Chocolicious

Alla inlägg under september 2011

Av Malin - 30 september 2011 12:45

Idag hade Jerez vilodag och vi hade lite mysborstning i boxen.

Hade på min lott att kratta ridbanan idag för att hålla kanterna nere och underlätta sladdningen inför hösten och vintern. Trevligt nog sken solen så det var ganska gott att stå där uppe och kratta.

Av Malin - 29 september 2011 12:30

Jobbade till 16 idag och åkte till stallet efteråt. Konstigt väder idag, varmt och lite kvalmigt! Idag var det dags för ett dressyrpass, Jerezs man börjar bli väldigt lång och lite svår att rida med utsläppt eftersom jag upplever att tyglarna trasslar in sig. Så idag flätade jag manen samt pannluggen och lindade benen så övriga stallet undrade vad vi skulle iväg på eftersom vi var så uppsnoffsade. Fin han blev  


Själva passet ägnade vi åt mycket travarbete där han gick jättetrevligt. Hittar formen väldigt snabbt och bibehåller den under stora delar av passet. Vänstergaloppen gick riktigt bra idag på såväl fyrkantsspår och volt. Han har verkligen stärkt sig och orkar bära sig i god form och lagom takt.

Högergaloppen går något sämre och han är inte riktigt lika stark där. Men det är bara att fortsätta stärka i arbetet ute i naturen.

Av Malin - 28 september 2011 21:15

Suck, min pållis fullkomligt älskar att rida "betäcka" andra hästar. Nu har han fått en ny kompis att klättra på, nämligen Wardon. Undrar om han gör det som en dominansgrej, eftersom han med stor sannolikhet vill placera Wardon underst i rangordningen. Aja, bara han inte skadar honom.


Jerez hade vilodag och jag borstade en sväng på min ständigt leriga pållis. Visst är väl hösten en underbar årstid, om det bara inte vore så lerigt!


Efter jobb och stall tog jag en löptur tillsammans med sambon. En 5km runda, kändes toppen bra!

Av Malin - 27 september 2011 20:45

Äntligen en ledig dag efter att ha jobbat alla dagar utom en förra veckan. Som grädde på moset bjöd dagen på toppenväder med solsken och blå himmel. Började dagen med en promenad i den klara höstluften, åt frukost och sedan åkte jag vidare till stallet. Uteritt stod på schemat för dagen och jag hade planerat att rida Stonehill vägen och ta en sväng upp i skogen. Jerez skrittade på, på långa tyglar längs vägen. Travade på en bit och duktiga killen som red just den här svängen för andra gången i sitt liv, och första gången ensam trampade på med god takt. Han är så supertrevlig att ha och göra med. Går alltid fram och även om det är saker att titta på så kan man rida med mycket lätt stöd i munnen och han går fram och förbi även om det är lite otäckt. Svängde av vägen och skulle passera förbi en stängd vägbom. Förra gången när vi hade sällskap så fick han lite välbehövlig draghjälp förbi bommen, men idag gick han med säkra steg förbi utan att tveka. Väl innanför bommen inser jag att det ramlat ner ett par träd över vägen, varav ett ligger så illa till att det inte går att passera över. Började kika i terrängen runt trädet och tyckte det såg rätt ok ut. Lotsade ut Jerez i skogen och duktiga killen trampar på över stock och sten för att slutligen ta sig ner för en liten slänt å så var vi förbi. Travade och galopperade på mjuk skogsväg med trevligt motstånd. Pigg som en mört var Jerez och låg på i handen, kul att se att det finns lite glädje tycker jag.


Svängde upp i skogen på en mysig skogsstig där vi skrittade på lång tygel, uppför och nedför, under trädgrenar och över stenar. Jerez fullkoligt älskar att vara i skogen. Trippar på med långa kliv och spetsade öron. Vände tillbaka efter en stund och tog samma väg tillbaka. Nemas problemas på hemvägen heller. Fick möte av en stor grävtraktor, men då hade jag möjlighet att gå av vägen och ställa upp oss bredvid och det gick jättebra.


Njöt av en dusch och lite morötter innan han fick återvända ut i hagen.


Eftermiddagen spenderade jag och sambon med att åka en sväng till Örebro och shoppa. Är ju snart dags för älgjakt, så det fanns lite saker som behövde inhandlas. Dessutom hann jag med en sväng till Granngården och införskaffade en lätt fodrad Mountain Horse Crew Jacket


  Satt skitsnyggt på och jag diggar verkligen marinblått  

Hittade även ett snyggt svett termotäcke till Jerez, även det i marinblått med vi paspoal, dock var det lite dyrt. Får väl se om jag tar mig råd lite längre fram  


Tog en sväng till Stadium Outlet och införskaffade ett par nya asics skor till jobbet, en sportbh samt ett par löparstrumpor. Suck, om det bara inte vore så roligt att shoppa, och fanns så mycket snyggt att köpa  


So long!  

Av Malin - 26 september 2011 21:17

Idag hade Jerez således vilodag. Åkte till stallet efter jobbet och borstade på min smutsgris. Herregud vad han är duktig på att rulla sig i leran. Efter att ha rengjort hela pälsen med välbehövlig rykt passade jag på att mäta Jerez igen.

Han växer allt lite den lilla rackaren. Idag mätt han 165cm i manken. Börjar bli stora killen nu  

En bild på Jerez och Kairoso tagen av Sara Rudqvist Pepino Pre strax innan jag köpte Jerez!  

Av Malin - 25 september 2011 21:00

Idag var det stallet på morgonen. Konstig fuktighet i luften gjorde att det var varmt och kvavt trots att solen inte sken och det såg ganska trist ut.

Jerez stod kvar inne och väntade. Borstade prinsen och så skrittade vi upp till ridbanan. Han är så trevlig att skritta på eftersom han alltid knatar på så lugnt på lång tygel oavsett om vi är på ridbanan eller ute i naturen. Det är guld att ha en treåring som är så trygg i ridningen.


Travade igång och här jobbade vi med volter, rakriktning samt snett igenom. Jerez hittar formen och takten betydligt mycket snabbare nu än tidigare. Stundtals går han väldigt trevligt och då är det lätt att glömma bort4 hur ung han är. Känner hur jag längtar efter att få börja jobba mer balanserat eftersom han går så bärigt och trevligt.

Tog tag i galopparbete idag och han fortsätter att lägga mycket fart i galoppen. Jobbade med att balansera upp honom lite i svängarna och ställa honom rätt. I typisk unghästanda vill han gärna ställa utåt när han svänger eftersom det är lättare att hålla balansen då. Genomförde ett par fattningar och tog några varv på volten. Avslutade med att trava av ordentligt i en låg, rund form.


 

Av Malin - 24 september 2011 19:53

Idag har jag ägnat halva dagen åt att jobba. Lite synd eftersom det är så fint höstväder ute.

Åkte till stallet efter jobbet och ordnade mat och mockning. Pussade en snabbis på killen. Hem och ut i det fina vädret med sambon. Tog en första löptur efter sjukdom och långdragna förkylningar.

Tog en fem kilometers sväng och det kändes riktigt bra. Lite tät i luftvägarna efter alla förkylningar men kändes skönt i kroppen. Toppen att vara igång igen   

Av Malin - 23 september 2011 19:45

Åh vilket toppenväder vi hade idag. Var till stallet på morgonen och Jerez stod kvar inne när jag kom. Borstade och förberedde oss på en uteritt i det granna höstvädret. Strålande solsken och klarblå himmel med härligt sprakande höstlöv.

Tog turen till galoppbacken som är så mysig. Skrittade iväg och Jerez var duktigt när vi mötte bilar. Travade längs vägen utan problem. Klättrade i skritt uppför galoppbacken och travade slingan som går lätt utför. Jerez var pigg och framåt. Tog ett par härliga galopper längs skogsvägen och det var något som Jerez uppskattade. Hopp å hej vilken fart han fick under fötterna. Dock är han schysst eftersom han lyssnar så duktig på förhållningar och saktar av när man ber honom. Travade en bra bit på hemvägen och avslutade med skritt på lång tygel och min pärla skrittar så duktigt och avspänt.


 


Efter jobbet var det bara att åka hem och förbereda sig för en helg på jobbet   

Presentation

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Chocolicious


Ovido - Quiz & Flashcards