Chocolicious

Alla inlägg under september 2014

Av Malin - 30 september 2014 19:00

Äntligen ridning igen, det är ju det jag saknar med att "bara" ha en häst, att jag inte kan rida varje dag! Lyxproblem, jag vet, men nu var jag ju så inställd på att ha två, så det känns liksom som att det saknas något!


Men idag väntade ett dressyrpass med Nero. Fick bli ridhuset, då utebanan såg ganska så hård ut efter alla parkerade transporter i samband med helgens tävling. Skrittade fram, och Nero kändes lite stel till att börja med, men allt eftersom vi mjukade med olika lösgörande övningar, så slöppte stelheten och han kändes mjuk och inbjudande till arbete.


Idag la vi till lite nya moment, bla jobbade vi med galoppfattningar från skritt. Nyttig övning där han verkligen får sätta sig på rumpan, och dessutom tar vi automatiskt bort momentet där han gärna springer ifrån mig in i galoppen, här har han inget val och han gjorde riktigt fina fattningar. Nöjd!

Vi kände även lite på den förvända galoppen, och har kändes det både bra och mindre bra. Finns alltså en del att jobba med, men det känns ändå att han blivit starkare då han orkar hålla den förvända bättre. Gjorde en del ryggningar, och även här känns han starkare och bärigare genom ryggningen.


Så jag var riktigt nöjd med honom när vi återvände till stallet!


Bjuder på en riktigt härlig bild tagen av Natalie Lindholm vid förra årets fotosejour! Vackraste Neroplutt!

 

Av Malin - 29 september 2014 22:15

Så var jag mitt uppe i nattjobb igen, och det passade ju bra ihop med att Nero hade vilodag idag.

Var till stallet på eftermiddagen när jag vaknat. Borstade och pussades med Nero en sväng. Passade även på att mocka och hänga fram maten, ni vet det där roliga som ska göras varje idag.

Då jag inte hade så mycket annat på agendan så passade jag på att kika på Erika när hon red Willia idag. Erika upplever att hon inte riktigt bjuder fram till bettet, och tassar omkring. Å jag kan inte annat än hålla med. Dock är hon oskodd, vilket kan förklara tassandet, för hon sköter sig bra för övrigt, men tar inte i och tar inte ut steget riktigt, så förhoppningsvis blir det bättre med skor.


Imorgon är vi tillbaka i sadeln igen!

Av Malin - 28 september 2014 20:00

Försökte sova ut lite imorse, eftersom jag ska jobba inatt, men det var lättare sagt än gjort.

Till stallet vid 10-tiden och hämtade in pållisen från hagen. Erika hade snällt klätt på honom regntäcke med helhals, så han var inte ett dugg smutsig. Borstade av honom och sen knoppade vi. Fick till väldigt bra knoppar idag.


På med resten av grejorna och sen skrittade vi in till framridningen. Eftersom vi startade sist i klassen, så var det ganska lugnt därinne. Fick en väldigt fin känsla på framridningen, Nero kändes pigg och fin. Red fram som jag brukar lägga upp mina pass, dvs lösgörande arbete med skäneklvikningar, öppna, sluta osv. Undvek dock att rygga idag, för att inte bygga missförstånd inför halterna i programmet, då Nero är väldigt lättryggad.


11.42 red vi in i ridhuset, hade mycket coaching idag då både mamma, pappa och sambon var på plats. Förutom flertalet ifrån stallet och Birgitta från jobbet, kul!


Känslan på banan var faktiskt riktigt bra. Han kändes avslappnad och med mig idag. Genomförde ett jämnt program utan direkta missar, förutom att han backade ett halvt steg i ena halten   suck...jaja, det renderade i en 3:a, men så kan det blir. Annars blev domarens bedömning att han blev lite låg i formen, och att han inte riktigt orkar trycka ut ordentligt mellantraven, och det vet jag ju att vi har en del kvar att jobba med. Vi red ihop 63,33% vilket gav oss en fjärdeplacering i klassen.

KUL att bli placerad på hemmaplan, och dessutom vår första placering i LB:2.


Nero fick återvända in i boxen med lite hö och morötter att mumsa på, medan jag kikade på lite andra ekipage i väntan på den andra klassen.


Började rida fram 30 minuter innan start, och jag kände på direkten att Nero var muskeltrött och inte alls lika mjuk och framåt som i första. Försökte rida igenom honom, utan att rida för hårt, för då dör han fullkomligt inne på banan.

Väl på tävlingsbanan så höll han trots allt ihop det ok. Dvs inga direkta missar, ingen felfattning eller annar dumhet, men han blev lite motsträvig och stretig trycker jag. Inget som syns jätteväl, då vi trots allt fick bra bedömning av domaren, men det är ju en känsla som jag känner när jag rider.

Vi red ihop 63,79% och i denna klassen blev det en 10:e plats.


Är trots allt nöjd med att få en ganska jämn och godkänd prestation i dagens klasser, och det känns som om han höjt sig en nivå. Å det känns positivt eftersom tanken är att satsa på LA nästa säsong!


Lite bilder kommer så småningom, då pappa var med och fotade, och jag har inte fått bilderna ännu!


Men vi kan ju köra en favorit i repris....  


 

Av Malin - 27 september 2014 22:00

Dagen innan tävling hemma innebar att Nero hade skrittur på schemat. Skrittade ut längs vägen, trist, men iaf roligare än att skritta på ridbanan. Idag blev vi för första gången omkörde av en crossmotorcykel med sitt karaktäristiska knattrande läte. Nero funderade lite och flippade med öronen, men brydde sig inte mer än så, skönt!

Efter avslutat skrittpass väntade dusch och sen fick Nero komma in i boxen med täcke på. Flätade svansen, men lät manen vara, startar nämligen vid 11.42 imorgon, så jag hinner knoppa imorgon förmiddag.


Imorgon får Nero gå ut i hagen med Bosse på mogonen, så hämtar jag in honom vid 10-tiden för att knoppa och sen rida fram.



Av Malin - 26 september 2014 22:15

Så var äntligen helgen här och jag gick upp vid 12-tiden efter att ha jobbat inatt. Efter frukost väntade stallet och idag hade vi hovis på besök. Dock hann jag rida innan det var Neros tur, så jag tog en sväng till ridhuset där vi bara kände igenom lite moment inför söndagens tävling. Nero kändes fin, och då är det bara att befästa den goda känslan och bibehålla den.



Tillbaka i stallet väntade Daniel på att byta tassarna på Nero, och jag och sambon grejade i foderladan under tiden. Vi var klara ungefär samtidigt, och då fick ICA ett besök för veckohandling, och sen svängde jag förbi frissan på hemvägen och snyggade till frisyren lite.


Väl hemma hade sambon med kompis tagit tag i frisering av våran syrenhäck, så det såg riktigt bra ut. Efter avslutat arbete blev det fika med besöket och på kvällen kom mamma och pappa förbi en sväng på ytterligare lite fika. Tur man har frysen full   

    


Finaste killen   

 

Av Malin - 25 september 2014 20:15

Dags för ombyte i bregottfabriken, vilket innebar uteritt för våran del. Vi red runt skolan och Nero fick jobba en del. Blev både skritt, trav och galopparbete på vägen och i skogen.

Var ganska mycket trafik idag så vi blev omkörda av bilar och större bilar med släp, Nero skötte sig riktigt bra!

Saknar dock bättre ridvägar, så hoppas kunna ta med Nero hem någon dag och rida ut hemma, på våra fin vägar. Var ju en succé i somras när vi provade.


I stallet planerar jag för att sätta upp en ny hylla i foderutrymmet, där jag kan ställa alla mina foderhinkar på när de är klara. Hoppas få med mig sambon till stallet imorgon, så vi kan hjälpas åt.

Av Malin - 24 september 2014 22:00

Idag stod dressyr i ridhuset på schemat.

Red igenom Nero och han kändes riktigt fin efter Pias behandlingar. Mjuk och riktigt bra gung och tryck idag. Red en hel del öppna och sluta längs fyrkanten, skänkelvikningar på diagonalen och en del ryggningar. Mot slutet kom Erika ner och kikade lite. Även hon tyckte ryggningarna ser helt ok ut, och att han såg riktigt mjuk och fin ut idag.

Planen är att Erika ska hjälpa oss komma igång och trampa under hösten. Ska bli så spännande   


Planen för hösten är ju att debutera LA som en slags avslutning på denna tävlingssäsong och en inledning på nästa. Är lite dåligt med tävlingar som passar mitt jobbschema, men det lutar åt att det blir debut på Sörmons tävlingar första helgen i november. Ser vi fram emot med skräckblandad förtjusning, är ju en del nya moment att jobba med.

Av Malin - 23 september 2014 20:30

Vilodag på schemat efter gårdagens massage innebar att jag had tid både att hämta en transport med hö, och förberade höpåsar och mathinkar för 8 dagar framåt. Ska bli riktigt skönt att slippa greja med det varje dag, utan kunna ägna mer tid åt mys, ridning och skötsel.

Nero fick en rejäl rykt idag, och vi passade på att putsa lite extra med man och svans.


Nu väntar uppladdning inför helgen hemmatävlingar, vi ska rida LB:2 och LB:3!


 

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards