Chocolicious

Alla inlägg under november 2011

Av Malin - 30 november 2011 21:45

Mmm...hur roligt är det att fylla å och fira jul samma månad. Eftersom jag tillhör den gruppen kan jag informera om att det inte är så vidare värst skojigt! Man förväntas producera en lista med saker man önskar sig och allt det ska samlas under en månads tid! Aarrgh!!!


Idag blev det jobb på förmiddagen och stallet efter det!

Pluttisen var enbart smutsig om benen idag, så det var mest mysigt och mindre rivigt att borstas idag! Imorgon är sista vilodagen för Jerez innan jag ska börja jobba honom lite för hand! Ska bli så roligt och jag ser fram emot det!


Åkte till Stråhallen för badminton efter stallet. Gick riktigt skapligt idag och det är så roligt! Sambon och jag är ganska värdiga motståndare, vilket medför att det blir väldigt roligt att spela!


Så nu blir det att planera födelsedagsmiddag inför fredagen när familjen kommer hit och äter! Trevligt!

Dessutom har jag det höga nöjet att vara ledig såväl fredag/lördag/söndag! Lyx   

Av Malin - 29 november 2011 19:30

Idag är jag arg....satans råttorna!

Åkte till stallet på morgonen eftersom jag skulle jobba kväll. Tog med mig alla inköpen från Ullared för att placera in på sina förvaringsställen. Öppnar dynboxen där jag förvara schabrak och täcken. Ser råttskit på schabraken så jag plockar ur dem ett efter ett och inspekterar. Helt orörda! Tittar på andra sidan och uppmärksammar att det är råttskit på insidan av förvaringspåsen till Jerez´s helt nya fina röda 300g vintertäcke.

Häller ut täcket ur påsen för att mötas av en vidrig stank av råttpiss och hittar två stora hål på insidan av fodret - helt nytt täcke som jag aldrig använt!    Så nu blir det krig mot som små jävlarna! Nu ska lådan plastic padding förseglas med armering i och råttfällor ska laddas! Hade dessutom fått ett ländtäcke förstört så det slängde jag och så hade dom kissat på flera saker som får åkta i tvättmaskinen! Vintertäcket ska jag tvätta och se om jag kan laga hålen iaf!


Borstade och myste lite plutten efter gårdagens bortavaro! När jag ska kratsa höger framhov och hyfter på benet så har han lyckats göra någon variant i hagen så en söm på insidan av skon har lossnat och skon har böjt till sig och står ut ifrån hoven. Får hjälp av Putte att dra ut samtliga sömmar och sedan drog vi av skon! Så nu blir det barfota på en hov fram tills på fredag då hovis kommer!


   

Av Malin - 28 november 2011 19:45

Såå...var dagen med stort D här. Dvs dagen för vår tur till Ullared och Gekås varuhus för lite shopping!

Upp tidigt och iväg, bussen åkte redan 06.00, och vi hade ett par timmars bussresa att se fram emot. Gick över förväntan snabbt eftersom vi hade mycket att prata om och dessutom lite ätbart att fördriva tiden med. Vi var framme vid 10.30 och satte fart mot shoppingen!


Mycket folk och stundals hysteriskt vid alla julprylar och heminredningen!


Började på hästavdelningen, eftersom det oftast är lite lugnare där!

Shoppingvagnen fylldes av;

  • Röda fleece benlindor
  • Svarta fleece benlindor
  • Ett par svarta läder stigläder
  • Ett snyggt svart läderträns med bling bling på pannbandet och bred tillbakaknäppt nosgrimma
  • 2 par läderhandskar
  • 2 par vinterhandskar att ha i stallet
  • Pälsglans Foxfire
  • Reflexboots
  • Reflex ridtäcke ofodrat
  • Vetflex lindor
  • Jodopax
  • En brun ridjacka med fleeceinnerdel som är både vind och vattentät

Foton kommer på samtliga fynd så snart vi provar dem på!


Förutom alla hästsakerna så shoppade jag även mycket annat bra och ha, samt massor med julklappar.

Var hemma igen vid 22-tiden och då är man rätt mör!

Av Malin - 27 november 2011 21:26

 


  När första ljuset brinner 
står julens dörr på glänt
och alla barnen glädjas
att fira få advent  


 
 
 
 
 
 
Så var vi äntligen igång med adventsfirandet igen då! Mysigt att få tända ljus imorse till frukost, även om det var mindre mysigt att detta var kl 06.00 på morgonen, temperaturen ute stod på +8 grader och regnet stod som spön i backen  
 
Var till stallet efter jobbet och myste med Jerez. Han var ren som en nybada bebis så det blev mest gos och klistund. Sprayade och mjukade upp manen så den glänste som spunnet silver. Finaste killen!
 
Nu blir det till att krypa ner i sängen för imorgon bär det av till ULLARED för lite shopping   
Av Malin - 26 november 2011 21:15

Lördag var det visst idag va? Dagen har gått i ett rasande tempo trots att det är helg och man känner för att vara ledig. Gick upp hyffsat tidigt på morgonen och åkte till stallet. Hälsade på pärlan som var på väg ut med sina kompisar i hagen. Mockade och plockade lite.


Väl hemma igen var det bara att ta tag i städningen...suck! Så jag och sambon rev över huset med gemensamma krafter, hann dock inte med adventspyntningen så den fick jag ta när jag kom hem från jobbet kl 22.30 på kvällen! Passade även på att göra lite glöggbollar som jag skulle ha med mig till jobbet för att få lite adventsstämning när man tvingas jobba.


Lägger iaf upp kort på kransen som nu pryder ytterdörren!


   

Av Malin - 25 november 2011 20:50

Ledig dag vilket i vanlig ordning innebär en fullbokad dag! Fortsatte mitt kransgörande under förmiddagen och nu är kransen klar och hänger på ytterdörren! Har även hunnit med att göra iordning en hyacintkruka med två vita hyaciner och lite vitmossa och några svampar samt en zinkbytta med ljus, mossa och lite pynt. Ska se om jag kan fota lite imorgon.


Var till stallet efter lunch och grejade lite. Blåste storm idag så det var inget trevlig väder. Sen åkte jag och sambon till Stråhallen och spelade badminton. Har inte spelat på minst ett år, men det är så roligt så nu får vi nog ta tag i det igen. Har ju spelat badminton under stora delar av min uppväxt och saknar det när jag inte håller på!


Har även hunnit med en sväng till ICA för den sedvanliga veckohandlingen. Mycket folk och trångt som oftast! Så nu är det bara städningen och upsättande av adventsstakar! Det får vi ta imorgon förmiddag innan jag ska iväg och jobba!


Ta det lugnt med tomtarna bara  


Tio små tomtenissar Midvinternattens köld är svår. Tio små nissar i djup snö går. Rävsax dold under skynke vitt, knipsar nisse av på mitt. Livsandarna snabbt för honom tryter, snart i eget blod flyter.


Nio små nissar i midnattstimma, traskar fram i månljusstrimma. Ugglan hoar i sitt näste, istapp faller tyst från fäste. Nisse spetsas utav tappen, tomten ligger död på trappen.


Utanför dörren står gröten och ångar, åtta nissars intresse den fångar, med stigande hunger, fatet de nalkar men stackars tomte på kanten halkar, han slinter, han kämpar, han svettar sig blöt men sjunker likväl i kvicksandslik gröt.


Många springor stugan har, där sju tomtar in sig tar. Katten som bak dörren ruva, slukar nisse med hull och huva. Rester av tomtehand, slickar misse av från tand.


Sex små tomtar mot julbord ila, snabbt de uppför bordsben kila. När den sista tomten över kanten hasar, han tappar taget och nedåt rasar. Faller nedåt likt ett lod, mattan röd av tomteblod.


Fem små tomtar med stor iver, rusar runt ty hungern river, Nisse snubblar på sitt skägg, faller rakt på knivens egg, Lille nissen, stackars saten, rinner ut i sillsallaten.


Fyra tomtar har festat på sill, och nu törsten sin släcka vill. Mot glöggen de springer i samlad tropp, och tar för sig av drycken i varsin kopp. Nisse faller i glögghett hav, likt skållad mandel, hans skinn faller av.


Tre små tomtar sig i granen svingar, mellan ljus och änglavingar, Nisse sig för nära våga, snart han står i ljusan låga. Luktar likt en vidbränd stek, ångrar då sin ystra lek.


Två små tomtar kring sig tittar, och en smällkaramell hittar. Nisse ner på den då hoppar, men för detta den ej stoppar. På golv, på tak, på gardin med frans, finns nu nisses hjärnsubstans.


Husbonn han går upp i natten, för att kasta lite vatten. Under husbonns tunga toffla, nisse blir till krämig våffla. Snön lyser vit lite här och var, inte en jäkla tomte finns kvar. 


 


Av Malin - 24 november 2011 20:00

Åh nu börjar det närma sig advent, så mysigt med tända ljusstakar och adventsfika  

Har påbörjat pysslar redan nu eftersom jag jobbar i helgen och således inte kan greja med det i helgen. Har ju varit ute och plockat tallris och vitmossa. Så jag påbörjade att göra en krans med tallris. Gjorde en stomme av björkkvistar och band ihop med lite ståltråd. Sen gjorde jag små buketter med tallris som jag fäste runt stommen. Dessvärre räckte inte tallriset till, så jag fick sluta efter 3/4 och får fortsätta imorgon istället. Sen får jag pynta den med lite kottar och kanske några röda bär.


Jerez och jag mös med en ordentlig rykt i boxen och avslutade med att spola benen   


Hade en lugn kväll hemma med mys i soffan. Både jag och sambon somnade i soffan vid 23, och när vi vaknade kl 01 på natten så stod ytterdörren öppen och kissarna hade varit ute på upptäcktsfärd i nattens spöregn. Tacksamt nog så hittar dom bevisligen hem igen! Ni kan ju gissa om sambon fick sig en skopa ovett för att han glömt att låsa dörren, lille Bagheera är nämligen en fena på att hoppa på handtag och öppna dörrar!


Grattis till lillasyster som fyller år idag med!   

Av Malin - 23 november 2011 19:51

Så var årets vaccinering av Jerez avklarad. Allt var klart när jag väl anlände till stallet och passet låg fint ifyllt på bänken! Jerez såg ut att må som en prins och blev som vanligt lycklig när jag plockade ut honom från boxen för en stunds mys och borstning. Idag var pärlan endast lite smutsig om ben och undersida mage så det vart mer mys och mindre slitgöra idag!


Har lagt ut ytterligare att täcke på Tradera, så buda gärna om ni är i behov av ett superbra vintertäcke!


Här hemma pågår knåpande på shoppinglistan för fullt. Har en bokad resa till Gekås Ullared på måndag 28/11, och det ser jag verkligen fram emot  

Ägnar resten av tiden åt att sätta ihop och få ordning på den nya PAX garderoben som vi införskaffade i helgen. Ska bli så skönt att få lite mer förvaringsplats!


Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Skapa flashcards