ett riktigt trevligt dressyrpass som ger mycket mersmak.


 

Av Malin - 30 maj 2014 21:00

Slutet på veckan och idag stod en skrittur på schemat. Var tyvärr tråkigt regnväder ute så vi fick gå in i ridhuset och skritta. Tycker ofta det är ganska tråkigt att skritta runt i ridhuset, men idag när vi var helt ensamma så passade vi på att hitta på lite kluriga och roliga saker.

Skrittade runt på helt långa tyglar och började med att göra volter åt båda hållen enbart för vikt och skänklar. Nero är otroligt uppmärksam och lättstyrd, så det var ingen match för hans del. Jobbade vidare med att göra serpentinbågar med samma teknik, dvs enbart för säte och skänkel och även det fungerade fint. Ökade svårighetsgraden och la 10m volter i varje båge på serpentinen och slutligen flyttade jag honom i skänkelvikning enbart för säte och skänkel.

Den uppgiften var svårast eftersom han gärna trillar ut för mycket och böjer sig i halsen när jag försöker fånga upp med säte och skänkel, men visst flyttade vi ett par steg åt varje håll.


Så Nero köndes mjuk och nöjd när vi återvände till stallet. Passade även på att prova Neros nya kandar när jag hade Erika på plats som kunde hjälpa mig med bettanpassningen. Så nu har vi provat ut två bett som fungerar och nu ska jag testa och skritta honom på det så får vi se hur det fungerar. Nero var iallafall superduktig när han fick två bett i munnen och verkade inte bry sig nämnvärt vilket känns skönt!

Av Malin - 29 maj 2014 22:30

...blev dagens uppgift. Hade ju stallet på morgonen och då passade vi på innan det blev för varmt!

Fick bli Masten idag och en tur med ganska mycket tempo. Travade mycket och jobbade även med galoppen, där jag ville att Nero skulle sätta sig tillbaka och inte vräka sig framåt varken i galoppfattningen eller efteråt. Jag ville att han bara skulle rulla in i galoppen med samma form och bärighet. Denna övning tog 3/4 av turen innan poletten trillade ner och Nero insåg att han nog kunde göra det matte bad om iallafall. Å då blir han riktigt fin när allt faller på plats.


Så det var en svettig och trött Nero som återvände till stallet efter avslutat pass. Men efter ett par godisbitar, lite vatten och flugspray så var han redo att återvända till hagen för mys med Bosse.

Av Malin - 28 maj 2014 21:10

Idag blev det ett dressyrpass på utebanan för mig och Nero. Ville passa på att vara utomhus när solen sken och det inte var 35 grader varmt. Idag la vi fokus på att arbeta med galoppen, eftersom jag känner att den ligger lite efter om jag jämför med travarbetet. Så idag skrittade och travade vi igång i sedvanlig ordning med lösgörande arbete osv. Sen la vi fokus på galopparbetet. Hade även idag med mig ett spö idag för att slippa eventuella diskussioner. Men Nero var på tåget från början och bjöd idag på riktigt fin galopparbetet. Han kändes rund, bärig och självgående. Inget hängande i handen eller springande, utan bara ett lugn rullande där jag kunde gunga med och påverkade tempo och steglängd. Härlig känsla!


Då jag inte hade någon fotograf med mig så bjuder vi på ett gammalt kort med känsla!

 

Av Malin - 27 maj 2014 20:45

Lång dag med mycket på jobbet och sen möte i Örebro, så jag inte var hemma på parkeringen förrens klockan var 16.50 Å 17.00 hade jag inbokade massage med Pia i stallet. Så det var bara att kasta sig in i nästa bil och åka dit. Pia var redan på plats och tog sig an Nero inne i boxen. Han verkade lugn och nöjd, så jag passade på att byte om och anslöt mig sedan för att kolla läget. Nero kändes överlag fin i kroppen idag. Hon hittade en låsning i käken, som hon släppte på, kan ju vara det som inverkat i att han krånglat med bettet en del. Så nu får vi se om det gör någon skillnad. Hon hittade även lite spänningar i vänster bog, som han gärna drar in lite i ridningen, vilket är det jag upplever som att han gärna ställer igenom för mycket i vänster varv, och blir något rakare i höger varv. Troligen något som kvarstår efter bogskadan, men Pia har inte velat manipulera bogarna så mycket innan skada fått tid att läka, men nu gör vi ett försök. Hon hittade även en spänning uppe på höger sida av korset, vilket hänger samman med bogen.


Så nu får vi se om jag känner någon omedelbar skillnad eller om det krävs lite mer behandling innan det börjar kännas skillnad!


Passade även på att fotografera snuttisarna idag....


         

Av Malin - 26 maj 2014 22:30

Lite sovmorgon fick jag imorse, men vid 08.20 så ringde ju klockan och det var bara att stiga upp. Hade träningstid för Ola kl 10.00, så det var bara att åka till stallet, borsta och klä på pluttisen och sen vandra ner i ridhuset.

Skrittade fram och Nero kändes pigg, jobbade lösgörande och flyttade både skänkelvikningar längs diagonalen och lite öppna på volten. Travade igång och fortsatte med lösgörande arbete i väntan på att Ola skulle anlända. När han kom så satte vi fart med arbetet. Nero såg och kändes fin ut i traven, harmonisk och med egen bjudning. Fick jobba med öppna på volt, gå direkt in i att vända igenom volten med lite tryck och sen in i öppna i nästa varv. Allt för att kvicka upp honom, men ändå bibehålla lösgjordheten och flytet.


I galoppen jobbade vi samlande, vilket Nero tyckte var superjobbigt och svarade med att galoppera tre steg och sen bryta av...så då fick vi komplettera utrustningen med ett spö, räcker att jag har det i handen, så kan minsann Nero galoppera väldigt bra, trots att jag begär samma samling och bärighet som innan. Ögontjänare där!


Idag kändes han jättefin i öppna längs fyrkantsspåret och bjöd ärligt och lugnt framåt. Blev ett riktig bra pass där han kändes loss och genomarbetad.

Av Malin - 25 maj 2014 20:30

...har vi varit på idag. En trevlig dag som innehöll lite av varje. Började ganska tidigt hemifrån och styrde bilen till okänd ort. Var lite molnigt och kallt när vi startade, men det sken upp allt eftersom.

Vi hann med en sväng på Sharpman där jag shoppade hästgodis och två par benlindor, väldigt trevlig affär där vi kikade runt länge och väl. Vi var även en sväng på Åtvidabergs golfklubb där vi bla åt en mycket god lunch i solskenet! Hade underbar utsikt....

 


Shoppade även en jordgubbsampel....så nu ska vi se om vi får några goda gubbar att knapra på i sommar. Vart även en perfekt mors dags present till mamma......Mors dag idag!


Å så hann jag även med lite annat skojsigt....  

 

Av Malin - 24 maj 2014 19:58

Ja idag drog det vi gått och känt under flera dagar in, nämligen åskovädret.

Men det dröjde ända tills eftermiddagen, så det var ganska skönt att ha en fin och varm förmiddag.

Var uppe tidigt imorse eftersom jag hade morgonfodring och utsläpp på min lott, så efter att hästarna fått frukost passade jag på att ta en timmes promenad i den sköna morgonen. När jag kom tillbaka var det lagom för utsläpp. Nero och Bosse rejsade glatt i hagen medan jag mockade och fixade maten.


Hämtade in Nero strax innan tio och vi begav oss ner till det svala och sköna ridhuset för tömkörning för Stefan.

Blev ett bra pass där de fick ta igenom lite, och Stefan höll med om att Nero kändes fin på på sprengerbettet.


Efter avslutat pass hängde jag lite tvätt innan det var dags att återvända hemåt!


Lugn och skön eftermiddag hemma med katterna och en god bok i solen, och när ovädret drog in åkte vi till mina föräldrar för lite fika och skitsnack!

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Skapa flashcards